جولان مافیای دستفروشی در مترو تهران / دستفروشان فقط زنده اند

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، بارها از سوی مسئولان شهر مطرح شده است که قصد بر ساماندهی دستفروشان شهر دارند. این ساماندهی به معنای جمع آوری آنان نیست ولی این تصمیم مسئولان و حرکت برای اجرای قصد و برنامه ریزی برای این پروژه شهری آنچنان با سرعت حلزونی در حال انجام است که این تصور را ایجاد می کند که هیچ گاه به نتیجه نخواهد رسید. 

دستفروشان دسته های مختلف دارند از زنان و مردان سرپرست خانوار گرفته تا فروشنده های اموال سرقتی در چرخه دستفروشی شهر قرار دارند. بخشی از این افراد از ناچاری و احتیاج به دستفروشی روی آورده اند. بخش دیگر اما آسیب زا هستند و در بستر دستفروشی اتفاقات دیگر را رقم می زنند. آنها وسایل دست دوم و سرقتی و گاه موادمخدر را در بساط خود به مردم ارائه می دهند.

دستفروشان مترو را هم قرق کرده و هر کدام از واگن های مترو به بازار شام تبدیل شده اند. این در حالی است که دو سال است مدیریت شهری با عناوین مختلف از ساماندهی دستفروشان می گوید. سوال اینجاست که مدیریت شهری بالاخره ساماندهی دستفروشان را به نتیجه مطلوب می رساند یا خیر؟

حسن خلیل آبادی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در این خصوص چنین گفت : بعضی شهرداران مناطق با ایجاد بازارهای روز یا هفتگی توانسته اند دستفروشان را ساماندهی کنند. اما مشکل اینجاست که در برخی مناطق به دلیل تراکم ، شهرداری نمی تواند جایی برای ساماندهی آنها پیدا کند. این مناطق باید دستفروشان را در مناطق مجاور ساماندهی کنند.

او با اشاره به این که دستفروشان از این راه امرار معاش می کنند، افزود: با توجه به شرایط معیشتی و اقتصادی کشور، مدیران شهری مساعدت می کنند تا این افراد امورات زندگی خود را بگذرانند و در شب عید زندگی شان با مشکلی روبرو نشود. تلاش بر این است که دستفروشان حتما ساماندهی شوند و افرادی کنترل بر این است که اجناس غیرمجازی، غیرایمن، غیربهداشتی یا غیراخلاقی عرض نشود.

خلیل آبادی با بیان این که دستفروشی یک پدیده چند وجهی اجتماعی – اقتصادی است، گفت: در شرایط نرمال اقتصادی می توان به شدت  با دستفروشی برخورد کرد. اما در شرایط اقتصاد و اشتغالی کنونی دستفروشان فقط زنده مانده اند  و این شغل وسیله ای برای زنده نگهداشتن آنها و خانواده و چارچوب زندگیشان است .به همین دلیل نمی توان با آنها برخوردهای قانونی و حقوقی کرد.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که دستفروشی در مترو نوظهور است، ادامه داد: این پدیده در چند سال اخیر رخ داده است. برخی از این دستفروشان برای امرار معاش و برخی دیگر در شبکه های مافیایی فعال هستند که توسط مدیران این شبکه ها ساماندهی می شوند. با این وجود مدیریت مترو باید ساز و کاری برای ساماندهی دستفروشان در پیش بگیرد.

خلیل آبادی تاکید کرد: مسئولان نباید اجازه دهند به هیچ وجه در مترو خرید و فروشی صورت گیرد. یا در ایستگاه یا محوطه بیرون ایستگاه باید به آنها فضا بدهند. دستفروشی در داخل واگن ها علاوه بر آلودگی صوتی که به شهروندان تحمیل می شود، روح و روان آنها را هم تحت تاثیر قرار می دهد. شرکت مترو برای عدم این ساماندهی معذوریت هایی را مطرح کرده که نمی توانم آنها را عنوان کنم.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 536157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟