خانه های ناامن تهران در کدام مناطق هستند؟  / وام های 50یا 100 میلیونی هم چاره بافت فرسوده نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چندین ماه قبل ، رئیس جمهوری برای بازآفرینی بافت فرسوده دستور ویژه صادر کرد .پس از دو سال  نتیجه دستور رئیس جمهور نامشخص است. تهران یکی از شهرهایی است که بافت فرسوده آن نیاز به بازآفرینی دارد ولی حداقل در پایتخت شاهد تغییری در آن نبودیم.

امیر ساعدی داریان- کارشناس شهری - درباره وضعیت  بافت فرسوده تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: باید توجه داشته باشیم که ساکنان منطقه بافت فرسوده اکثرا قشر ضعیف جامعه هستند. این قشر بیش از این که به سلامت و شرایط خود بعد از بحران زلزله فکر کنند به سرپناه امروز خود فکر می کنند در نتیجه با این توجیه که ساختمان در زلزله دوام نمی آورد و تخریب می شود، به هیچ عنوان این افراد را اغنا نمی کند که از ملک خود دست بکشند. تنها راه اغنای این افراد مهیا کردن شرایطی است که پسرفت نداشته باشند. این نکته گم شده ای است که معمولان مسئولان در طرح های بافت فرسوده به آن توجه ندارد و به منظر شهری و رفع خطر بافت فرسوده فکر می کنند. در حالی که بافت فرسوده جایی است که در زمین هایی به متراژ 50متر 3 طبقه آپارتمان ساخته شده است و 3 خانوار در آن زندگی می کنند. در چنین شرایطی چطور با طرح هایی که مدیران شهری ارائه می کنند، ساکنان بافت فرسوده حاضر شوند ساختمان خودش را عوض، نوسازی یا بازسازی کند.

این کارشناس شهری افزود: مسئله بافت فرسوده با وام های 50 یا 100میلیونی و سیستم های دستوری قابل حل نیست. مشکل اصلی این است که ساکنان بافت فرسوده پس از مشارکت نیز تراکم کمتری در اختیار خواهد داشت. همین نکته باعث می شود حاضر به بازسازی، نوسازی، بافت فرسوده نکند. به نظر من در این شرایط اقتصادی باید از فضای نوسازی بافت فرسوده دور شویم و به مقاوم سازی بافت فرسوده توجه کنیم. در سال های اخیر به اندازه کافی برای نوسازی بافت فرسوده وقت گذاشتیم و موفق نشدیم و میزان تغییر و تحول در بافت فرسوده بسیار پایین است. مسئولان در طول این سال ها رویکرد زیادی داشتند. مسئولان بسته های تشویقی برای هزینه عوارض، صدور پروانه، پارکینگ، وام نوسازی، تعداد طبقات و... برای بافت فرسوده و بافت ناپایدار در نظر گرفته اند، ولی هیچ کدام مفید واقع نشده است. بنابراین باید از روش نوینی در بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده استفاده و خانه های این مناطق را مقاوم سازی کنیم. مقاوم سازی بسیار مورد اقبال شدید قرار می گیرد. مقاوم سازی تاکنون در بافت فرسوده هیچ پیشرفتی نداشته است چرا که متخصصان و مسئولان شهری ذهینت درستی در مورد بافت فرسوده نداشته است. در مقاوم سازی باید از چارچوب های معمول آیین نامه ای خارج شویم. امکان مقاوم سازی بافت فرسوده در چارچوب آیین نامه ها وجود ندارد یا بسیار سخت و هزینه بر است. در دنیا مقاوم سازی نسبی می کنند. یعنی ساختمانهای بافت فرسوده و هزینه بالای مقاوم سازی کاهش آیین نامه ای خواهیم داشت تا جان ساکنان مهم باشد با ماهیت پایدار و سالم بودن، میزان خرابی ساختمان در زلزله یا حادثه کاری نداریم. فقط حفظ جان افراد مهم است. این مقاوم سازی در زمان و هزینه کم به نتیجه می رسد. شهرداری باید از مقاوم سازی نسبی استفاده کنند.

او با بیان این که ما باید بین بد و بدتر گزینه ها را انتخاب می کنیم، تاکید کرد: بهترین گزینه بازسازی بافت فرسوده است. هنوز هم بافت های کوچک و خراب وجود دارد. طرح خوبی در خصوص نوسازی بافت فرسوده در مقطعی مطرح شد و در این طرح پیش بینی شد، ساکنان بافت فرسوده در مسکن ملی (مسکن مهر) ساکن شوند تا شهرداری و دولت املاک آنها را اتبیاع کند و در بافت فرسوده براساس اصول شهرسازی خیابان کشی، فضای سبز و... پیاده شود و الباقی یک ساختمان بلندمرتبه استاندارد ساخته شود. بدترین منطقه فرسوده جنوب شرق تران است. 15درصد مساحت بافت فرسوده و 50درصد تراکم را به خود اختصاص داده است. اگر زلزله ای از گسل جنوب ری یا گسل مشا باشد، بیشترین خطر در زلزله بافت فرسوده منطقه جنوب شرق را تهدید می کند.

ساعدی داریان در پاسخ به این سوال که آیا منطقه فرسوده ای وجود دارد که در حد تخلیه باشد؟ گفت: نمی توانیم بگوییم یک محله باید تخلیه شود اما در تمام بافت فرسوده موجود تهران (ده اسدآباد در زعفرانیه، فرحزاد و منطقه 12) منازلی وجود دارد که با کارشناسی به تاریخ امروز باید تخلیه شوند در تمام بافت فرسوده املاکی وجود دارد که آنقدر فرسوده شده اند، بدون نیاز به زلزله شدید نمی توانند وزن خودشان را تحمل کنند. در طول یکسال صدها زلزله 2 تا 3 ریشتر در تهران اتفاق می افتد همین ها برای ساختمان های خطرناک هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

خبرنگار : پریسا هاشمی

 

کدخبر: 526946 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟