سرگردانی  15 ساله اهالی یک روستا پشت سد بیجار گیلان + فیلم
حجم ویدیو: 7.72M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کلنگ ساخت سد مخزنی آیت اله بهجت با حضور محمدرضا عارف معاون اول وقت رئیس‌جمهور در سال 1383 به زمین زده شد و پس از یک دهه با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول دولت یازدهم به طور رسمی به بهره‌برداری ‌رسید تا آب شرب 2 میلیون و 500 هزار نفر تامین شود.

این در حالی است که در 15 سال گذشته مردمان دیلم ده ، اهالی بالا دست سد در پس این سد سازی دچار گرفتاری هایی شده اند. یکی از این اتفاق ها، هنگام آبگیری و بسته شدن دریچه های سد رخ داد و موجب پس روی و برگشت آب به منازل خانوارهایی شد که هنوز از منطقه کوچ نکرده بودند. در همان زمان بود که مسئولان آب منطقه ای گیلان بیان کردند، هنوز تعدادی از خانوارها مبلغی برای ترک محل دریافت نکرده اند اما باز در مصاحبه های خود مردم منطقه را مقصر می‌دانستند.

با آبگیری مخزن سد شهر بیجار تعدادی از روستاها زیر آب رفت و از همان زمان  راه ارتباطی روستاهای دیلم‌ده همچنین چانه‌سرا و الوکله از توابع رودسر قطع شد . که تعداد 400 خانوار روستایی با احداث سد شهر بیجار دچار خسارت شده و به اجبار از منطقه کوچ کردند و تنها حدود 75 خانوار به دلیل اینکه سرپناهی در مناطق دیگر نداشتند، در منطقه باقی‌ماندند.

مسئله ای که باید به آن پرداخت این است که پس از گذشت پنج سال هنوز وضعیت روستائیان بالادست سد شهربیجار تعیین تکلیف نشده و تنها دو قایق برای تردد آنها در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در نظر گرفته شده است در حالی که روستائیان در این شرایط توان حمل و رسانده  علوفه برای احشام خود را ندارند و بدین ترتیب مشکلات تنها انسان ها را در بر نگرفته بلکه حیوانات را نیز گرفتار کرده است .

سال 96 بود که حجت شعبان‌پور معاون امور عمرانی استاندار گیلان در جلسه با مدیران شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به اینکه 70 خانوار بالادست سد شهربیجار هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند اعلام کرد: طرح و ردیف بودجه ساماندهی خانوارهای مذکور حذف شده است. اما دو سال بعد یعنی در فروردین سال 98 استاندار گیلان با حضور در برخی روستاهای پشت سد آیت‌الله بهجت اظهار کرد: تلاش ما براین است تا با برنامه‌ریزی در سال‌جاری مشکلات افراد ساکن در پشت سد آیت‌الله بهجت را برطرف کنیم و انتقال این افراد باید به محیطی باشد که شغل آنها باقی بماند و بتوانند با همان کسب و کار خود به زندگی ادامه دهند.

حال پس از گذشت 15 سال از کلنگ زنی این سد توسط محمدرضا عارف و 5 سال پس از بهره‌برداری این سد هنوز شاهد مشکلات مردم منطقه هستیم. یکی از ساکنان این منطقه  به خبرنگار رکنا گفت: نزدیک 75 خانوار در روستا زندگی می‌کنند که شرایط مناسبی برای زندگی ندارند. به خانواده هایی که در پایین دست زندگی می‌کردند و بالا رفتن تراز آب ممکن بود به خانه هایشان آسیب بزند، مبلغی را پرداخت کردند اما به ما که در سطح بالاتری هستیم، می‌گویند: به ما ربطی ندارد.

وی ادامه داد: امروز کرایه حمل و نقل ما به دلیل بسته شدن راه ها چند برابر شده و از نظر تهیه نفت با مشکلات جدی روبرو هستیم. از آن طرف قایق نیز یک بار صبح و یک بار بعد از ظهر برای حمل و نقل می‌آید. در این شرایط اگر برای کسی اتفاقی رخ دهد بدون شک جان خود را از دست می‌دهد. سه سال قبل، قلب پیرمردی درد گرفت و از آنجایی که قایق نبود و تلفن همراه نیز بد آنتن می‌دهد، فوت کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده ها به خاطر فرزندهایشان کوچ کردند، تشریح کرد: دیلم‌ده یک مدرسه دبستان و راهنمایی داشت که زیر آب رفتند و دیگر مدرسه ای وجود ندارد به همین دلیل چند بچه تاکنون ترک تحصیل کرده اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.


خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 526322 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟