بودجه سرای محلات صرف نگهداشت ساختمان شهرداری می شود / شهرداری مناطق لیست کامل دارایی هایشان را اعلام نمی کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مخبر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شاهد هستیم که بودجه نگهداشت سرای محلات برای نگهداشت ساختمان شهرداری صرف و از بودجه ورزش برای موزش شهروندی استفاده می شود.

در حالی که حسن رسولی، خزانه دار شورای شهر تهران وجود انحراف از بودجه را در مناطق انکار می کند، حجت نظری در گفتگو با رکنا تاکید کرد: در برخی موارد شاهد این هستیم که در برخی مناطق انحراف از بودجه صورت می گیرد. این انحراف گاهی اجتناب ناپذیر است و البته در برخی موارد توجیهی ندارد. به طور مثال ما پیش بینی نکرده بودیم که سیل می آید و بخش هایی از این پل Bridge تاریخی تخریب می شود. وقتی این اتفاق رخ داد به طور طبیعی از شهرداری منطقه خواستیم نسبت به ترمیم و باسازی پل کن اقدام کند. به دلیل عدم وجود ردیف بودجه در این مورد، شهرداری مجبور شد هزینه بازسازی را از ردیف بودجه های دیگر که در اختیار دارد تامین کند و در گزارش تفریق بودجه این موضوع را مطرح کرده و شورا به آن رای دهد. این دست از انحراف از بودجه توجیه دارند و از نظر مدیرت شهری این هزینه کردها ضرورت دارد.

او با اشاره به این که گاهی شاهد انحراف هایی از بودجه  هستیم که قابل پیش بینی بوده، گفت: اگر شهرداری می خواست این هزینه ها را انجام دهد باید در لایحه بودجه عنوان می کرد. در بسیاری از موارد شاهد هستیم که بودجه نگهداشت سرای محلات برای نگهداشت ساختمان شهرداری صرف و از بودجه ورزش برای آموزش شهروندی استفاده می شود. این هزینه کردها کاملا براساس نظر شهردار و معاونانش انجام می شود و آنها اولویت بندی می کنند که بودجه مصوب شورای شهر در این حوزه هزینه نشود چون نیاز دارند در جای دیگری آن را هزینه کنند. به نظرم این دست از انحراف بودجه ها به هیچ وجه توجیح ندارند و باید تعیین تکلیف شوند.

کمیته تخصیص شورای شهر را نادیده می گیرد

مخبر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان این که این انحراف از بودجه ها در سطح مناطق است، افزود: در سطح ستاد هم با چالشی به نام کمیته تخصیص روبرو هستیم که عملکرد مشابهی دارد. در حقیقت شورای شهر تهران در کمیته های تخصصی ساعت ها در مورد ریز کدپروژه ها بحث می کند و بودجه را تصویب می کند و پس از ابلاغ شهرداری مکلف به اجرای آن است. اما کمیته تخصیص به هر دلیلی تشخیص می دهد که ضرورتی در هزینه برخی ردیف بودجه ها وجود ندارد و ممکن است بیش از 20 تا 50 درصد کل بودجه به یک حوزه تخصیص نمی یابد اما بودجه 100درصد و حتی بیش از آن به حوزه دیگر تخصیص می یابد. مفهوم این است که هر کاری که در شورای شهر انجام می شود در کمیته تخصیص مورد توجه قرار نمی گیرد و خواسته این کمیته کاملا جایگزین اراده شورای شهر می شود. ما باید به صورت جدی به این دو سطح بپردازیم و این رویه نادرست را تغییر دهیم.

حجت نظری با اشاره به پیشنهادش در دوره تصویب بودجه سال گذشته، گفت: پیشنهاد کردم کمیته تخصیص حذف شود. این پیشنهاد با 10 رای به تصویب شورای شهر نرسید و امیدوارم در این مورد تعیین تکلیف کنیم. در یکی از حکم برنامه سوم اعلام کردیم در کمیته تخصیص برای هر موضوعی که بودجه به آن تخصیص می یابد، باید رئیس کمیسیون تخصصی حضور داشته باشد. اما تا به امروز هنوز هیچ کدام از روسای کمیسیون ها برای حضور در کمیته تخصیص دعوت نشده اند و این یعنی نادیده گرفتن اراده شورای شهر تهران.

درآمدهایی که به حساب شهرداری واریز نمی شود

او با بیان این که گاهی برخی از مناطق درآمدهایی دارند که ممکن است به حساب شهرداری واریز نشود، تاکید کرد: این درآمدها از فضاهی ورزشی و... کسب می شود. عمده بحث این است که شهرداری ها باید ک رویه واحدی داشته باشند و براساس اراده شورای شهر و شهرداری تهران اقدام کنند. نمی شود در برخی مناطق به صورت جزیره ای رفتار کنیم.

نظری افزود: یکی از شهرداران مناطق که پیش تر در سازمان املاک مسئولیت داشت و در هر دو حوزه (شهرداری منطقه و سازمان املاک) موفق عمل کرده است، می گفت: «زمانی که من در سازمان املاک بودم تلاش کردم لیستی از املاک شهرداری در سطح مناطق را جمع آوری کنم و فکر کردم لیست کاملی تهیه کرده ام، ولی وقتی شهردار منطقه شدم ملکی به من نشان دادند که مجاور مسجد بود و در اختیار هیئت امنای مسجد قرار گرفته بود. متعجب شدم چون زمان اعلام لیست املاک منطقه این ملک در لیست املاک منطقه قرار نگرفته بود و متاسفانه شاهد این هستیم که دارایی هایی دارند که به هیج وجه در ستاد شناسایی نشده اند.» فکر می کنم باید ستاد شهرداری تهران جدی تر به این حوزه ها ورود پیدا کند و این نقیصه ها را ساماندهی کند.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 524403 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟