لابی پرقدرت خودروسازان داخلی برای افزایش آلودگی هوا/ کیفیت حمل و نقل عمومی افزایش ، زمان توقف کاهش یابد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محققان انستیتو کارولینسکا در سوئد به این نتیجه رسیدند که دود حاصل از اگزوز خودرو خطری جدی در بروز سکته مغزی را در پی دارد. این محققان با تمرکز بر مایع مغزی نخاعی، حس بویایی و بیماری‌های عصبی، تاثیر آلودگی به این نتیجه رسیدند که استنشاق کربن سیاه حاصل از اگزوز خودرو خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد. افرادی که در نزدیکی اتوبان ها و بزرگراه زندگی می‌کنند،‌ با خطر سکته مغزی روبرو هستند. این خطر حتی در مناطقی با آلودگی کم نیز یک تهدید جدی محسوب می‌شود. این روزها تهران با آلودگی هوا دست به گریبان است.

کیفیت و کمیت حمل و نقل عمومی افزایش ، زمان توقف کاهش

محمد درویش در گفتگو با رکنا به بررسی آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ پرداخته و گفت: دولت باید از تجربه کشورهای موفق استفاده کند. کشورهای توسعه یافته ای مانند هلند، دانمارک، فنلاند و نروژ در امر کنترل و مهار آلودگی هوا موفق بودند. شهرهای بوگوتا (پایتخت کلمبیا) و مکزیکوسیتی (پایتخت مکزیک) نیز جزو شهرهای در حال توسعه ای هستند که مبلمان شهری خود را با کمترین هزینه از خودرو محوری به زیست محوری تبدیل کنند. این کشورها دو اقدام اساسی را اجرا کرده و زیرساخت های لازم برای تشویق مردم برای استفاده از خودروی شخصی ایجاد کردند. کیفیت و کمیت حمل و نقل عمومی را افزایش و زمان توقف را کاهش دادند. ضمن آن که مسیر دوچرخه سواری و پیاده راهها را جذاب کردند. به موازات آن برای استفاده خودروسواری، استفاده از اتوبان، خیابان و پارکینگ ها مالیات سنگینی وضع کردند. در حقیقت اشخاص برای استفاده از خودروی شخصی باید هزینه پرداخت کنند. با این اقدامات استفاده از خودروی شخصی کاهش پیدا کرد و مردم به سوی استفاده از حمل و نقل عموی تشویق شدند.

هفت برابر معابر خودرو در شهر وجود دارد

این کنشگر محیط زیست با اشاره به سه اشتباه راهبردی که در کشور رخ می دهد، افزود: همیشه فکر مقابله با آلودگی هوا حاکم است و به دنبال  راهکاری برای کیفیت سوخت، افزایش کیفیت خودروهای داخلی، معاینه فنی و جریمه ها هستیم. اما حتی اگر تمام خودروهای تهران برقی بودند، باز هم 7برابر ظرفیت معابر خودرو در شهرها وجود دارد و مشکل ترافیک حل نمی شود. قطعا وقتی مشکل ترافیک حل نشود، مشکل هدررفت وقت و عمر شهروندان، آلودگی صوتی و حتی آلودگی هوا باقی خواهد ماند. اگر مشکل ترافیک حل شده بود آلودگی صوتی و هوا، کم تحرکی، هدر رفت وقت شهروندان حل شده بود و شهر سالم تری داشتیم. بخشی از حل نشدن مشکل آلودگی هوا به ناآگاهی مدیران شهری برمی گردد و بخشی از آن به لابی پرقدرت خودروسازان داخلی مربوط می شود که هیچ مشتری برای خودروهای بی کیفیت خود در خارج از کشور ندارند و به مدیران شهری فشار می آورند که همچنان اتوبان و خیابان بسازند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 521919 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟