بی شناسنامه های جازموریان جامانده از سبد معیشتی دولت / طرح عدالت محور نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بامداد ۲۴ آبان ماه با تصویب شورای سران قوا بنزین گران و قیمت بنزین سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد سه هزار تومان تعیین شد. بعد از این تصمیم، دولت اعلام کرد: به۶۰ میلیون نفر در قالب ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار، بسته حمایت معیشتی تعلق خواهد گرفت.

در این طرح برای خانوارهای تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز می‌شود. این در حالی است که ۲۳ میلیون نفر بسته حمایتی نگرفته‌اند که ۲۰ درصد کشور را شامل می‌شوند.

اما این پایان ماجرا نیست و مردم کشور ما سالهاست با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که دل هر شنونده ای را به درد می‌آورد. در این کشور عظیم با منابع سرشار تالابی به نام جازموریان وجود دارد که از نظر تقسیمات کشوری در مرز استان های سیستان و بلوچستان و کرمان قرار دارد. در حاشیه این تالاب چهار شهر وجود دارد که قلعه گنج و رودبار در جنوب کرمان و دو شهر دیگر در سیستان و بلوچستان هستند. در این منطقه افرادی وجود دارند که حتی از داشتن شناسنامه محروم هستند.

سروش صلواتیان، فعال اجتماعی و خالق هشتگ #جازموریان-تنها-نیست، درباره محرومیت این مناطق به خبرنگار رکنا می‌گوید: منطقه دچار معضل آموزشی، معیشتی است. این در حالی است که عده ای از مردم از داشتن شناسنامه نیز محروم هستند. بی‌شناسنامگی مانند یک درخت می‌ماند. وقتی یک مرد بی‌شناسنامه باشد یعنی تمام فرزندان او بی‌شناسنامه می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر فرزند این بی‌شناسنامه ها پسر باشند در آینده نیز همین چرخه تکرار می‌شود مگر اینکه جایی جلوی این روند گرفته شود. این افراد هیچ خدمات دولتی مثل آموزش، بهداشت را دریافت نمی کنند و کمترین که یارانه است نیز به آنها تعلق نمی‌گیرد. مهم تر از همه این افراد هویت ندارند.

صلواتیان در پاسخ به این سوال که آیا سبد معیشتی دولت به این افراد تعلق گرفته است یا خیر اذعان کرد: کسی که شناسنامه نداشته باشد اصلا جزو آمار مملکت حساب نمی‌شود. کمک های کمیته امداد، بهزیستی و حتی مسکن مهر اهدایی دولتی در مناطق محروم نیز به این افراد تعلق نمی‌گیرد چرا که هویت ندارند و تنها، حضور فیزیکی آنها را در جامعه شاهد هستیم.

سبدحمایتی برای جبران تبعات ناشی از شرایط فعلی کافی نیست

علی ساری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رفتیم درخصوص سرنوشت بی شناسنامه های کشور که از محروم ترین افراد جامعه ایرانی محسوب می شوند و شرایط واریز سبد حمایت معیشتی برای آنها چنین به رکنا گفت: طبق آمار سبد حمایت معیشتی را همه نگرفته اند. مسئولان در حال بررسی افرادی هستند که باید از این سبد برخوردار شوند، گرچه این زیر ساخت ها باید از مدت ها پیش انجام می‌شد تا امروز همه جامعه هدف از آن برخوردار شوند. البته این مبلغ برای جبران تبعات ناشی از شرایط فعلی کافی نیست.

ساری با بیان اینکه مکانیزم طرح بسته های معیشتی تا حدی از نظر نفر عدالت دارد مطرح کرد: اما یک نفر ممکن است با دیگری شرایط مشابهی نداشته باشد که این پرداخت ها به صورت یکسان هستند بنابراین از این دید می‌توان گفت که طرح عدالت محور نیست.

حال باید دید که دولت با توجه به مشکلات فعلی مردم چه تصمیمی خواهد گرفت. چرا که از یک سو به گفته نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، طرح سبد معیشتی عدالت محور نیست و دولت قبل از شروع این طرح کم کاری کرده است و از سو دیگر رنج های مردم هامون جازموریان نیز وجود دارد که ایرانی هستند اما با توجه به شناسنامه نداشتن و تبعیض هایی که در این سالها به آن ها تحمیل شده است از کم ترین حقوق خود نیز بی بهره اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 521888 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟