بررسی افزایش کرایه تاکسی در شورای شهرتهران /تردد 35 هزار تاکسی فرسوده در پایتخت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بامداد 24 آبان قیمت بنزین در ایران سه برابر شد و از هر لیتر1000 تومان به لیتری  3000 تومان افزایش یافت. در این شرایط ، جمعیتی زیادی از افراد که بعضا، روزانه سوار بر خودروهای شخصی  در شهرهای ایران برای رفتن به محل کار ، مراکز اداری ، مراکز خرید .... تردد داشتند به سمت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی گرایش پیدا کردند ولی آمار وسایل نقلیه عمومی با متقاضیان نه تنها برابری ندارد که کمبودی چشمگیر دارد.

علیرضا قنادان- مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی  در گفتگو با رکنا از میزان افزایش تقاضا برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت  و شرایط وسایل نقلیه عمومی کلان شهر تهران چنین گفت: برای اعلام  آمار افزایش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی پس از افزایش قیمت بنزین هنوز زود است اما در براورد اولیه ، هفته گذشته شاهد افزایش میزان تقاضا برای تاکسی (در کنار مترو و اتوبوس) بوده ایم و  تجمع مسافر  بیشتر شده است.

قنادان در ادامه با بیان اینکه  سن فرسودگی خودروها 10 سال است و  در حال حاضر 27هزار تاکسی فرسوده در تهران وجود دارد ادامه داد :  تا آخر امسال این رقم به حدود 35 هزار خودرو خواهد رسید. شهرداری تهران در حال پیگیری ساماندهی این خودروهای فرسوده است. شهرداری تهران در هفته گذشته تسهیلات به تاکسیران ها را از 40میلیون به 50میلیون تومان افزایش داده است.

وی تاکید کرد : معتقد هستیم بخشی از درآمد حاصل از افزایش بنزین باید در جهت افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی (اتوبوس، تاکسی و مترو) هزینه شود. در هر صورت دولت باید در این زمینه هزینه کند چرا که منابع مورد نیاز آن در توان شهرداری ها نیست. قانونا در بسیاری از موارد این هزینه کرد بر عهده دولت است.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران با اشاره به وام 4درصد به راننده تاکسی های فرسوده، افزود: این تسهیلات 50میلیونی در حد بضاعت شهرداری است و چاره ای جز افزایش این تسهیلات نداشتیم. برخی خودروها دو تا دو و نیم برابر افزایش قیمت داشته اند. با توجه به این که کرایه تاکسی ها افزایش پیدا نکرده و هزینه ها، راننده ها چطور می توانند تاکسی خود را نوسازی کنند؟ بنابراین به نظر می رسد دولت با استفاده از ظرفیت هایی که آزاد می شود باید حمایت بیشتری از حمل و نقل عمومی داشته باشد و جذابیت حمل و نقل عمومی افزایش یابد.

قنادان در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره یا تعاملی بین شهرداری و دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از محل افزایش قیمت بنزین انجام شده است؟ گفت: اگر این تعامل انجام شده باشد اعلام عمومی نشده و من در جریان نیستم.

وی درباره افزایش قیمت کرایه تاکسی ها اینگونه توضیح داد:  کرایه تاکسی ها افزایش نیافته اما در حال بررسی آن هستیم تا در صحن شورای شهر مطرح شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

خبرنگار: پریسا هاشمی

 

 

کدخبر: 520246 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟