کمیاب شدن رپید تست های ایدز در کشور  / تنها 30 درصد ایدزی های ایران از بیماری خود مطلع اند

 الهه شبانی مدیر عامل انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی «احیا»، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، با بیان اینکه برای اینکه  بتوانیم آمار ابتلا به  بیماری HIV ایدز را  کاهش دهیم حتما باید از آن پیشگیری کنیم که مهم ترین مولفه آن اطلاع رسانی است گفت:  در مکالماتی که با وزارت بهداشت و سلامت داشته ایم به این نتیجه رسیدیم که تیم هایی را تشکیل داده  تا به روستاها رفته و در باره این بیماری اطلاع رسانی کنند. اتفاقی که در لردگان رخ داد به ما نشان داد چقدر در بحث اطلاع رسانی ضعیف عمل کرده ایم.

مدیر عامل انجمن احیا با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین مسائلی که وجود دارد بحث تست دادن به صورت داوطلبانه است که متاسفانه با شروع تحریم ها رپید تست کمیاب شده است ادامه داد: این نوع تست به صورت سریع در 20 دقیقه، نتیجه آزمایش را مشخص می‌کند و به  مشاوران و روانشناسان و پزشکان کمک می کند تا در مواجه با افراد شناسایی شده در مناطق پر خطر ،مثل پارک دانشجو، هرندی، شوش با تست گرفتند متوجه شوند فرد مبتلا شده است یا خیر اما با کمیاب شدن ریپید تست ها دچار مشکل شدیم.

الهه شبانی در خصوص آخرین آمار مبتلایان به ایدز در ایران چنین توضحیح داد : در جامعه ما به دلیل انگ اجتماعی که وجود دارد، افراد می‌ترسند حتی برای آزمایش مراجعه بکنند تا در قدم اول خودشان متوجه شوند  بیمار هستند و در قدم دوم درمان را شروع کنند. مسئله بعدی نیز این است که افراد به دلیل تابو ها، برچسب های اجتماعی و عدم آگاهی جامعه به هیچکس نمی‌گویند و حتی به دنبال درمان نیز نمی‌روند. در کشور ما فقط 30 درصد از افرادی که مبتلا به HIV مثبت هستند از بیماری خود آگاهی دارند و 70 درصد نیز ازوجود این عفونت در بدن خبر ندارند.

خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 520222 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟