به گزارش رکنا، سیدعباس موسوی در پیامی که روز جمعه در حساب خود در تویتر منتشر کرد، نوشت: «شهرهای سنندج (در موسیقی) و بندر عباس (در صنایع دستی و هنرهای مردمی) پس از رشت (در غذا) و اصفهان (در صنایع دستی) به شبکه شهرهای خلاق جهان توسط یونسکو پیوستند. مجالی تازه برای شهرهای ایران تا از تجربه های جهانی استفاده کرده و داشته های خود را بیشتر و بهتر به جهانیان معرفی کنند.»

به گزارش کمیسیون ملی یونسکو- ایران، شهرهای سنندج و بندرعباس در بررسی های دوسالانه یونسکو به جمع شهرهای خلاق جهانی پیوستند.

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون با اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از وظایف مهم کمیسیون ملی یونسکو در همه کشور ها استفاده از همه ظرفیت های موجود در سازمان جهانی به نفع کشور خود و پیگیری منافع ملی است.

یکی از پروژه هایی که چند سالی است که در یونسکو مورد استقبال قرار گرفته، پیوستن به شبکه شهرهای خلاق و یادگیرنده است وکشورهایی که موفق می شوند پرونده های کاملی را در این رابطه ارائه کنند و زیرساخت های خود را به حدی ارتقا دهند که به عنوان شهر خلاق جهانی شناخته شوند اندک بوده و این شهرها می توانند داشته های خود را بهتر معرفی کنند و با این اتفاق شاهد ارتقای رفت و آمد ها و رونق گردشگری و استفاده از تجربیات جهانی و انتقال تجربیات خود به دیگر کشورها باشیم.

ایوبی افزود: در ۷ عرصه شهرهای خلاق تعریف شده و ما تاکنون دوشهر خلاق داشتیم . شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک و شهر اصفهان شهر خلاق صنایع دستی .

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو-ایران عنوان کرد: ۶۶شهر در این ماراتن دوساله به شبکه شهرهای خلاق پیوستند . شهر بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی از سوی یونسکو تایید شدند.

وی یادآور شد: دو شهر دیگر نیز نامزد بودند و چیزی از شایستگی این شهرها کم‌نمی شود. از ۲۴۶ شهری که امروز شهر خلاق هستند ۴ شهر به ایران تعلق دارد و از همین امروز کارمان را برای گرفتن دو سهمیه دیگر در دو سال آینده آغاز می کنیم.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو در سال ۲۰۰۴ و برای ترویج همکاری میان شهرهایی به راه افتاد که از خلاقیت به عنوان عاملی راهبردی برای پیشرفت پایدار شهری استفاده کرده بودند. شهرهایی که این شبکه را تشکیل داده‌اند، برای رسیدن به هدف مشترکی با هم کار می‌کنند: قرار دادن خلاقیت و صنایع فرهنگی در قلب برنامه‌های توسعه‌شان در سطح محلی و همکاری فعال در سطح بین‌المللی.

با پیوستن به این شبکه، شهرها متعهد می‌شوند که فعالیت‌های مثبت‌شان را با هم به اشتراک بگذارند و میان بخش‌های خصوصی و عمومی و جامعه مدنی ایجاد همکاری کنند.

همچنین شبکه شهرهای خلاق یونسکو، هفت حوزه خلاق صنایع دستی، هنرهای بوم ، هنرهای رسانه‌ای، فیلم، طراحی، خوراک شناسی، ادبیات و موسیقی را پوشش می‌دهد.

پیش از این نیز شهرهای اصفهان و رشت به ترتیب در زمینه های صنایع دستی و غذا به عنوان شهرهای خلاق جهان از سوی یونسکو انتخاب شدند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 514765 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟