دوئل زرد

دکتر محمد‌علی نجفی‌دانا، استاد جرم‌شناسی دانشگاه می‌گوید: برای بررسی علت اصلی قتل‌های احساسی یا عشقی باید مواردی در مورد فرد مورد توجه قرار گیرد و توجه به چگونگی حادثه اهمیت زیادی دارد، زیرا سن، موقعیت اقتصادی و اجتماعی و شرایط قاتل و مقتول در چگونگی وقوع حادثه اثرگذار است. با وجود آنکه وقوع این قتل‌ها در گذشته بیشتر بوده است، اما در سال‌های اخیر نوع و کیفیت آن تغییر کرده و خبر اشکال مختلف قتل‌های عشقی را هر چند وقت یکبار متاسفانه در خبرها می‌خوانیم.
وی در ادامه می‌گوید: جریان احساسات در این میان اثر‌گذار است، پایین آمدن آستانه مقاومت و تحریک‌پذیری جوانان در این میان بسیار تعیین‌کننده است.
آلودگی هوا و صدا از یک‌سو، ارتباط آزاد و بعضا متعدد افراد، امکان کم ازدواج و مشکلات اقتصادی در وقوع قتل‌های احساسی یا اسید‌پاشی بسیار موثر است.
در لحظه وقوع قتل یا جرح و ضرب معمولا ضارب کنترلی بر رفتار خود ندارد و تحت‌تاثیر عصبانیت دست به حرکات جنون‌آمیز می‌زند، بنابراین قتل از روی احساسات واقع می‌شود، در صورتی که جامعه با فرهنگ‌سازی و آموزش بتواند آستانه مقاومت افراد را افزایش دهد، امکان کنترل آنها وجود خواهد داشت.

رقیب های عشق کشته می شوند
دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس نیز در این باره می‌گوید: با تغییر سبک زندگی تحت‌تاثیر شبکه‌های مجازی و فاصله گرفتن انسان از ارزش‌های اخلاقی آمار جنایت و درگیری‌های فیزیکی رو به افزایش است. یکی از دلایل این نابهنجاری‌ها قتل‌های عشقی یا انتقام‌جویی‌های عاطفی است که در سال‌های اخیر آمار تاسف‌انگیزی پیدا کرده است. تازه این موارد جزو اخباری است دلایل و علل آن مشخص است و اعلام می‌شود در حالی که بسیاری از جنایات و ضرب و جرح‌ها در این رابطه وجود دارد، اما دلایل و علل آن اعلام نمی‌شود.
وی معتقد است: در قتل‌های عشقی حضور رقیب عشقی و ورود شخص ثالث به رابطه عاطفی جریان احساسات را بیشتر به میان می‌کشد و باعث افزایش خشونت و پرخاشگری و قتل می‌شود. در کالبد‌شکافی این شکایات دو نکته آشکار می‌شود؛ نخست دختران و زنانی که مورد طلب قرار می‌گیرند و در مواجهه با فرد دیگر در شرایط بهتر شخص قبلی را رد کرده یا به او بی‌اعتنایی می‌کنند.
البته در پاره‌ای از اوقات رنجش و آگاهی از بعضی معایب اخلاقی یا اطلاع از وعده‌های دروغین دلیل گسستن روابط عاطفی است.
ابهری در ادامه می‌گوید: دلیل دوم فاصله گرفتن از ارزش‌های معنوی و دینی و فقدان مهارت‌های مدیریت هیجان و کنترل خشم است که بعد از برخورد غیر‌منطقی با شکست عشقی، فرد وارد تصمیمات غیرعقلی می‌شود و دفتر عمر یک انسان را می‌بندد و خود در چنگال عدالت گرفتار می‌شود و آرزوی وصال را به گور می‌برد.
بالا رفتن خشونت در جامعه در اثر کمبود نشاط اجتماعی، آموزش‌های غیر‌اخلاقی ماهواره‌ها و ضعف تربیت فرهنگی و اجتماعی اصلی‌ترین محرک‌های اینگونه بداخلاقی‌هاست.
دکتر قرایی‌مقدم نیز در ادامه می‌گوید: متاسفانه جامعه ما به سوی فرزند‌سالاری در حرکت است و خانواده‌ها سعی می‌کنند تمام خواسته‌های فرزندان خود را تامین کنند، اما همین مساله بسیار اهمیت دارد زیرا باعث می‌شود فرزندان در بزرگسالی فکر کنند که می‌توانند به همه خواسته‌های خود برسند و در صورتی که کوچک‌ترین خللی در این میان به وجود بیاید، آستانه تحملشان تمام می‌شود و سعی می‌کنند وارد مرحله انتقامگیری شود. در واقع می‌توان ریشه این مساله را در خود خانواده جست‌وجو کرد، زیرا به جوان یاد نداده‌اند که «نه» بشنود. از سویی در خانواده‌های ایرانی پدر و مادر مجبور هستند هر دو در بیرون خانه کار کنند.
آنها می‌خواهند کمبود حضور خود را با اعطای امتیاز به کودکان خود جبران کنند، اما این امتیاز دادن‌ها در بزرگسالی نیز ادامه پیدا می‌کند و چون پدر و مادر نمی‌خواهند برای نوجوان و جوان وقت بگذارند، سعی می‌کنند او را مدام از سر خود وا کنند و با این کار، وی را متوقع و طلبکار بار می‌آورند.
وی در ادامه می‌گوید: زیاده‌خواهی و رضایت نداشتن به حق خود از دیگر عواملی است که باعث جرم و جنایت در بزرگسالی می‌شود. فیلم‌های ماهواره‌ای نیز در این میان بی‌تاثیر نیستند. وقتی در شبکه‌های ماهواره‌ای سریال‌هایی پخش می‌شود که در آنها فرد با چند زن در ارتباط است و زنان جوان نیز باید یک نفر را درمیان خواستگاران خود انتخاب کنند، این تاثیر منفی زیادی در میان جوانان می‌گذارد، زیرا با الگو‌برداری می‌خواهند سبک زندگی خود را به سمت این آموزه‌ها ببرند و همین مساله باعث می‌شود فرد وقتی جواب «نه» شنید یا وقتی احساس کرد دختر مورد علاقه‌اش فرد دیگری را به جای او انتخاب کرده است، سعی می‌کند با قلدری و با زور و تهدید ماجرا را به نفع خود تغییر دهد. این اقدام گاهی به صورت پخش فیلم‌ها و عکس‌های دختران جوان رخ می‌نماید و گاهی نیز به دعوا و ضرب و جرح منتهی می‌شود و در نهایت آن بالاترین حد خشونت، یعنی قتل یا اسید‌پاشی را در پی دارد.
وی تصریح می‌کند: روابط آزاد میان دختر و پسر و نبود اخلاق در میان جوانان از مواردی است که منجر به قتل‌های عشقی می‌شود. در این قتل‌ها دو نفر خواهان یک نفر هستند و با انتخاب یکی از آنها، آتش انتقام شعله می‌گیرد و فرد وارد بازی خطرناکی می‌شود که خودش اولین بازنده آن است.
قرایی‌مقدم پایبندی به ارزش‌ها و روش تربیت درست در خانواده‌ها را ریشه از بین بردن این نوع قتل‌ها می‌داند و می‌گوید: اگر ارزش‌های دینی و اخلاقی در خانواده‌ها نهادینه شود، کمتر با مشکلاتی اینچنینی در جامعه روبه‌رو می‌شویم. این آموزه‌ها باید از خانواده شروع شود و در مدرسه و دانشگاه ادامه پیدا کند. وقتی افراد در جامعه به چارچوب‌هایی اعتقاد داشته باشند، از آن فرا‌تر نمی‌روند و شاهد چنین مواردی نخواهیم بود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 511768 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟