برگزاری بزرگداشت روز جهانی بینایی / پیشگیری از نابینایی در کشور

به گزارش رکنا، مدیر پژوهشی مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر برگزاری مراسم روز جهانی بینایی گفت: هدف از برگزاری این بزرگداشت، ارتقا آگاهی عمومی در زمینه اهمیت پیشگیری از نابینایی و کم بینایی به ویژه در گروههای آسیب پذیر و در معرض خطر و افرادی که تاکنون تحت مراقبت های چشم پزشکی قرار نگرفته اند، است. از دیگر اهداف مهم بزرگداشت روز جهانی بینایی، می توان به جلب حمایت سیاست گزاران بهداشت و درمان و ارائه کنندگان خدمات پزشکی اشاره کرد.

دکتر رساره صافی در گفتگو با خبرنگار سلامت رکنا افزود: براساس آخرین آمار آژانس بین المللی پیشگیری از نابینایی، 253 میلیون نفر در جهان نابینا یا کم بینا هستند. از این تعداد، 36 میلیون نفر نابینا بوده و 217 میلیون نفر مبتلا به کم بینایی متوسط یا شدید هستند علل اصلی کم بینایی، عیوب انکساری، کاتاراکت (آب مروارید) و گلوکوم (آب سیاه) است. بیش از 75 درصد از کل نابینایی و کم بینایی ها، قابل پیشگیری هستند. حدود 90 درصد از افراد کم بینا در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می کنند. یک بیلیون نفر در جهان، در دید نزدیک مشکل دارند.

وی تصریح کرد: دیابت یکی از شایعترین بیماریهای غیرواگیر است و مهمترین عارضه چشمی آن، رتینوپاتی دیابتی نامیده می شود. این عارضه یکی از علل نابینایی و کم بینایی در ایران است. خبر خوب این است که با کنترل دیابت، می توان رتینوپاتی دیابتی را به تعویق انداخت. همچنین اگر فرد مبتلا به دیابت، بطور منظم تحت معاینه چشمی قرار گیرد، رتینوپاتی دیابتی در مراحل اولیه شناسایی شده و به موقع درمان خواهد شد. این درمان تا 90 درصد موثر بوده و می تواند از نابینایی و کم بینایی جلوگیری کند.

دکتر صافی افزود: مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان "مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در زمینه مراقبت از چشم و پیشگیری از نابینایی" امسال همچون سالهای گذشته تلاش می نماید همزمان با روز جهانی بینایی در راستای جلب نظر همگانی به اهمیت مراقبت از چشم و پیشگیری از نابینایی و حمایت طلبی در این زمینه اقدام نماید. چاپ و توزیع پوستر با شعار روز جهانی بینایی در بین مراکز دانشگاهی، سازمانهای دولتی و سازمانهای مردم نهاد در کشور، انتشار پوستر روز جهانی بینایی در روزنامه های کثیرالانتشار، اکران شهری پوستر (نصب بیلبورد) و معاینه چشمی رایگان بیماران مبتلا به دیابت در فرهنگسرای بهمن (در تاریخ 17-15 مهرماه) از جمله فعالیت های این مرکز جهت بزرگداشت این مناسبت می باشد. علاوه بر فعالیتهای مذکور، برنامه علمی با تاکید بر عارضه چشمی بیماری دیابت (رتینوپاتی دیابتی) با حضور نماینده محترم سازمان جهانی بهداشت در ایران، سیاست گزاران، صاحب نظران، دانشگاهیان و نمایندگان انجمنهای مرتبط در تاریخ 18 مهرماه برگزار خواهد شد.

نهایتا اساتید و پژوهشگران مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تلاشند که در اجرای برنامه های پیشگیری از نابینایی و ارتقای سلامت چشم مشارکت حداکثری داشته و علاوه بر روز جهانی بینایی، در طول سال به این مهم همت گمارند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

مناسبت روزجهانی چشم

کدخبر: 506234 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟