حادثه ای تلخ برای کوهنورد تهرانی / علت مرگ و ناپدید شدن آنها چیست؟

شما هم به عنوان فردی که اخبار را در سایت‌های خبری و فضای مجازی دنبال می‌کند، بدون شک با خبرهای تلخ حوادث کوهستان همچون گم شدن فردی در کوه یا حتی مرگ کوهنورد رو به رو شده اید.

خبرهایی که در فصل تابستان و بهار بیشتر به چشممان می‌خورد و از آن‌ها اطلاع پیدا می‌کنیم. اما سوال این است که چرا به دلیل عدم آگاهی و رعایت نکردن نکات جزئی هر ساله با این چنین خبرهایی رو به رو شویم؟

در فصل تابستان یکی از تفریحاتی که اغلب جوانان از آن استقبال می‌کنند کوهنوردی است، اما گاهی اوقات ممکن است با برداشتن یک گام و تصمیم نادرست به هنگام صعود و یا عدم آگاهی درباره یک صعود مطمئن این تفریح مفید و مفرح را به یک حادثه تلخ برای خود و اطرافیانتان تبدیل کنید.

کوهنوردی و حتی صعود از قله‌های کم ارتفاعی همچون توچال تهران شوخی نیست و نباید به چشم یک تفریح به آن نگاه کرد. همانگونه که برای صعود قله دماوند نیاز به آگاهی و تجهیزات دارید برای قله توچال نیز این نیاز وجود دارد بنابراین حادثه ربطی به زیاد بالا رفتن یا نرفتن ندارد.

طبق آخرین آماری که باشگاه خبرنگاران جوان از EOC سازمان جمعیت هلال احمرگرفته شده است، از ابتدای خرداد تا کنون ۷۸۸ مورد عملیات جستجو و نجات در کوهستان‌های کشور صورت گرفته است و ۲۶۱ مصدوم به مراکز درمانی منتقل شدند.

درمجموع ۳ هزار و ۵۷۶ نجاتگر کوهستان در قالب ۹۷۲ تیم در عملیات‌های جستجو و نجات در کوهستان خدمت رسان بودند و توسط تیم‌های امداد کوهستان جمعیت هلال احمر ۶۷۶ نفر نجات یافتند.

طبق آمار گفته شده از EOC سازمان جمعیت هلال احمر در ۲۲ عملیات نجات در کوهستان از بالگردهای جمعیت هلال احمر استفاده شده است.

درخصوص همین موضوع محمد کبادی رئیس اداره کوهستان و معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: افرادی که بیشتر دچار حادثه می‌شوند نکات ایمنی لازم را نمی‌دانند و درک درستی از کوهستان ندارند، هنگامیکه صعودی می‌خواهد انجام شود باید با آگاهی باشگاه‌های کوهنوردی مرتبط صورت گیرد تا تمامی شرایط آن سنجیده شود.

او در ادامه بیان کرد: برای صعود در قله‌ای همچون قله دماوند باید از چند روز قبل شرایط هوا و دما سنجیده شود و بدن فرد از هفته‌های قبل آمادگی کافی را داشته باشد.

رئیس اداره کوهستان و معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه کوهنوردی‌های مجازی باب شده است، گفت: امروزه فرد با خواندن چند مقاله کوهنوردی تصمیم به صعود می‌گیرد درصورتی که هیچ اطلاع و تجربه‌ای از کوهستان ندارند، این مسئله خیلی رایج شده است.

کبادی ادامه داد: افراد علاقه‌مند به کوهنوردی باید در کلاس‌های فدراسیون کوهنوردی شرکت کنند و از ملحق شدن به گروه‌های مجازی که صرفا جنبه توریستی و تفریحی دارد خودداری کنند.

او گفت: معمولا در ارتفاع بالای ۱۸۰۰ متر بدن واکنش‌هایی دارد که افراد به این واکنش‌ها صرف اینکه دارم یک کوهنوردی ساده می‌کنم توجهی نمی‌کنند.

کبادی با اشاره به حادثه‌ای که چند روز اخیر برای کوهنورد زنی در قله دماوند اتفاق افتاد، افزود: گروهی بودند که از جبهه شمالی قله دماوند صعود کرده بودند و در مسیر بازگشت مسیر را گم می‌کنند و در ادامه در مسیر غیر استاندارد قرار گرفته و به یخچال می‌رسند.

رئیس اداره کوهستان و معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر عنوان کرد: کسانی که می‌خواهند برنامه کوهنوردی بروند باید به همراه کسانی بروند که گروه‌های تخصصی را گذرانده اند، قبل از صعود حوادث جوی و محیطی را پایش کنند و هرگز به صورت انفرادی صعود نکنند.

کبادی مطرح کرد: افراد باید خانواده و اطرافیان خود را از صعود خود مطلع کنند، زیرا زمانی که گم می‌شوند این اطلاعات محیطی خیلی به ما کمک می‌کند.

او ادامه داد: کوهنوردان حتما باید یک هد لامپ به همراه داشته باشند تا زمانی که هوا تاریک می‌شود از آن برای علامت دادن استفاده کنند و متناسب با آن برنامه‌ای که می‌خواهند بروند لوازم به همراه داشته باشند همچنین در هر فصلی پوشش مناسب خود را داشته باشند.

رئیس اداره کوهستان و معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه از کیف و کوله‌های معمولی برای صعود نباید استفاده کرد، گفت: طول و سختی مسیر را باید بر اساس ضعف‌ترین فرد گروه برنامه ریزی کنند و بهتر است تا افراد گروه اختلاف سنی و علایق زیادی باهم داشته باشند.

او با اشاره به اینکه در هر گروه باید حداقل یک مربی درجه سه کوهنوردی باشد، افزود: در گوشی‌های خودتان دستگاه‌های ردیاب که نیاز به اینترنت ندارند نصب کنید تا درصورت نیاز بتوانید از آن استفاده کنید.

کبادی بیان کرد: اندازه قدم‌ها باید متناسب با شانه‌ای فرد باشد و در سربالایی و شیب‌های تند به صورت زیگزاگ حرکت کنند و همیشه در صعودها سنگینی خود را به سمت جلو و زمان برگشت به سمت عقب بیاندازید.

او مطرح کرد: هنگام صعود از پوشیدن لباس‌های اضافی خودداری کنند و زمان استراحت که بدن فعالیتی ندارند لباس گرم بپوشند.

رئیس اداره کوهستان و معاونت عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تشریح کرد: اگر در مسیر کوهنوردی کسی گم شد، افراد توقف کنند و با یک هم فکری مسیر خود را انتخاب و تصمیم بگیرند و با ۱۱۲ هلال احمر تماس گیرند.

۷۸۸ مورد عملیات نجات در کوهستان از ابتدای خرداد تاکنون انجام شده است آمار قابل توجهی است؛ بنابراین افراد با افزایش آگاهی خود در خصوص کوهستان و مخاطرات آن می‌توانند کمتر درگیر حوادث کوهستان برای خود و اطرافیانشان باشد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 498637 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟