شعبده بازهای معروف جهان چه می کنند؟ /  عصرجدید، چه چیزی نمایش می دهد؟

 به گزارش رکنا، راز این تردستی‌های عجیب و غریب، حقه هایی است که بیش از هر چیزی به مهارت، سرعت عمل و همچنین هوش بالای شعبده باز بستگی دارد.

در دنیای شعبده‌بازان، معمولا هر شعبده‌باز ترفند و تکنیک‌های مخصوص به خودش را دارد که کلید آن‌ را پنهان نگه می‌دارد. البته در سال‌های اخیر بعضی از شعبده‌بازها یا افرادی مانند صدام العزی، والنتینو، گروه facto fusion و ... که از ترفندهای همکارانشان آگاهی پیدا کرده‌اند، به مردم کمک می‌کنند تا کلید این معماها را بیابند.

در ادامه با استفاده از ترفندهای افشا شده توسط افرادی که ذکر شد، شما را با رازهای تعدادی از شعبده‌بازان عصر کنونی آشنا می کنیم که از فینالیست‌های مسابقات استعدادیابی مختلف در دنیا بوده‌اند.

بیرون کشیدن اجسام از داخل آی پد!

«سایمون پیروی» یک شعبده‌باز محبوب آلمانی است که به شعبده‌بازios و آی پد شهرت دارد. او تاکنون در برنامه‌های مختلفی مانند «الن‌شو» شعبده‌ بازی کرده و در تلنت شوی اخیر اروپا هم به فینال رسیده است. این شعبده باز چه کرد؟ سایمون تصویر یک توپ تنیس یا خودکار را در آی پد نشان می‌دهد، سپس همان شیء را بیرون می‌کشد و به دست مجری می‌سپارد! یا تصویری از گالری آی پد را باز می‌کند و بعد آن را به صورت چاپ شده روی کاغذ از آی پد بیرون می کشد و درون قاب عکس می‌گذارد.

همچنین در حالی‌که ویدئویی از یک گوینده خبر پخش می‌شود، با فوت کردن شعبده‌باز به کناره آی پد، موهای او به حرکت در می‌آیند! یا فیلمی از دوستش را که در حال صحبت کردن است به حاضران نشان می‌دهد، در حین صحبت او لیوانی شیر روی آی پد خم می‌کند که در فیلم روی سر و صورت دوستش می‌ریزد!

شگردش چه بود؟ تکنیک‌های شعبده‌های سایمون، عجیب و غریب نیستند و این شعبده‌باز بیش از هر چیزی از ترفندهای فریب بصری و خطای چشم استفاده می‌کند. او تعدادی تصویر و ویدئو را از پیش در آی پد خود ذخیره کرده‌ است که مطابق با همان، اشیا را در پشت آی پد یا در مشت خود نگه می‌دارد.

به‌ عنوان مثال با دست کشیدن روی تصویری که بر صفحه نمایش آی پد است، آن را حذف می کند و همزمان با دست دیگرش نسخه چاپ شده تصویر را از پشت آی پد بیرون می‌آورد. در خصوص توپ و خودکار اما از ویدئوهایی استفاده می‌کند که در لحظات ابتدایی آن، نمایی از این اشیا پخش و بعد محو می‌شود.

همزمان با محو شدن، شعبده باز که همان شیء را در مشت خود پنهان کرده‌ است، دستش را به صفحه نمایش آی پد نزدیک و از همان نقطه، شیء را آشکار می‌کند. به حرکت درآمدن موهای مجری در فیلم نیز، از پیش در حافظه آی پد وجود دارد و بدون فوت کردن شعبده‌باز نیز به نمایش درمی‌آید. شعبده باز تنها با رعایت دقیق زمان بندی در همان لحظه به کناره آی پد فوت می‌کند و حرکت موهای مجری در فیلم، تماشاگران را به وجد می‌آورد.

ترفند لیوان کمی پیچیده‌تر است. البته باز هم ریختن شیر به سر و صورت دوست شعبده‌باز در ویدئو وجود دارد اما برای تطابق از لیوانی استفاده می‌شود که مخصوص شعبده‌بازی است. این لیوان دو جداره دارد و قبل از لبه لیوان، منفذی بین جداره‌ها وجود دارد که شیر را از داخل به جداره بیرونی هدایت می‌کند. با خم کردن لیوان به‌نظر می‌آید شیر از آن به درون آی پد سرازیر شده است در حالی که قطره‌ای از آن بیرون نمی‌ریزد.

هر دو جداره این لیوان شیشه‌ای بوده و این ترفند به چشم حاضران آشکار نمی‌شود.

فرو کردن خودکار در بینی و بیرون آوردنش از دهان!

«اسموتینی گتو هودینی» قبلا عضو نیروی دریایی آمریکا بوده و حالا به شعبده‌بازی اشتغال دارد. این شعبده‌باز از فینالیست‌های فصل 9 مسابقات گات تلنت آمریکاست که با ترفند ناپدید و ظاهر کردن نمک در دستش، داوران را به تحسین واداشت. این شعبده باز چه کرد؟

او در مرحله اول نمایش به سمت میز داوران می‌رود تا در مقابل آن‌ها اجرا کند. نمکدانی را برمی‌دارد، دست چپ‌اش را مشت می کند و داخل آن نمک می‌ریزد. روی دستش فوت می‌کند و سپس مشتش را می‌گشاید؛ از نمک خبری نیست. حالا دست راست‌اش را درون دست چپ خم می‌کند و نمک غیب‌ شده بیرون می‌ریزد! برای اطمینان داورها و تماشاگران چندبار این عمل را تکرار می‌کند. هر بار به سرعت نمک از دست چپ ناپدید و از دست راست ظاهر می‌شود.

بعد قوطی نوشابه یکی از داوران را بر می دارد و همان ترفند را با قطراتی از نوشابه تکرار می‌کند. در مرحله بعد، او خودکاری از روی میز داوران برمی‌دارد. این خودکار را به آرامی داخل بینی‌اش فرو می‌کند و سپس از دهان بیرون می‌آورد!

شگردش چه بود؟ با دقت در ویدئو می‌توان فهمید شعبده‌باز یک انگشتانه در انگشت دست دارد. البته حرکات سریع دستش آن را از دید داوران پنهان نگه می‌دارد. او ابتدا انگشتانه را درون مشت دست چپ پنهان می‌کند و بعد نمک را داخل آن می‌ریزد. در حالی که به نظر می‌آید نمک درون مشت اوست، انگشت شست دست راست‌اش را درون انگشتانه می‌کند و بعد مشتش را باز می‌کند و دست خالی را به حاضران نشان می‌دهد. سپس با کنترل انگشتانه در دست راست آن را به میان انگشتان منتقل و دستش را رو به پایین خم می‌کند تا نمک از انگشتانه بیرون بریزد.

درباره نوشابه نیز همین اتفاق می‌افتد. اما در مرحله دوم؛ خودکاری که او استفاده می‌کند، هیچ قابلیت خاصی ندارد بلکه کاملا معمولی است. اما هیچ‌گاه واقعا داخل بینی یا دهان نمی‌شود. اسموتینی در حالی‌که انگشتانش را دور خودکار حلقه کرده، نوک خودکار را به لبه بینی فشار می‌دهد و با سرعت، انگشتانش را بالا می‌آورد.

به این‌صورت خودکار درون دست و پشت ساعدش مخفی می‌شود. اما همچنان نوک خودکار را بین انگشتانش نگه می‌دارد و دستش را درون دهان می برد و به همان ترتیب خودکار مجددا آشکار می‌شود. سرفه کردن در حین انجام این ترفند موجب جلب اعتماد داوران و حیرت آن‌ها می‌شود.

بازی با جنی که در کلبه‌ نبود اما واکنش نشان می‌داد!

«ریحانا گراهانی» شعبده‌بازی اهل اندونزی است که برنده مسابقات گات تلنت آسیا شد. ترفندهایی که این شعبده‌باز به کار می‌بندد، شاید بعد از خواندن شگردهایش قابل حدس به‌ نظر بیاید اما استفاده از موسیقی و نورپردازی ترسناک موجب می‌شود تا وحشت و غافلگیری، فرصت تمرکز را از مخاطب بگیرد.

این شعبده باز چه کرد؟ او هنگام اجرا با موهای بلندی که روی صورتش ریخته، عروسکی در بغل و صدایی ناخوشایند لحظاتی پر از ترس و ابهام را به بینندگان القا می کند. به سراغ اجرایی می‌رویم که موجب شد تا برخی تصور کنند او با اجنه در ارتباط است. در این اجرا روی صحنه یک کلبه چوبی کوچک قرار دارد. او می‌گوید دوست خیالی‌اش درون جعبه قرار دارد اما پس از گشودن درهای کلبه، درون آن خالی به نظر می‌آید.

ریحانا دفتر نقاشی بزرگی را به داوران نشان می‌دهد؛ تمام ورقه‌های آن سفید است. سپس روی جلد آن عبارت «آیا می‌خواهی بازی کنی؟» را می‌نویسد و داخل کلبه می‌گذارد. بعد از لحظاتی صدای زنگ به گوش می‌رسد، شعبده‌باز دفتر نقاشی را بیرون می‌آورد. تمام اوراق پر از نقاشی‌های عجیب است!

دوست خیالی روی یکی از ورقه‌ها نوشته: «با مل بی». «مل بی» نام عروسکی است که شعبده باز با خود همراه دارد. او عروسک را داخل کلبه می‌گذارد و در کلبه را می‌بندد. سپس روی صحنه نمایش قدم می‌زند و دوستش را به بازی دعوت می‌کند. ناگهان دود زیادی صحنه نمایش را فرامی‌گیرد، دختری با ظاهری عجیب از کلبه بیرون می‌آید و کلبه از هم می‌پاشد!

هیچ کس نمی‌فهمد چه شده و حضار از ترس، برای ثانیه‌هایی فقط جیغ می زنند! شگردش چه بود؟ این دختر که لحظات پایانی از کلبه خارج شد، دستیار شعبده‌باز است که از ابتدای نمایش درون کلبه پنهان شده بود اما چرا با باز کردن درها، درون کلبه خالی به نظر می‌آمد؟

این کلبه چوبی از روبه رو به سمت تماشاگران قرار دارد و فضای درون آن سیاه رنگ و تاریک است. پس پیدا نیست که فضای خالی دقیقا چه میزان از کل فضای درون کلبه است. این کلبه دو جداره دارد، جداره دوم فضای خالی نمایش داده شده را از فضای مخفی جدا می‌کند. دستیار شعبده باز بین این دو جداره مخفی شده است، البته جداره دوم متحرک است.

این موضوع موجب می‌شود تا دستیار بتواند دفتر نقاشی شده را با دفتر سفید تعویض کند یا زنگی را به صدا دربیاورد. این دفتر نقاشی شده و زنگ نیز از پیش درون کلبه قرار دارند.

شعبده‌بازی که خودش را درون یک قفس به آتش کشید!

«مارسل پرنس» یکی از فینالیست‌های مسابقات گات تلنت اروپا در سال 2018 بود. این شعبده‌باز در برترین اجرایش با استفاده از یک تخت‌خواب در روی صحنه، چند ترفند اجرا کرد که تشویق ممتد و چند دقیقه‌ای تماشاگران را در پی داشت. این شعبده باز چه کرد؟ «مارسل» ابتدا با لباس خواب به صحنه می‌آید و روی تخت می‌خوابد.

چند لحظه بعد از آن‌که پتویی را روی سرش می‌کشد ناگهان فرد دیگری از زیر پتو ظاهر می‌شود اما از خود شعبده‌باز هیچ خبری نیست! طوری که به‌ نظر می‌آید شعبده‌باز غیب شده یا تغییر شکل یافته ‌است. سپس این فرد ظاهر شده که یکی از دستیاران شعبده‌باز است و چند دستیار دیگر، سازه U شکل بزرگی را که در پشت تخت قرار داشت مقابل آن و روبه‌روی تماشاگران می‌آورند. در جلوی این سازه، فشفشه‌های آتش‌زا و نورانی تعبیه شده است.

با روشن کردن آن‌ها و ایجاد نور و دود در فضا، شعبده‌باز اصلی که غیب شده بود با لباس‌های جدید از بین سازه U شکل ظاهر می‌شود! دستیاران، شعبده‌باز را درون قفس فلزی می اندازند و پس از پوشاندن اطراف آن به روی همان تخت خواب منتقل می‌کنند. سپس با نیزه و شمشیر به قفس حمله می کنند و در آخر آن را آتش می‌زنند. قفس مشتعل که شعبده‌باز درون آن رفته بود، توسط جرثقیلی بالا کشیده می‌شود. در حالی‌که نفس‌ تماشاگران در سینه حبس شده است، دستیاران پتویی را روی تخت خواب پهن می‌کنند و ناگهان شعبده‌باز از زیر پتو نمایان می‌شود؛ او سالم است و همان لباس خواب اول اجرا را به تن دارد! شگردش چه بود؟ این ماجرا شگردی بی نهایت تکراری دارد که انگار قدیمی شدنی نیست و هنوز برای مردم، باورکردنی نشده است!

تخت خوابی که روی صحنه استفاده می‌شود، دو لایه دارد و بین لایه‌ها فضایی خالی برای مخفی شدن شعبده‌باز تعبیه شده‌ است. به عبارتی مشابه یک کمد دیواری که به طور افقی روی زمین است و درهای آن به دو طرف باز می‌شود. در مرحله اول با دقت به جثه شعبده‌باز و حجمی که از زیر پتو مشهود است، می‌توان راز ماجرا را حدس زد. در واقع فردی از همان ابتدای نمایش زیر پتو پنهان شده بود و پس از رفتن شعبده‌باز به محفظه درون تخت، خود را ظاهر می‌کند. شعبده ‌باز لباس خوابش را درون محفظه تخت می‌گذارد و تا زمان آوردن سازه U شکل درون محفظه است.

او با پر شدن دود و نور در فضا بیرون می‌آید. پس از رفتن به داخل قفس فلزی، زمانی که قفس روی تخت گذاشته شد، دوباره به داخل محفظه تخت می‌رود و چون دیواره‌های قفس پوشانده شده ‌است، حاضران متوجه این نکته نمی‌شوند. دستیاران قفس خالی را آتش می‌زنند و سپس شعبده‌باز بار دیگر لباس خواب می‌پوشد و در زیر پتو از محفظه تخت بیرون می‌آید. او به این‌صورت رای مثبت داوران و تشویق حاضران را از آن خود می‌کند.

سعیدفتحی روشن چه می کند؟

مروری بر اجرای نهایی «سعید فتحی‌روشن» در برنامه فینال عصر جدید و افشای تمامی رازهای آن ذهن‌خوانی یا ذهن‌بازی؟ «فتحی‌روشن» که این روزها به عنوان یک شعبده‌باز و منتالیست در کشور مطرح شده است، در آخرین اجرای خود در فینال عصر جدید توانست با ذهن‌خوانی و پیشگویی‌هایش، حیرت داوران، تماشاگران و بینندگان را برانگیزد.

با اسکن این کد می‌توانید ویدئوی شعبده‌بازی او را تماشا کنید. اما راز این کارهایش چه بود؟

انتخاب عکس غذا از بین برگه‌ها این یک ترفند قدیمی شعبده‌بازی است که شعبده‌باز چند کارت مختلف را نشان می‌دهد، در حالی که کارت‌های زیرین همه یک شکل هستند و هنگام چیدن کارت‌ها روی میز، کارت‌های متنوع را زیر دسته مخفی می کند و فقط کارت‌هایی با یک شکل رو قرار می‌گیرند که بیننده هرکدام را انتخاب کند، همان کارت مد نظر شعبده‌باز است!

باز کردن قفل صندوقچه در این شعبده هم از ترفند قفل جادویی استفاده شد. قفلی که مخصوص شعبده‌بازی است و فقط 2 رقم اول آن تاثیرگذار است (که در این تردستی همان اعداد 1 و 3 اول سال تولد است) و 2 رقم بعدی هرچه باشد، مهم نیست و قفل باز می‌شود!

انتخاب صفحه کتاب این هم ترفند قدیمی دیگری است که کتاب دو صفحه با یک شماره صفحه یکسان دارد و صفحه اولی که بیننده انتخاب می‌کند، قبلا با شیء برجسته‌ای (مانند چوب کبریت) مشخص شده و در ورق زدن کتاب همان صفحه می‌آید (به نوعی به بیننده همان صفحه القا می‌شود) و صفحه دوم واقعی است که بریده شده است و در مرحله بعدی باعث تعجب بیننده می‌شود! پیدا کردن دفترچه خاطرات با مشخصات شخص گل سر سبد اجرای فتحی روشن این بخش است که البته آسان‌ترین بخش آن هم بود چراکه دستیارش مشخصاتی را که داوران اعلام کرده بودند، درون دفترچه‌ای نوشته و آن را در نردبان جاسازی کرده بود.

هنگامی که شعبده‌باز جعبه را روی پله آخر نردبان گذاشت، دست درون آن می کند، ضلع پایینی جعبه که برای این کار طراحی شده را باز می کند و دفترچه دستیارش را از درون پله آخر نردبان برمی‌دارد که تمام مشخصات درون آن درست است، به جز سوتی دستیار در تخمین سال تولد فرد مد نظر! آگهی فوت ساخت این آگهی هم با یک پرینتر کنترل از راه دور جیبی و پرینت روی برگه‌ای که اطرافش بریده شده، کاری ندارد! به همین سادگی ولی با سرعت و مهارت و تمرین زیاد و البته دستیار ورزیده و مجری جودهنده(احسان علیخانی!)برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 498399 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟