سیاه و سفید زندگی 2 دختر خاله ! / خواستگارم گفت که دلش جای دیگری گیر است !

مریم احمدی منش روانشناس،مشاور و کوچ حرفه ای

دختر خاله اش را به مشاوره آورده بود و می خواست برایش بزرگتری کند.

می گفت: 3سال قبل دختر خاله ام که هم سن هستیم در فضای مجازی با پسری دوست شد. این آشنایی به خواستگاری و ازدواج انجامید. جشن عروسی پرزرق و برقی که هر دختری آرزوی آن را داشت.

من آن موقع دانشجو بودم و درس می خواندم. پدر و مادرم خیلی حرص می خوردند و حتی سرکوفت می زدند که اگر زرنگ بودم و به آینده فکر می کردم یک شوهر خوب برای خودم پیدا می کردم و مثل دختر خاله سرو سامان می گرفتم.

چندماه از این ماجرا گذشت. از حرف های خانواده ام خسته و کلافه شده بودم. تا این که یکی از اقوام برای پسرش به خواستگاری ام آمد.

خانواده ام داشتند از خوشحالی بال در می آ وردند. آنها عجله داشتند و نزدیک بود از هول حلیم توی دیگ بیفتند.

اما من و خواستگارم نشستیم و منطقی حرف زدیم و فهمیدیم به درد هم دیگر نمی خوریم. حتی این پسر صادقانه گفت دوستم ندارد و دلش جای دیگری گیر است.

او نمی توانست روی حرف پدرش حرفی بزند اما من با وجود آن که خانواده ام خیلی ناراحت و دلگیر شده بودند جواب منفی خود را اعلام و خواستگارم را رد کردم. پدر و مادرم از این بابت ناراحت بودند و سرزنش های شان بیشتر شد.

طاقت آوردم و چیزی نگفتم .بعد از مدتی خواستگار دیگری آمد و با فکر و منطق و البته مشورت با بزرگترهایم ازدواج کردم. ما به مشاوره قبل از ازدواج هم رفتیم. من از شوهرم راضی ام . مرد باوقار و ساده و یکرنگی است و این بزرگترین ثروت یک مرد محسوب می شود.

زن جوان افزود: متاسفانه دختر خاله ام با شوهرش اختلاف پیدا کرده و چون بلد نیستند چه طوری مشکلات شان را حل کنند و از طرفی خانواده های خود را وارد این ماجرا کرده اند کارشان نزدیک بود به جدایی کشیده شود.

او آمده بود و می گفت از خانه قهر کرده است. پولی قرض می خواست تا به خانه خواهرش در شهرستان برود. با او صحبت کردم و قرار شد از یک مشاور خانواده کمک بگیریم.

امیدوارم هردوی شان یاد بگیرند که زندگی راز و رمزی دارد و باید برای حفظ و تداوم آن بجنگند. امیدوارم مشکل شان حل بشود.

درباره این ماجرا نظر یکی از مدرسان مهارت های زندگی و مشاور خانواده را جویا شدیم.

مریم احمدی منش روانشناس،مشاور و کوچ حرفه ای می گوید: عزیزان همراه همینطور که دیدید در این ماجرا شاهد چند موضوع بودیم.

دوست شدن دختر و پسری در فضای مجازی و بعد ازدواجی که قطعا در یکسری از مراحل آن مثل (کسب شناخت کافی) مهارت و دقت لازم وجود نداشت.

لازمه ی یک ازدواج خوب و مطلوب، شناختی کافی و صحیح از ویژگی ها و خواسته های خودمان و طرف مقابلمان است تا با در نظر گرفتن تمام جوانب و کسب مهارتهای لازم تصمیم گیری صحیحی داشته باشیم.

عزیزان ، قطعا برای ازدواجی کارامد، علاوه بر بلوغ فیزیولوژیکی و جنسی، لازم است طرفین به بلوغ عاطفی، بلوغ هیجانی،بلوغ اجتماعی،بلوغ اقتصادی و بلوغ اخلاقی نائل شده باشند.

لازم است والدین و یا اطرافیان نیز در این پروسه، جوانان را جهت هرچه بهتر و آگاهانه طی کردن این دوران یاری کنند و با سرکوفت زدن و یا عجله برای ازدواجِ وی و یا مقایسه های نابجا و نابخردانه باعث ایجاد هیجانات منفی و خدای نکرده تصمیمات عجولانه در فرزاندان خود نشوند.

والدین و جوانان لازم است مشاوره قبل ازدواج را جدی بگیرند و اتاق مشاوره را بسان اتاقی بنگرند که قرار است در آن چراغها روشن تر شود و چشم ها بازتر و حقایق شفاف تر.

روند صحیح و سالم تشکیل خانواده (از مراحل پیش از انتخاب تا نامزدی و بعد از ازدواج) مستلزم کسب مهارتهای ضروری از جمله مهارتهای دهگانه است،

توانایی تصمیم‌گیری صحیح،توانایی حل مسئله،توانایی تفکر خلاق،توانایی تفکر نقادانه،توانایی برقراری رابطه مؤثر با دیگران،توانایی برقراری روابط بین فردی سازگارانه،توانایی خودآگاهی،توانایی همدلی با دیگران،توانایی رویارویی با هیجان‌ها(غم، خشم، شادی، …) و کنترل رفتار، توانایی رویارویی با استرس‌ها و...

قهر،مشاجره کردن،لجبازی،مقابله به مثل،و... یکسری از اقدامات مشابه کمکی به زندگی بهتر نمیکند، همیشه راههای معقول مانند مشورت با یک فرد عاقل و منطقی و روانشناس و مشاور خانواده را جدی بگیرید.  برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 494949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟