به گزارش رکنا،  محمدعلی اسدی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان قرچک بابیان اینکه وضعیت مواد مخدر از تمامی جنبه‌ها در دنیا همچنان رو به افزایش است، اظهار داشت: تعداد معتادین در جهان به ۲۷۵ میلیون معتاد و انواع مواد مخدر صنعتی نیز به ۸۰۳ نوع رسیده است البته تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی نیز افزایش‌یافته است.

وی افزود: وضعیت مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد مخدر افزایش‌یافته، اما وضعیت کشور ما علیرغم اینکه نزدیک افغانستان هستیم به مراتب از سایر کشورها بهتر است.

این مسؤول بابیان اینکه 98 درصد مردم ایران از مصرف مواد مخدر فارغ هستند، گفت: بر اساس آخرین آمار، 2 میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد در کشور داریم که از این تعداد 60 هزار معتاد متجاهر هستند که ۱۵ هزار نفر آن‌ها در استان تهران هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران بیان داشت: برای خدمات‌دهی به این ۱۵ هزار معتاد متجاهر تا به امروز توانستیم برای ۱۴ هزار و‌۵۰۰ نفر ظرفیت ایجاد کنیم.

اسدی افزود: امید است با افزایش ظرفیت در مراکز مهر سروش، زیادیان و فشافویه تا پایان سال ظرفیت نگهداری استان تهران به ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به ما ایراد می‌گرفتند که ستاد برای سال‌های آینده چه برنامه‌ای دارد و به همین دلیل با برگزاری جلسات کارشناسی، طرح جامع ملی مبارزه با مواد مخدر با همکاری تمام دستگاه‌های عضو اعم از دادستانی، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی تدوین و به همه ابلاغ‌شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران ضمن اشاره به اینکه، انتظار داریم ادارات و سمن‌ها هر اقدامی می‌خواهند انجام دهند طبق برنامه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران باشد، تاکید کرد: این برنامه در استان تهران برای اولین بار عملیاتی و برش استانی تهیه‌شده و هیچ دستگاهی نیست که نداند تا سال ۱۴۰۰ قرار است چه اقدامی انجام دهد.

اسدی در پایان بابیان اینکه طبق این برنامه باید سالانه ۵ درصد اعتیاد کاهش یابد، افزود: در بخش تخصیص اعتبارات نیز بر اساس همین طرح ملی اقدام خواهیم کرد.

درصورتی‌که فرد معتاد با وجود بستر مناسب برای درمان و وجود همه امکانات حاضر نشد برای ترک اقدام کند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی ناگزیر باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 489349 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟