رئیس هیات مدیره بنیاد صیانت از حقوق شهروندی: کیفرخواست آمریکا به صورت نمادین صادر می شود

علی بهادری جهرمی امروز – دوشنبه - با اشاره به برنامه های چهارمین جشنواره بین‌المللی و جایزه ملی حقوق بشر آمریکایی گفت: یکی از برنامه های درنظر گرفته شده در این مراسم برگزاری دادگاه عملکرد حقوق بشری آمریکاست. یعنی دادگاهی به صورت نمادین در ایران تشکیل می شود که به شکل دادگاه های بین المللی خواهد بود و نماینده شاکیان، هیات منصفه، وکیل مدافع و وکلای طرفین حاضر شده و طرفین دعاوی و شکایت های خود را مطرح می کنند.

وی افزود: این دادگاه در نتیجه به یک کیفرخواست منتهی می شود و این کیفرخواست پس از تدوین برای ثبت در اسناد سازمان ملل تحویل نماینده سازمان ملل در تهران می شود. البته این موضوع یک عرف معمول حقوقی در جهان است. و در ایران نیز قبلاً درمورد کشتار مسلمانان میانمار انجام شد ولی درباره آمریکا سابقه نداشته است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: البته با توجه به اینکه نماینده حافظ منافع آمریکا نیز باید به این مراسم دعوت شود، چنانچه وی حضور پیدا نکرد، این مراسم در ۲۸ مرداد برگزار خواهد شد. چون مساله کودتای آمریکایی ۲۸ مرداد نیز مطرح است.

بهادری افزود: این مراسم با همکاری مرکز وکلای قوه قضاییه، سازمان فضای مجازی سراج، مرکز آفرینش‌های هنری بسیج، قرارگاه رسانه‌ای مناسبت‌های انقلاب اسلامی صدا و سیما و برخی حقوقدانان از طرف دبیرخانه حقوق بشر آمریکایی برگزار می شود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده افزود: این جشنواره برای چهارمین سال پیاپی بعداز ظهر ۱۲ تیرماه و همزمان با روز ملی افشای حقوق بشر آمریکایی در حوزه هنری برگزار می شود.

وی افزود: امسال این رویداد علمی- هنری در قالب «جایزه ملی حقوق بشر آمریکایی» طراحی و اجرا می‌شود و گرایش‌های هنری، حقوقی و علمی، تولیدات تلویزیونی، رسانه‌های اجتماعی، فعالان سیاسی – اجتماعی، کارگروه‌های تخصصی در دبیرخانه تشکیل شده و به رصد و شناسایی افراد شاخص در زمینه مقابله با حقوق بشر آمریکایی می‌پردازد و سپس در قالب جایزه و نشان ملی معرفی و تقدیر می‌شود.

بهادری همچنین گفت: قرار است در این مراسم از دو فعال حقوقی شامل یک پیشکسوت به عنوان برنده جایزه ملی در بخش حقوقی تجلیل شود و یک جوان فعال در گرایش حقوقی معرفی شود.

جهرمی پیش از این درباره فعالیت های بنیاد صیانت از حقوق شهروندی گفت: این سازمان به عنوان یک سازمان مردم نهاد از سال ۸۶ شکل گرفت که در آن زمان در حوزه جوانان و ورزش به ثبت رسیده بود و بعدها در حوزه وزارت کشور با این عنوان به فعالیت های خود ادامه می دهد.

این استاد دانشگاه افزود: رسالت این بنیاد حمایت از حقوق مردم است که به صورت تخصصی و علمی فعالیت می کند و اعضای این ینیاد فعالیت هایشان را در قالب پژوهش و انتشار کتاب های تخصصی ارائه می دهند.

بهادری افزود: این بنیاد دو هزار عضو دارد و در سال های اخیر متولی برگزاری جشنواره حقوق بشر آمریکایی است که امسال در سطح جایزه ملی برگزار می شود.

چند سالی است که پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در افشای حقوق بشر آمریکایی هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی از هفتم تا دوازدهم تیر به همت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و سازمان ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی در کشورمان برگزار می شود.

علت نامگذاری این هفته جنایت های آمریکا به ویژه در روزهای هفتم تیر سال ۶۰ و سرنگون کردن هواپیمای مسافربری ایران و شهادت ۲۹۰ این هواپیما در ۱۲ تیر سال ۶۷ بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 485866 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟