پاسخ به حاشیه‌های باغ کتاب تهران

مهدی رمضانی، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره باغ کتاب تهران در نشست خبری که امروز (سه‌شنبه، چهارم تیرماه) در محل باغ کتاب برگزار شد، اظهار کرد: آن‌چه در ابتدا برای باغ کتاب تعریف شده فضای فروشگاهی و خدمات حول محور کتاب بود که الان متفاوت با طرح اولیه آن است.

او سپس گفت: در جلسه اخیر هیأت‌امنای شهرداری مصوب شد که باغ کتاب به سازمان فرهنگی هنری شهرداری و مؤسسه نشر شهر واگذار شود و پیش از این واگذاری براساس ابلاغ شهرداری بود. این اتفاق مهمی برای ما است. مدیریت باغ کتاب به صورت متمرکز است؛ به غیر از پردیس سینمایی باغ کتاب که مدیریت آن خارج از مجموعه مدیریتی باغ کتاب است که این موضوع اشکالاتی را ایجاد می‌کند زیرا مردم باغ کتاب را به عنوان مرجع خدمات‌دهی می‌شناسند.

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره باغ کتاب تهران با بیان این‌که باغ کتاب در نقطه شمالی شهر واقع شده است، گفت: ما وظیفه خود می‌دانیم که با توجه به این‌که باغ کتاب با سرمایه ملی ایجاد شده، شرایط و امکانات و تسهیلاتی قائل شویم که همه اقشار جامعه با هر نگاه و رویکردی از این ظرفیت ملی استفاده کنند.

او خاطرنشان کرد: باغ کتاب یکی از پایگاه‌های انقلابی خواهد بود و در خدمت انقلاب و اهداف آن است اما ما رویکرد سیاسی برای هیچ جریانی نداریم و درِ باغ کتاب به روی همه باز است.

رمضانی با بیان این‌که استقبال و وضعیت مخاطب باغ کتاب خوب است، گفت: باغ کتاب از حیث مخاطب غنی است هر چند امکان افزایش ظرفیت آن وجود دارد. در باغ کتاب صنوف مختلف مشغول به کار هستند. ما به دنبال رقابت با هیچ صنفی اعم از کتاب‌فروشان و سینمایی‌ها نیستیم.

او با اشاره به انتقاداتی که درباره کاهش مخاطبان کتاب‌فروشی‌ها با احداث باغ کتاب وجود دارد، اظهار کرد: برخی می‌گویند واگذاری کتاب‌فروشی به کتاب‌فروشی‌های سطح شهر آسیب زده است اما براساس پیمایشی که ما داشتیم ۵۰ درصد از کسانی که به کتاب‌فروشی باغ کتاب مراجعه داشتند برای اولین‌بار وارد کتاب‌فروشی شده و تاکنون به کتاب‌فروشی‌های سطح شهر مراجعه نکرده‌ بودند.

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره باغ کتاب در ادامه گفت: سعی داشته‌ایم تا واگذاری‌های باغ کتاب حاشیه‌ ایجاد نکند و هیأت‌مدیره باغ کتاب در این مسیر تلاش کرده تا براساس مقررات کشور واگذاری‌ها صورت بگیرد و حاشیه‌ای نداشته باشد. تاکنون هم حاشیه‌ای نداشته است. البته خیلی از دوستان درباره آینده باغ کتاب تردید داشتند و در ابتدا در این‌جا سرمایه‌گذاری نکردند اما امکان حضور این عزیزان در باغ کتاب فراهم است.

سپس محسن جلالی فراهانی، مدیرعامل باغ کتاب تهران با بیان این‌که از استقرار هیأت‌مدیره جدید باغ کتاب حدود شش ماه امی‌گذرد، درباره توسعه کالبدی باغ کتاب، برنامه‌های شاخص توسعه عدالت و برنامه‌های محتوایی باغ کتاب توضیحاتی ارائه کرد.

او درباره بخش کالبدی باغ کتاب اظهار کرد: از ابتدای تأسیس باغ کتاب قرار بود که در سه بلوک، سه مرکز علم داشته باشیم. باغ علم کودک و باغ علم نوجوانان در سال‌های اولیه افتتاح شد. با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از اواخر آذرماه سال گذشته کار ساخت مجموعه جدید باغ علم با عنوان «سرزمین فکربازی‌ها» شروع شد که فروردین امسال افتتاح شد و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. این بخش با مبانی روانشناسی ساخته شده و کودکان در حین بازی و سرگرمی می‌توانند آموزش ببینند. بخش پردیس تئاتر باغ کتاب نیز در مراحل پایانی قرار دارد و طی هفته‌های آینده افتتاح می‌شود که این پردیس تئاتر شامل دو سالن ۱۰۰ و ۲۵۰ نفره است. البته در کنار این دو سالن، سالن تمرین پلاتو رونمایی و رویدادهای دیگر نیز در نظر گرفته شده است.

به گفته جلالی فراهانی، استفاده از فضاهایی در باغ کتاب به عنوان میزهای پژوهش برای دانشجویان و محققان و لمکده‌ها برای استراحت خانواده‌ها از دیگر فعالیت‌های توسعه کالبدی باغ کتاب است.

مدیرعامل باغ کتاب با اشاره به محل قرارگیری باغ کتاب تهران خاطرنشان کرد: باغ کتاب تهران در نیمه شمالی تهران قرار گرفته است و این شائبه را ایجاد می‌کند که باغ کتاب محلی برای کسانی است که در بالای شهر زندگی می‌کنند یا امکانات اقتصادی بهتری دارند. اما پایش‌های باغ کتاب این موضوع را نشان نمی‌دهد و براساس پایش‌های ما افراد مختلف با گرایش‌ها و درآمدهای مختلف و از مناطق جنوبی به باغ کتاب می‌آیند. ما بنا به شاخص عدالت ترجیحی نداریم با گروه خاصی کار کنیم. باغ کتاب با سرمایه عمومی و مردم ساخته شده است. ما تا جای ممکن سعی کرده‌ایم هزینه‌ها را کاهش بدهیم تا همه افراد بتوانند از این مکان استفاده کنند.

جلالی فراهانی با بیان این‌که فضای اختصاصی باغ کتاب به کتاب‌فروشی‌ها ۱۰ درصد از حجم باغ کتاب است، خاطرنشان کرد: ۶۵۰۰ متر برای کتاب‌فروشی در نظر گرفته‌ایم که از بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی شهر چهار برابر بزرگ‌تر است، اما برخلاف کتاب‌فروشی‌های سطح شهر ما از همه ناشران کتاب داریم. در واقع ویترین نیز برای همه ناشران ایجاد کرده‌ایم. می‌توانیم بگوییم شاخص عدالت بین ناشران رعایت شده است و ناشران ضعیف‌تر و کوچک‌تر نیز در باغ کتاب فروش نسبتاً خوبی دارند.

او سپس با اشاره به اردوهای دانش‌آموزی بیان کرد: ما برای این‌که همه دانش‌آموزان بتوانند از امکانات باغ کتاب استفاده کنند اردوهایی را برای دانش‌آموزان مناطق جنوبی در نظر گرفته‌ایم و هزینه حمل و نقل و آوردن این دانش‌آموزان از مناطق جنوبی را تقبل کرده و به صورت رایگان در مراکز علم پذیرای آن‌ها هستیم. همچنین با بنیاد علوی تفاهم‌نامه‌هایی داشته‌ایم تا ۱۰ هزار کودک از حاشیه‌های کشور برای بازدید از باغ کتاب به تهران بیایند.

مدیرعامل باغ کتاب همچنین بیان کرد: بخش آموزشی باغ کتاب نیز فعالیت‌های خود را طی هفته‌های آینده آغاز می‌کند و دوره‌های آموزشی متنوعی را برای دانش‌آموزان و مراجعه‌کنندگان در نظر گرفته‌ایم. همچنین برنامه‌های فرهنگی و هنری متناسب برای بچه‌ها و مخاطبان در نظر گرفته‌ایم؛ مثلاً عصرانه‌های پنجشنبه و چهارشنبه‌های تهران. کانون فیلم و گپ نیز فعالیت خود را طی هفته‌های آینده آغاز خواهند کرد.

او افزود: هفته آینده به مناسبت شروع فعالیت باغ کتاب خدمات باغ کتاب با تخفیف ۴ تا ۴۴ درصدی ارائه می‌شود.

مدیرعامل باغ کتاب درباره این‌که باغ کتاب تاکنون چه فعالیت‌هایی برای کودکان حاشیه‌نشین که درآمد پایینی دارند انجام داده است، گفت: باغ کتاب برای همه است و تا زمانی که کسانی که مراجعه می‌کنند نخواهند از خدمات باغ کتاب استفاده کنند پولی پرداخت نمی‌کنند و بازدید از باغ کتاب رایگان است. البته تا چند وقت پیش شرکت نوسازی تپه‌های عباس‌آباد از مراجعه‌کنندگان پول پارکینگ دریافت می‌کرد که این موضوع هیچ ربطی به ما نداشت. از اول تیرماه قرار شد گیت‌های پارکینگ برداشته شود، بنابراین پولی برای پارکینگ پرداخت نخواهد شد. همان‌طور که گفتم مراجعه‌کنندگان تا خریدی در باغ کتاب انجام ندهند پولی پرداخت نخواهند کرد.

او در ادامه بیان کرد: هیچ جایی در ایران خدماتش به صورت رایگان مطلق نیست که باغ کتاب بخواهد خدماتش را به صورت رایگان در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار بدهد. گذشته از این تأمین حقوق نیروی انسانی برای باغ کتاب عدد بزرگی است. ما از طریق اردوهای دانش‌آموزی مدارس دولتی به واسطه نیم‌بها بودن عملاً عایدی نداریم. ما سعی کرده‌ایم هزینه‌های‌مان را به صورت حداقلی تأمین کنیم و به خاطر خدمات عمومی از مردم پول نگیریم.

جلالی فراهانی گفت: خروجی باغ کتاب متناسب با سرمایه‌گذاری در این بخش نیست. ما نگاه‌مان به حوزه فرهنگی نگاه اقتصادی نیست. هرچند موافق رایگان بودن خدمات فرهنگی نیستم و هزینه‌ای حداقلی باید در این زمینه داده شود. ما به اندازه بضاعت‌مان در باغ کتاب خدمات ارائه می‌دهیم. آقای اوحدی رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران تأکید دارند که باغ کتاب محل لاکچری نشود.

او همچنین درباره واگذاری بخش کودک به یکی از بنگاه‌های نشر که حرف و حدیث‌هایی را به همراه داشته است، گفت: ما برای واگذاری آگهی کرده بودیم. حتی با ناشران صحبت کردیم. با اتحادیه ناشران قبلی هم جلساتی داشتیم و با آن‌ها صحبت کردیم اما آن‌ها گفتند باغ کتاب نخواهد گرفت و کسی نیامد. ما برای بخش بزرگسال نیز به صورت محدود مزایده برگزار کردیم اما کسی جلو نیامد. انجمن فرهنگی ناشران کودک نیز به خاطر این‌که به صورت شرکت جلو آمدند توانستند این بخش را بگیرند. آن‌ها هم ریسک کردند و نمی‌دانستند که باغ کتاب آیا رونق خواهد داشت یا نه. میزان پرداختی آن‌ها نیز به یک میزان نیست. برخلاف قراردادی که ما داشتیم حدود ۲۰ درصد به قرارداد اولیه اضافه شد و اجاره آن‌ها کمی افزایش یافت. یک سال دیگر قرارداد تمام می‌شود و ما نیز موظفیم دوباره مزایده برگزار کنیم.

او با بیان این‌که فروش کتاب در باغ کتاب زیاد است، گفت: ما به هیأت‌مدیره قبلی اتحادیه ناشران به صورت مکتوب مزایده را اعلام کردیم. الان نیز به هیأت‌مدیره فعلی اتحادیه با واسطه اعلام کردیم که اگر می‌خواهند شرکت سهامی از ناشران حوزه عمومی به‌وجود بیاورند و این‌جا را بگیرند. فکر نمی‌کنم در توان یک نفر باشد که بخواهد این‌جا را بگیرد.

سپس مهدی رمضانی بیان کرد: براساس قراردادی که ما با ناشران کودک داشتیم آن‌ها موظف‌اند آثار سایر ناشران را نیز بیاورند و عرضه کنند. ما نیز بر روی فعالیت آن‌ها نظارت داریم. ما اگر به فکر کسب درآمد بودیم از قید کمک‌آموزشی‌ها نمی‌گذشتیم. این موضوع هم براساس مصوبه هیأت‌مدیره نمایشگاه یاد یار مهربان بود که کمک‌آموزشی‌ها خط قرمز ما هستند. نگاه ما اقتصادی نبود.

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره باغ کتاب تهران نیز به برداشته شدن گیت‌های پارکینگ باغ کتاب اشاره کرد و گفت: این گیت‌ها برداشته شدند. ما از ابتدا مخالف گذاشتن این گیت‌ها بودیم اما آن‌ها را شرکت نوسازی عباس‌آباد ایجاد کرده بود. الان نیز قرار است در حاشیه معابر باغ کتاب پارک شهرهایی را ایجاد کند.

در ادامه، جلالی فراهانی درباره این‌که گفته می‌شود بسیاری از ناشران بزرگسال به خاطر تخفیف بالایی که باغ کتاب از آن‌ها می‌خواهد حاضر نیستند کتاب‌های‌شان را برای عرضه به باغ کتاب بدهند، گفت: تخفیف از ناشران براساس قاعده و عرف بازار کتاب است. تخفیف بیش از ۳۵ درصد در بخش کودک است و در بخش بزرگسال نیز بیش از ۳۵ درصد نداریم. تاکنون نیز هیچ ناشر ناراضی به ما مراجعه نکرده است. منطق بازار برای تخفیف کتاب رعایت می‌شود. ما هیچ بدهی‌ای به ناشران نداریم، تخفیف‌ها نیز در حد معقول است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 484760 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟