افزایش سرقت های خرد تحت تاثیر آسیب های اجتماعی

رئیس پلیس خراسان رضوی روز گذشته در گفت‌وگویی صریح و شفاف با خبرنگاران به برخی معضلات اجتماعی مانند سرقت اشاره کرد که یکی از مطالبات مردم از نیروی انتظامی و دستگاه قضایی است. سردار محمد کاظم تقوی افزود: طی ماه های گذشته با همکاری همه دستگاه های مرتبط با امنیت و از همه مهم تر همکاری صنوف مختلف، سرقت های مسلحانه از بانک ها و طلافروشی ها به صفر رسیده است اما تلاطم های اقتصادی، بیکاری، اعتیاد، طلاق و دیگر آسیب های اجتماعی منجر به افزایش برخی جرایم مانند سرقت های خرد در کشور شده است که استان خراسان رضوی نیز بی تاثیر از این عوامل نبود و رشد 24 درصدی سرقت های خرد را در پی داشت. میدان دار عرصه امنیت استان خراسان رضوی با اشاره به این که ریشه کنی هر جرمی در کشور نیازمند یک عزم ملی است، اضافه کرد: پلیس به تنهایی نمی تواند در امر مبارزه با جرایم موفقیت های بزرگی کسب کند مگر آن که همه دستگاه های دولتی و غیردولتی و به ویژه آحاد افراد جامعه خود را در پیشگیری از وقوع جرم مسئول بدانند و برای سوزاندن ریشه های جرایم در کنار پلیس باقی بمانند.

سرتیپ دوم پاسدار کاظم تقوی تصریح کرد: کشف 30 تن انواع مواد مخدر نشان از رشد 8 درصدی کشفیات پلیس خراسان رضوی دارد که در این میان بیشترین تلاش پلیس برای مبارزه با مواد مخدر صنعتی صرف شده است تا جوانان این مرز و بوم از کید دشمنان ایران زمین درامان بمانند اما باز هم برای این مبارزه نه تنها جهانیان باید وارد میدان شوند بلکه باید تک تک افراد در جامعه خود را مسئول بدانند چرا که «اعتیاد» بسیاری از جرایم دیگر را رقم می زند.

وی در همین خصوص به جمع آوری معتادان متجاهر و پرخطر در مشهد نیز اشاره کرد و گفت: در چند ماه اخیر همه دستگاه های حمایتی به میدان آمدند و با یک عزم جدی برای پاک سازی چهره شهر و همچنین پیشگیری از وقوع جرم برای جمع آوری معتادان متجاهر اقدام کردند که این دیدگاه و صمیمیت بین دستگاه های دولتی، دادگستری و پلیس ستودنی است.

سردار تقوی همچنین با اشاره به آمار برابری تقریبی وقوع و کشف قتل ها در خراسان رضوی نیز گفت: پلیس در کشف جرایم خشن با همه توان و امکانات واردعمل می شود و مجرمان بدانند که به هیچ وجه راه گریزی ندارند اما بررسی ریشه ها و انگیزه های وقوع جنایت نیز نشان می دهد که باید با ابزارهای فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی به مبارزه با این گونه جرایم پرداخت چرا که در وقوع تعداد زیادی از جرایم خشن همواره موانعی مانند اعتیاد، بیکاری، فقر و ... دخیل بوده اند که راه حل اجتماعی دارند.

رئیس پلیس امنیت «سرزمین خورشید» ادامه داد: طی 20 روز آینده همه خودروهای پلیس به سیستم جی پی اس مجهز می شوند و از سوی دیگر هم نظارت بر تخلفات راهنمایی و رانندگی در جاده ها با استفاده از فناوری های نوین با سیستم های اپتیکی و دوربین های مدار بسته خواهد بود.

سردار محمد کاظم تقوی با اشاره به راه اندازی قرارگاه جهادی برای خدمتگزاری بیشتر به زائران و مجاوران آقا علی بن موسی الرضا (ع) اضافه کرد: ارتقای توان مهارتی پلیس به سوی حرفه ای شدن است و در این راستا جز خدمت به مردم به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنیم.

مقام ارشد انتظامی استان خراسان رضوی همچنین درباره گلایه یک خبرنگار برای پاسخ‌گو نبودن پلیس 110 برای صحنه های ترافیکی ، بلافاصله در حضور خبرنگاران و با گوشی همراه فرد دیگری با مرکز فوریت های پلیسی 110 تماس گرفت و اعلام کرد که در بولوار شهید ساجدی ترافیک شدید است! اپراتور 110 بلافاصله پاسخ داد همین الان اعلام می کنیم شما هم می توانید با مرکز پیام تماس بگیرید!

سردار تقوی با خاموش کردن گوشی تلفن ادامه داد: روزی که برای خدمت دوباره قدم به دیار عاشقان ولایت و امامت گذاشتم اول سراغ پلیس 110رفتم تا هرگونه خدمتی را که شهروندان نیازمند راهنمایی پلیس هستند به آنان ارائه کنند که یکی از این گونه پیگیری ها دقیقا همین موضوع ترافیکی و پاسخ گونبودن بخشی از نیروهای این مرکز بود!

شایان ذکر است، چندین ماه قبل خبرنگار خراسان در یادداشتی با عنوان «ماموران به مدرسه نروند!» به بررسی این معضل در پلیس پرداخته و از پاسخ گو نبودن نیروهای 110 انتقاد کرده بود!

گزارش خراسان حاکی است، سپیدموی عرصه امنیت کشور در ادامه این نشست خبری به تدابیر و تمهیدات پلیس برای ایام نوروز نیز اشاره کرد و گفت: در تعطیلات نوروزی هزار و 85 تیم گشت مبارزه با سرقت فعال شده اند تا پاسخ گوی یکی از دغدغه های مهم شهروندان باشند اما باز هم کافی نیست و شهروندان هم باید برای کمک به خدمتگزاران خود «لباس ایمنی» بر پیکر اموال خود بپوشانند و تا حد ممکن مسائل امنیتی و توصیه های پلیسی را جدی بگیرند.

سردار تقوی به مطالبات مهم پلیس از وزیر راه و شهرسازی نیز اشاره کرد و با بیان این که جابه جایی عوارض آزادراه شهید شوشتری و ایجاد ایستگاه های استراحت بین راهی برای کاهش سوانح رانندگی از خواسته های مهم پلیس از وزیر بود، افزود: خوشبختانه وزیر راه نیز با صمیمیت از این پیشنهادها استقبال کرد که جای قدردانی ویژه دارد.

فرمانده انتظامی استان خراسان رضوی در پایان این گفت وگوی صریح به راه اندازی 320 ایستگاه پلیس برای خدمت رسانی به زائران و مجاوران در مشهد خبر داد و گفت: در اجرای طرح نوروزی 20 هزار پلیس در استان، در آماده باش هستند تا مردم سرزمین مان با خیالی آسوده و در آرامش و امنیت کامل لبخندزنان در کنار خانواده هایشان به تفریح و گشت و گذار بپردازند و نوروز زیبایی را سپری کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

سیدخلیل سجادپور

کدخبر: 465250 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟