حجم ویدیو: 28.93M | مدت زمان ویدیو: 00:04:33

به گزارش رکنا، سردار ایوب سلیمانی پیش از ظهر امروز در حاشیه دومین نشست تخصصی سالانه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی سراسر کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در ماه‌های اخیر دو موضوع قاچاق سوخت و دام مطرح شد، اظهار کرد: قاچاق سایر اقلام نیز کماکان وجود دارد و در سال جاری تحت تأثیر نوسانات نرخ ارز قرار گرفته که قاچاق به بیرون بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه در مورد قاچاق دام حرف‌های زیاد و غیردقیقی بیان شد، گفت: در سال جاری با علم بر اینکه قاچاق دام زنده صورت می‌گیرد، پلیس برای مبارزه با این نوع قاچاق برنامه داشت، در 10 ماهه نخست سال جاری 16 درصد کشف قاچاق دام زنده نسبت به سال قبل افزایش یافته و حدود 164 هزار رأس دام با میانگین وزن حداکثر 3 هزار تن کشف شده است و معتقدیم بیش از 50 درصد دامی که قصد قاچاق آن بود، توسط پلیس کشف شده است.

وی افزود: اگر فرض کنیم که 2 برابر این رقم از کشور خارج شده باشد حداکثر قرار بوده 10 هزار تن دام قاچاق شود که یک سوم آن را کشف کردیم و مصرف سالانه کشور در مقایسه با این رقم کمتر از یک درصد است، یعنی چیزی حدود 900 هزار تن مصرف گوشت در کشور به صورت سالیانه داریم و بیش از 150 هزار تن گوشت وارد کشور می‌شود که هیچ وقت یک سوم درصد و حتی یک درصد در روند کلی تاثیری ندارد، واردات گوشت امسال کمتر از سال گذشته نیست و 25 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده، یعنی داخل کشور کمبود گوشت نداریم و برخی فضاسازی‌ها و جو روانی خودساخته باعث التهاب در جامعه در رابطه با این قضیه شد.

سلیمانی تصریح کرد: در تریبون‌های رسمی نیز عنوان شد که این موضوع به نیروی انتظامی برمی‌گردد و پلیس باید پاسخگو باشد که از دو جهت برای ما مهم است یک جهت اینکه چرا این نگرانی در جامعه ایجاد شده و دوم اینکه چرا پلیس باید مسئول باشد.

جانشین فرمانده ناجا افزود: در تمام مرزهای جنوبی و غربی به تمام یگان‌ها در رابطه با جلوگیری از قاچاق دام دستوراتی ابلاغ شده است، دام را نمی‌توان از مبادی غیررسمی قاچاق کرد و حتما باید از مبادی رسمی منتقل شود، اکنون تمام ایست بازرسی‌ها فعال شده و امروز قاچاق دام به خارج از کشور پدیده نگران کننده نیست و امری تحت کنترل است، اگر سازمان‌ها و مجموعه‌های دیگر اطلاعاتی در رابطه با قاچاق دام زنده داشته باشند و به پلیس ارائه کنند، به سرعت پلیس وارد عمل شده و با افرادی که قصد بازی کردن با نیازهای اساسی مردم را دارند، برخورد می‌کند.

وی درباره قاچاق سوخت نیز گفت: به دلیل تفاوت قیمت سوخت در داخل و خارج جذابیت بسیار زیادی برای قاچاقچیان مخصوصا در سالجاری درباره قاچاق سوخت ایجاد شده، اما امروز می‌توان گفت که قاچاق سوخت با روند کاهشی قابل توجهی مواجه شده است و پلیس از ظرفیت سایر نیروهای مسلح نیز در مرزهای شرقی، غربی، دریای عمان و... نیز برای مبارزه با قاچاق سوخت استفاده خواهد کرد.

سلیمانی با بیان اینکه امروز عزم ملی خوبی برای مبارزه با قاچاق کالا به داخل کشور وجود دارد، گفت: قرارگاه مبارزه با قاچاق در نیروی انتظامی فعال شده و معتقدیم بخش قابل توجهی از قاچاق از مبادی رسمی وارد می‌شود، به این معنا نیست که ادعا کنیم کسانی که در این مبادی هستند آلودگی دارند؛ ضوابط و مقررات، کاستی‌هایی دارد به طور مثال دستورالعملی در رابطه با بحث کالاهای "ته‌لنجی" تهیه شده، اما خود این دستورالعمل با وجود نواقص آن اجرایی نشده است، مبارزه با قاچاق به دلیل پیچیدگی‌های فوق‌العاده آن نیاز به کار پلیسی دارد صرفا کارمندان گمرک نمی‌توانند به شگردهای پلیسی و قاچاقچیان مسلط باشند، حضور پلیس در مبادی رسمی ضرورت دارد که دستوراتی داده شده، اما تاکنون محقق نشده است. در مکانهایی که با دور زدن مقررات و شگردهای خاص قاچاق انجام می‌شود حضور نداریم و باید بعدا در جاده‌ها و ایست و بازرسی‌ها دنبال کنترل قاچاق باشیم.

جانشین فرمانده ناجا افزود: باید بر روی کانتینری که پلمب شده و در طول مسیر تردد دارد کنترل صورت گیرد، که لازمه آن وجود ردیاب بر روی کانتینرها، اشراف پلیس در آنها و استفاده از تجهیزات در ایست و بازرسی‌ها است. پلیس به تجهیزاتی مانند ایکس‌ری نیاز دارد، اما مسئول تأمین این وسایل نیست و فقط نیاز خود را اعلام می‌کند. اکنون برای 15 گلوگاه تصمیماتی در ستاد مبارزه با قاچاق گرفته شده تا با تکمیل تجهیزات در گلوگاه‌ها بتوانیم در تمامی گلوگاه‌ها حاضر شویم.

وی با بیان اینکه امروز در آمار رسمی گفته می‌شود حدود 50 درصد ورود رسمی، ورود قاچاق است، یادآور شد: برای راه‌اندازی پلیس گمرک نیز آمادگی داریم. نیروهای مخصوص آن آموزش دیده‌اند و آماده حضور هستیم.

سلیمانی با اشاره به موضوع کوله‌برها خاطرنشان کرد: در باره پدیده کوله‌برها باید دو موضوع از هم تفکیک شود؛ بعضا براساس بی‌اطلاعی یا برخی ملاحظات یک مظلوم‌نمایی صورت می‌گیرد و شبهه ایجاد می‌شود، کوله‌بر به کسی می‌گویند که در مبادی رسمی بازارچه‌های خارج از کشور حضور پیدا کرده و براساس مجوز مقادیری کالا به داخل کشور وارد کرده و با فروش آنها در بازارچه‌های رسمی رزق و روزی خود را تامین می‌کند اما بعضا مشاهده می‌شود در آن طرف مرز کامیونها ایستاده، افرادی بارها را از کامیون خارج کرده و پس از انتقال به داخل محل آن را بار کامیونهای دیگر می‌کنند یعنی رسما قاچاق را در مبادی غیررسمی عبور می‌دهند و انتظار دارند پلیس با این دست از افراد برخورد نکند.

وی ادامه داد: باید بین این دو امر تفکیک صورت گیرد. برخی پلیس را متهم می‌کنند که به افراد فقیر و بی‌بضاعت متعرض می‌شود، اما پلیس با اشراف نسبت به موضوع معمولا با طیف اول (افرادی که مجوز دارند) برخورد نمی‌کند، اما با افرادی که با عنوان قاچاق از مبادی غیررسمی قاچاق وارد کشور می‌کنند برخورد صورت می‌گیرد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 454834 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟