معصومه ابتکار، در نشست تحولات جامعه زنان ایران که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد در زمینه موضوع کودک همسری افزود: در موضوع ازدواج زیر 13 سال همه مسئولان کشور متفق القول هستند که باید این قبیل ازدواج‌ها متوقف شود. زیرا بسیار نگران کننده است و آسیب‌های جدی روحی و جسمی می‌تواند به کودکان وارد کند. شورای عالی انقلاب فرهنگی هم آماری را ارائه داده است مبنی بر این که رشد طلاق در این گونه ازدواج‌ها بسیار بالا است در عین حال ناپایداری این ازدواج‌ها بسیار زیاد است از این رو لایحه‌ای در این خصوص آماده کرده‌ایم که بزودی ارائه می‌شود و فراکسیون مجلس شورای اسلامی هم در تلاش هستند و به هیچ عنوان ناامید نمی‌شویم. او در ادامه با اشاره به اهمیت بعد فرهنگی مسأله کودک همسری اضافه کرد: بحث‌هایی در مناطق مرزی با علمای اهل سنت داشتیم و تأکید کردیم که به لحاظ فرهنگی هم باید در زمینه این مسأله کار ویژه شود.

در دنیا بین کودک همسری و ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. به‌طور خاص معاونت زنان و خانواده با آموزش و پرورش همکاری دارد. او در ادامه درباره اهمیت تدوین لایحه منع خشونت علیه زنان اظهار داشت: از موضع گیری‌های اخیر متعجب هستیم، در خصوص این لایحه در یک سال گذشته با معاونین، قضات و دادستان‌ها و صاحبنظران رایزنی‌های متعددی طی جلسات تخصصی برگزار شده و انتظار داشتیم این لایحه که حامی خانواده و صیانت از خانواده است به تصویب برسد. هنوز هم امیدوار هستیم که لایحه به چرخه‌های طولانی بازنگری برنگردد. ایراد اصلی که به لایحه وارد شده به موضوع حبس و مجازات‌ها بازمی‌گردد، در این زمینه اعلام کردیم که از نظر ما هیچ اشکالی ندارد که مجازات‌های جایگزین حبس پیش‌بینی شود مشروط به این که بازدارنده باشد و به اصلاح و تغییر رفتار منجر شود. ضرورت وجود چنین لایحه‌ای را همه قبول دارند و کلیات آن مورد بحث نیست و مناقشه‌ای در آن وجود ندارد. بحث این است که قوانین موجود بازدارنده هستند یا خیر؟ امیدوارم اصلاحات مورد نظر هرچه زودتر انجام شده و شاهد تصویب لایحه در کوتاهترین زمان باشیم.

وی در زمینه موضوع تحقق 30 درصدی پست‌های مدیریتی بانوان که یکی از برنامه‌های مهم دولت دوازدهم است توضیح داد: در این حوزه دوکارنامه برای استانداران و وزرا وجود دارد، کارنامه استانداران حاکی از این است که حدود 60 درصد رشد طی سال اول در انتصاب زنان به عنوان بخشداران، رؤسای ادارات شهرستانی و مدیران کل، معاونین فرماندار، فرماندار و معاونین استاندار داریم که رشد قابل توجهی در سطح استان‌ها است البته در استان‌های مختلف این رقم متفاوت است در مورد وزرا هم به تک تک وزرا کارنامه داده‌ایم و از نظر میزان انتصاب مدیران زن ارزیابی‌های کارشناسی کردیم و آمارها حاکی از این است که 14.7 رشد انتصاب مدیران زن داشتیم البته هنوز با شاخص 30 درصد فاصله داریم. قطار حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی راه افتاده و در این مسیر از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنیم.

بیمه زنان سرپرست خانوار و تخصیص اعتبارات در این حوزه

بر اساس آماری که وزارت کار ارائه داده حدود 3.5 میلیون نفر زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد.

ابتکار بر اساس این آمار توضیح داد: همه این زنان لزوماً نیاز به حمایت ندارند و شاغل هستند یا خویش فرما بیمه شده‌اند ولی برای آن دسته از زنان که نیاز به حمایت دارند ستادی با حضور دستگاه‌های مسئول تشکیل شده و نقشه راه مشترکی با تقسیم کار ملی برای آنها طراحی شده، که در حال تصویب نهایی در کمیسیون‌های مربوطه و دولت است. این تقسیم کار می‌تواند تکلیف هر دستگاه را از نظر نقش و سهمی که دارد مشخص کند. بخشی از مسئولیت بر عهده سازمان بهزیستی، کمیته امداد، وزارت کار و دستگاه‌های ذیربط دیگر است. در اعتبارات مربوط به بیمه‌ها و یارانه‌ها در سال 98 هم سهمی برای زنان سرپرست خانوار پیش‌بینی شده و امیدواریم که تأمین شود.

به‌طور خاص هم معاونت با شورای اجتماعی کشور طرحی را در ده استان اجرا می‌کنیم که هفته گذشته رونمایی شده و در آن توان افزایی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در نواحی سکونتگاه‌های غیررسمی با همکاری سازمان‌های فنی و حرفه‌ای و تشکل‌های غیردولتی مورد نظر قرار می‌گیرد.

بخشنامه ای درباره ورود زنان به ورزشگاه ها؟

ابتکار با اشاره به زحمات شهیندخت مولاوردی، دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان در زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها افزود: دولت دستورالعملی را در کمیسیون تصویب کرد که تبدیل به بخشنامه شد و پایه کار شد تا همه دستگاه‌های مسئول در زمینه سالم‌سازی فضاها اقدام کنند در چند مورد هم این اتفاق‌ها افتاد و بعد از آن هم نشست‌هایی تخصصی با باشگاه هواداران برگزار کردیم و با توجه به صحبت‌های دکترسلطانی فر روند رو به پیشرفت است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد و بزودی شاهد ورود آزادانه زنان به ورزشگاه‌ها خواهیم بود.

لزوم افزایش آموزش‌های جنسی در مدارس

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به این که آموزش و افزایش آگاهی مهمترین رکن افزایش عزت نفس جوانان است گفت: همیشه نگاه خاص مذهبی در این حوزه بوده، آنچه که اهمیت دارد باید با توجه به نگاه مذهبی و فرهنگی آموزش‌های لازم داده شود.

زیرا در سنین پایین از گروه همسالان اطلاعات غلط در اختیار یکدیگر قرار داده می‌شود در عین حال هم برداشت نادرست مذهبی می‌تواند سبب عدم آگاهی شود در حالی که آگاهی بالا می‌تواند به خودمراقبتی و ارتقای اخلاق و اعتماد به نفس بینجامد. در کارگروه سلامت معاونت طرحی با وزارت بهداشت آماده شد که در سند آن هم مبانی شرعی و مبانی علمی و روان شناختی ارائه خدمات و آموزش‌ها در سنین مختلف در نظر گرفته شده است. مسئولیت این سند به آموزش و پرورش داده شده و امیدواریم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.

ابتکار در این نشست به دیدگاه‌های والای امام خمینی(ره) در حوزه فعالیت و پیشرفت زنان اشاره کرده و افزود تحولی در این روند از دوران پس از انقلاب اسلامی انجام شده است. به‌طوری که انقلاب اسلامی موجب شد تا نگاه جنسیتی به زنان به عنوان یک کالا برداشته شود و این مهم امری است که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد ولی خوشبختانه در کشور ما وجود ندارد. خوشبختانه انقلاب اسلامی سبب شد تا بر اسااس الگوی انقلاب زنان حق حضور در جامعه را داشته باشند و این تصور غلط که زنان به دلیل همسر بودن و مادر بودن نباید در جامعه حضوری فعال داشته باشند دیگر قابل قبول نیست.

در موضوع ازدواج زیر 13 سال همه مسئولان کشور متفق القول هستند که باید این قبیل ازدواج‌ها متوقف شود. زیرا بسیار نگران کننده است و آسیب‌های جدی روحی و جسمی می‌تواند به کودکان وارد کند

بحث‌هایی در مناطق مرزی با علمای اهل سنت داشتیم و تأکید کردیم که به لحاظ فرهنگی هم باید در زمینه این مسأله کار ویژه شود. در دنیا بین کودک همسری و ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل ارتباط تنگاتنگی وجود دارد

دولت دستورالعملی را در کمیسیون تصویب کرد که تبدیل به بخشنامه شد و پایه کار شد تا همه دستگاه‌های مسئول در زمینه سالم‌سازی فضاها اقدام کنند و با توجه به صحبت‌های دکترسلطانی فر روند رو به پیشرفت است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد و بزودی شاهد ورود آزادانه زنان به ورزشگا‌ه ها خواهیم بود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

مهسا قوی قلب

کدخبر: 454725 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟