محمد شریعتمداری ارتقای کرامت و منزلت اجتماعی، افزایش بهبود و ارتقای حقوق بازنشستگان و همچنین اجرای بیمه تکمیلی با هدف حفظ سلامتی و کاهش هزینه‌های درمانی از جیب بازنشستگان، ایجاد تعاونی‌های چند منظوره با رویکرد اشتغال‌زایی برای فرزندان بازنشستگان، افزایش نشاط اجتماعی و غنی‌سازی اوقات این قشر فرهیخته، افزایش سفرهای زیارتی و سیاحتی را از جمله برنامه‌های حمایتی دولت در سه ماه چهارم و سال آینده برای بازنشستگان کشور عنوان کرد. وی با بیان این‌که در زمینه بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری گام‌هایی برداشته شده اما چندان پر و پیمان نیست گفت: قرار شد ۳۰ درصد سهم صندوق در حق بیمه‌های تکمیلی افزایش یابد و شرایط مطلوب‌تری رقم بخورد.

شریعت‌مداری افزود: اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری را تکلیف دولت می‌دانیم و تا کامل اجرا نشود مشکلات به تمامی حل نمی‌شود. عدم اجرای ماده ۸۶ به شرایط اقتصادی و تحریم‌ها و محدودیت در منابع مالی و نفتی بازمی‌گردد. دولت باید تلاش کند حداقل فشار به واحدهای تولیدی در دوران تحریم وارد شود، ولی با همه این احوال نمی‌توان از این حق مسلم عدول کرد. شریعتمداری افزود: ادامه فعالیت شرکت‌های زیانده یعنی از جیب بازنشسته‌ها هزینه ناکارآمدی شرکت‌های تحمیل شده را بپردازیم. شرکت‌های دارای بازدهی پایین را ظرف زمان بندی معینی از صندوق خارج خواهیم کرد. وزیر رفاه با اشاره به این‌که نباید وعده‌ای بدهیم که از عهده آن برنمی آییم اظهار کرد: در سالی که گذشت خدماتی نسبی ارائه کردیم اما باز هم شرمنده‌ایم. ۸۳۲هزار و ۳۳۶ نفر از یک میلیون و چهارصد هزار بازنشسته ما از خانواده آموزش و پرورش هستند و بیش از ۶۰ درصد بازنشستگان را شامل

می‌شوند. وی ادامه داد: تا کنون بیش از یک میلیون بازنشسته از صندوق وام گرفته‌اند که البته رقم بسیار پایینی است. ۸۲۸ هزار نفر از بازنشستگان نیز از تورهای سیاحتی و زیارتی بهره‌مند شده‌اند و رئیس صندوق بازنشستگی قول داد تعداد سفرها را به ۲۰۰ هزار مورد برساند و ۵۰ هزار مورد دیگر هم به آنها در سال‌جاری اضافه کند.

شریعتمداری با بیان این‌که مقرر شده در شش ماهه نخست سال ۹۸، وام پنج میلیونی به ۲۰۰ هزار بازنشسته آموزش و پرورش اعطا شود، به ایجاد تعاونی‌های چندمنظوره نیز اشاره کرد و گفت: نتایج عملیاتی این نشست تا دو هفته دیگر به بازنشستگان اعلام می‌شود. وی درباره آخرین وضعیت توزیع بسته‌های حمایتی برای کارگران و بویژه کارگران فصلی گفت: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی و همه مددجویان پشت نوبتی از این امکان بهره‌مند شدند. سپس بازنشستگان تأمین اجتماعی برخوردار شدند.

شریعتمداری افزود: در مرحله بعد تمامی بیمه‌گذارانی که حقوق و دستمزدشان در بخش‌های غیردولتی پرداخت می‌شود ولی تأمین اجتماعی لیست بیمه‌شان را دراختیار دارد، تعلق می‌گیرد.

وی گفت: در ابتدا شش میلیون و ۴۰۰هزار خانوار مشمول دریافت بسته‌ها می‌شدند که با همپوشانی‌ها، اطلاعات افراد آماده شده و به محض دریافت منابع از خزانه دولت، نسبت به پرداخت این بخش اقدام می‌کنیم.

پرداخت بسته حمایتی به ایرانیان فاقد سوابق بیمه‌ای

وزیر رفاه با اشاره به یک دسته از افراد که در هیچ صندوقی سابقه بیمه ندارند ولی مدعی‌اند درآمد ماهانه‌شان زیر سه میلیون تومان است گفت: پس از پرداخت بسته بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی، این افراد از طریق بانک‌های اطلاعاتی موجود و مراجعه خود افراد به مراکز مختلف بهزیستی در برنامه پرداخت قرار می‌گیرند. کارگران ساختمانی، قالیبافان، کارگران واحدهای صنعتی از همین جمله‌اند. بسته‌ها تا آخر سال انشاالله به دست افراد می‌رسد.

وی درباره تعداد نوبت‌های واریزی بسته حمایتی برای مددجویان نهادهای حمایتی افزود: نوبت اول پرداخت شده و دستور رئیس جمهوری برای پرداخت نوبت دوم ابلاغ شده اما باید منابع تأمین شود.

توضیحات شریعتمداری درخصوص حذف یارانه ۶ میلیون ایرانی

وزیر رفاه درباره حذف شش میلیون نفر از یارانه بگیران در لایحه بودجه۹۸ نیز اظهار کرد: ستاد هدفمندی یارانه‌ها زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه است. در لایحه دولت این پیشنهاد مطرح شده و در آن آمده است که شناسایی افراد برخوردار به استانداران و نمایندگان عالی دولت محول شود که با هماهنگی وزارت رفاه دستورالعملی تنظیم شود و اگر در مجلس مصوب شود، منابع حاصل از آن صرف رفع چهره‌های خشن آسیب‌های اجتماعی

می‌شود.

حقوق بازنشستگان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد

شریعتمداری درباره مشکلات معیشتی بازنشستگان نیز گفت: این موضوع مورد اعتراض بسیاری مستمری بگیران هست و با توجه به این‌که همسان‌سازی هم انجام نشده است، حقوقشان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. امیدواریم با پیگیری‌هایی بتوانیم کمک‌هایی کرده و معیشت بازنشستگان را بهبود دهیم.

وزیر رفاه درباره تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران نیز اظهار کرد: کمیته دستمزد زیرمجموعه شورای عالی کار جلسات متعددی دارد و موضوع حداقل معیشت خانوار و تطابق آن با حداقل دستمزد در دست رسیدگی و بررسی است.

وزیر رفاه ادامه داد: علاوه بر این معین شد شش ماهه اول سال ۹۸ به ۲۰۰ هزار بازنشسته آموزش و پرورش وام پنج میلیونی داده شود. هرسال ۲۰۰ هزار نفر به سفرها اعزام می‌شدند که ۵۰ هزار سهمیه به آن افزودیم. همچنین در شرایط برابر، تبعیض مثبتی برای به کارگیری فرزندان بازنشستگان در شرکت‌های زیرمجموعه صندوق خواهیم داشت.

وی درباره چرایی کنار نرفتن برخی مدیران بازنشسته تا کنون نیز عنوان کرد: برخی شرکت‌ها شاید مشمول نباشند ولی سیاست وزارتخانه این است که بازنشستگان در جایگاه‌های مشورتی قرار گرفته و کار اجرایی به افراد جوان شایسته سپرده شود. حکم آنها که بازنشسته‌اند و هنوز نرفته‌اند ابلاغ شده و اگر هم صادر نشده باشد با اختیاراتی که داریم حکمشان را لغو می‌کنیم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 450781 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟