تخلف دانشگاه آزاد در حادثه اتوبوس دانشجویان آشکار است

بنابراین دانشگاه آزاد می‌بایست با توجه به اتمام یک هفته ای برگه معاینه فنی راننده، جلوی تردد اتوبوس را می‌گرفت که این کار را انجام نداده و تخلف آشکار صورت گرفته است. هم‌اکنون 110 هزار خودروی سنگین در شهر تهران تردد می‌کنند، که بررسی وضعیت معاینه فنی آنها بر عهده کارفرما گذاشته شده است. اما براساس یک گشت موردی مشخص شد که حدود 25 درصد خودروهای سنگین در تهران فاقد معاینه فنی هستند.

حادثه Incident اتوبوس مرگ یا همان اتوبوس بد شگون دانشگاه آزاد، دیروز به جلسه علنی شورای شهر تهران هم رسید. زهرا صدر اعظم نوری، عضو شورای شهر تهران در متنی بلند بالا به همه مسئولان ذی ربط در این حادثه تاخت و با مخاطب قراردادن مسئولان معاینه فنی از آنها خواست تا در قبال صدور معاینه فنی ای که برای این اتوبوس صادر شده، پاسخگو باشند.هنوز البته گزارش نهایی این حادثه رسماً اعلام نشده، اما براساس آنچه گزارش‌های فنی و پلیسی نشان می‌دهد این اتوبوس جزو خودروهای فرسوده بوده و ظاهراً گواهی معاینه فنی این اتوبوس یک هفته پیش از حادثه منقضی شده است. صدراعظم نوری، اما با رد این اظهارات معتقد است که اساساً نباید برای خودرویی که از رده خارج و فرسوده محسوب می‌شود، گواهی معاینه فنی صادر کرد! بستگان راننده متوفی، البته می‌گویند که مدل خودروی این اتوبوس، مربوط به سال 81 است و نسبت به خودروهایی که با عمر 20 و 30 ساله در سطح شهر تردد می‌کنند، سن بالایی نبوده است! آنها مسئولان شماره‌گذاری را خطاب قرار داده و با طرح این سؤال که چرا اجازه مسافرگیری داده‌اند، خواستار برخورد با خاطیان اصلی شده اند!

با اینهمه باید پرسید قانون Law چه می‌گوید؟ براساس قانون، تردد خودروهای اسقاطی در شهرممنوع است، اما آیا این قانون اجرا می‌شود؟ پاسخ منفی است. چراکه دولت توان نوسازی و جایگزینی خودروهای سنگین را ندارد. در قانون هوای پاک که در سال 96، از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد، «صدور گواهی معاینه فنی»، «خرید و فروش» و «بیمه ثالث» خودروهای فرسوده و اسقاطی ممنوع اعلام شد، اما یکی از بندهای همین مصوبه، سازمان محیط زیست، وزارت کشور، وزارت صمت و سازمان استاندارد را مکلف کرد تا سن فرسودگی خودروها را تعیین کرده و اعلام کنند. آیا این اتفاق افتاد؟! جواب باز هم ناامید کننده است. تا حدود دو ماه پیش که هیأت دولت سن فرسودگی را 10 سال مصوب کرد، بندی که اگر به اجرا در می‌آمد، راننده خودروی دانشگاه آزاد هرگز نمی‌توانست، دانشجویان را با خودروی 16 ساله‌اش انتقال دهد. اما اگر فکر می‌کنید حالا خودروهای سنگین 10 سال به بالا اجازه تردد در سطح شهر را ندارند، بازهم اشتباه می‌کنید، چراکه هیأت دولت با توجه به وضعیت نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده، به اجبار یکسال را برای تنفس اعلام کرد تا این قانون برای اجرا به سال آینده یعنی سال 98 موکول شود! سید نواب حسینی منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران برای همین تأکید می‌کند که تا زمان اجرای این قانون، اگر خودرویی با هر سنی حتی 30 سال بتواند شرایط معاینه فنی را طی کند، اجازه تردد پیدا می‌کند، بنابراین تا وقتی ناوگان نوسازی نشود، نمی‌توان برای هیچ خودرویی محدودیت ایجاد کرد، مگر این‌که این محدودیت از سوی سامانه یکپارچه معاینه فنی و یا سازمان راهداری کشور اعلام شود.پس مقصر ما نیستیم و باید برگه معاینه فنی صادر کنیم.

به گفته او، مدت زمان معاینه فنی خودروهای سنگین 6 ماهه است و معاینه فنی این اتوبوس هم در تاریخ 22 آذرماه تمام شده بود که اگر مراجعه می‌کرد، نقص ترمز مشخص می‌شد و هرگز این اتفاق نمی‌افتاد.

در اینجا آیا مقصر راننده است؟ حسینی منش مقصر اصلی را دستگاه‌های دولتی اعلام می‌کند که براساس قانون باید بخشنامه استاندار وقت را اجرا می‌کردند. براساس این بخشنامه که همزمان با اجرای طرح کاهش ابلاغ شد، دستگاه‌های دولتی، خصوصی و عمومی موظف به رصد برگه معاینه فنی پیمانکار و سرویس‌های رفت و امدند.براین اساس هیچ دستگاهی حق استخدام خودروی بدون معاینه فنی را ندارد. اگر دانشگاه آزاد برگه معاینه فنی را بررسی می‌کرد اجازه تردد به راننده نمی‌داد، چون مهلت معاینه فنی‌اش تمام شده بود.

هشدار برای تردد 2هزار اتوبوس گازسوز در تهران

در تهران حالا نزدیک به 5 هزار اتوبوس شرکت واحد درحال ترددند که بیش از نیمی از آنها فرسوده و از رده خارج شده‌اند. علی پیرحسینلو، مشاور معاون حمل و نقل ترافیک تهران نیز باهشدار نسبت به تردد 2 هزار اتوبوس گازسوز در تهران به «ایران» می‌گوید:عمر مخزن اکثر این اتوبوس ها روبه اتمام است و آنها مثل یک بمب متحرک در شهر تردد می‌کنند و اگر کسی فکری نکند، هر لحظه باید منتظر فجایع بدتر از دانشگاه آزاد بود. متأسفانه دولت به تعهد تزریق 3 هزار دستگاه اتوبوس نو طی این سال ها عمل نکرده و ما با وضعیت بد ناوگان مواجه هستیم.هم‌اکنون 90 درصد ناوگان خودروهای سنگین عمر بالای 5 سال دارند. وی با انتقاد از صدور برگه معاینه فنی خودروهای سنگین خارج از تهران هم می‌گوید: این مراکز تحت نظر سازمان راهداری و خارج از تهران هستند و به سهولت و بدون رعایت استانداردها معاینه فنی می‌دهند و همین موجب شده اغلب خودروهای سنگین منهای اتوبوس‌های شرکت واحد، کیلومترها دورتر مراجعه کرده و براحتی برگه معاینه فنی بگیرند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

حمیده امینی فرد

کدخبر: 448675 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟