مدارس غیر دولتی با روابط فامیلی اداره می شود

از طرفی در فصل ثبت نام دانش‌آموزان نیز بسیاری از خانواده‌ها از شهریه‌های سنگین مدارس غیردولتی هم شکایت داشتند و خواهان بررسی جدی‌تر مسئولان آموزشی بر شهریه مدارس غیردولتی هستند. حالا بعد از سه ماه از شروع سال تحصیلی جدید حادثه Incident دلخراش آتش سوزی مدرسه غیرانتفاعی در زاهدان که موجب فوت 4 دانش‌آموز ابتدایی شد یک بار دیگرانتقاد‌ها را به نحوه اداره مدارس غیر انتفاعی جلب کرد. بعد از این حادثه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به حساب کاربری توییتر وزیر آموزش و پرورش حمله کردند و از وی خواستند تا به این آشفته بازار Store مدارس غیرانتفاعی پایانی دهد. این موضوع البته فقط درخواست کاربران شبکه‌های اجتماعی نبود. پدر یکتا میرشکار در دیدار با سید محمد بطحایی در این خصوص می‌گوید: «حضور در منزل و دلجویی شما برای ما فرزند نمی‌شود چرا نظارت لازم بر این مدارس وجود ندارد. «همین اظهار نظرها موجب شد تا وزیر آموزش و پرورش اعلام کند: «طی بخشنامه‌ای که اعلام خواهد شد تیمی متشکل از بازرس‌های آموزش و پرورش ظرف مدت ۲۰تا ۲۵روز همه مدارس غیرانتفاعی را بازرسی خواهند کرد چرا که این احتمال وجود دارد بسیاری دیگر از این مدارس ناایمن باشند.» این موضوع در حالی از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد که مشکل مدارس غیر انتفاعی فقط ناایمن بودن آنها نیست. مدارس غیردولتی که قرار بود کمک به نظام تعلیم و تربیت کنند و با بهره‌گیری از مشارکت مردم، بخشی از بار آموزش و پرورش را کم کند حالا خودش باری بر دوش مسئولان آموزشی کشورشده است. هزینه‌ها و شهریه‌های غیر قابل باور برخی از این مدارس صدای خیلی‌ها را در آورده است.

شهریه‌های نجومی

گزارش‌ها نشان می‌دهد تعدادی اندک از مدارس سرشناس تهران با برگزاری کلاس‌های فوق برنامه، المپیاد، کلاس‌های کنکور، ناهار، عصرانه، سرویس، اردوهای علمی داخلی و خارجی و یادگیری زبان دوم یا سوم از 40 میلیون به بالا هزینه می‌گیرند. اینها مدارسی هستند که با قدرت ونفوذ صاحبان‌شان هر چقدر که دلشان بخواهد پول می‌گیرند ومدیرانشان هم ترسی از نظارت بر شهریه‌های نجومی ندارند. در کنار این مدارس، مدارس غیر انتفاعی هم وجود دارد که خانوادگی و فامیلی اداره می‌شوند. مدیران این مدارس ترجیح می‌دهند از نیروی انسانی ارزان استفاده کرده یا اینکه اقوام و خویشان خود را در اداره مدرسه به‌کار بگیرد. آنطور که کارشناسان آموزشی می‌گویند خویشاوندی اداره کردن مدارس غیر انتفاعی موجب شده تا آنها هر روز سر هر مسأله‌ای از خانواده دانش‌آموزان هزینه دریافت کنند و خانواده‌ها هم نمی‌توانند اعتراض کنند چرا که این مدرسه غیر دولتی است. والدین یکی از دانش‌آموزانی که فرزندش در یکی از مدارس سرشناس تهران درس می‌خواند در این باره می‌گوید: «پسرم دانش‌آموز کلاس هفتم مدرسه‌ای بسیار معروف در شهر است که سه بار در تابستان هم مصاحبه از دانش‌آموز و پدر و مادر گرفتند و در نهایت توانست وارد این مدرسه شود در ابتدا شهریه را 11 میلیون اعلام کردند اما تا حالا

15 میلیون از ما گرفتند و این یعنی نرخ مصوب آموزش و پرورش را براحتی رعایت نمی‌کنند و مسئولان هم رسیدگی نمی‌کنند. از اول سال تا حالا اردوی دانش آموزی یک شبه کاشان داشتند که 350 هزار تومان از ما هزینه گرفتند و حالا اعلام کردند یک هفته دانش‌آموزان را به اصفهان می‌برند برای این یک هفته هم 600 هزار تومان طلب کردند، نمی‌دانم برای چه دانش‌آموزان یک هفته باید به اصفهان بروند. موضوع مهم دیگر این مدرسه فضا است، حیاط این مدرسه نزدیک 60 متر است و حدود 200 دانش‌آموز در این مدرسه مشغول تحصیل هستند؛ زنگ‌های تفریح حیاط مدرسه بسیار شلوغ است و برای دانش‌آموزان فضایی نیست. قبل از ثبت نام به ما گفته بودند دانش‌آموز در همین مدرسه باید زبان انگلیسی را یاد بگیرد پولش را هم گرفتند اما حالا مشاورشان اعلام کرده اگر می‌خواهید بچه‌هایتان بهتر شوند ببرید آموزشگاه ثبت نام کنید.» او تأکید می‌کند: سابق بر این مدرسه خویشاوندی اداره می‌شد اما الآن اطلاع دقیق ندارم اما شنیدم که برخی از معلم‌های جوان با رابطه آمده‌اند. فکر کنید مشاور فنی پسرم 26 ساله است و بیشتر کادر هم جوان هستند فکر می‌کنم روابط حاکم باشد اما خیلی دقیق رفتار می‌کنند ما نمی‌فهمیم.

رانت ارتباطی برای تأسیس مدرسه غیر دولتی

موضوع تأسیس مدارس برخی از آقازاده‌ها برای فرزندان یا همسران‌شان موضوع جدیدی نیست. اما به اعتقاد برخی از کارشناسان آموزشی حالا بسیاری از مدیران میانی و ارشد آموزش و پرورش درگیر تأسیس مدارس غیرانتفاعی هستند. خیلی از مسئولان تا زمانی که پستی دارند، زمینی می‌گیرند و مدرسه تأسیس می‌کنند و خیلی‌هایشان هم توجهی به شهریه‌های مصوب ندارند. این سؤال پیش می‌آید چرا باید مدیران میانی برای خودشان مجوز مدرسه بگیرند؟ موضوعی که محمد نیک‌نژاد هم به آن اشاره می‌کند: بر اساس آیین نامه مدارس غیر دولتی تمام کادر اداری و آموزشی یک مدرسه باید گزینش شوند. کادر اداری و آموزشی اگر کارمند رسمی آموزش و پرورش باشند که دیگر نیازی به گزینش وجود ندارد اما نیروهای آزادی Freedom که مدرسه می‌خواهد جذب کند باید حتماً گزینش را انجام دهند که گزینش‌ها هم بیشتر اعتقادی و سیاسی است تا توجه به سلامت روانی یا علمی افراد. البته این را هم بدانید که این افراد چون از ناحیه مدیر مدرسه غیر انتفاعی سفارش می‌شوند آنگونه که باید و شاید گزینش نمی‌شوند.

وی تأکید می‌کند: بسیاری مدیران مدارس غیر انتفاعی یا نیروهای آن منطقه هستند یا نیروهای بازنشسته، رسمی و یا مدیران کل وزارتخانه هستند. معلم معمولی نه پول تأسیس یک مدرسه غیرانتفاعی را دارد و نه رابطه. برخی از افرادی که مدرسه غیر دولتی تأسیس کردند رانت‌های ارتباطی داشتند همین رانت‌های ارتباطی موجب شده تا سرکشی به این مدارس بسختی انجام شود. وی به روابط خویشاوندی افراد در برخی از مدارس غیردولتی اشاره می‌کند و می‌گوید: در برخی از مدارس غیرانتفاعی روابط فامیلی حاکم است. داماد، عروس، خاله و پسر خاله در مدرسه مشغول به کار می‌شوند و برخی از مسئولان هم می‌دانند اما گزینش هم به لحاظ کمی و کیفی نمی‌شوند.

مدارس غیر دولتی زیر ذره بین وزارت آموزش و پرورش

مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی درباره بازرسی از تمامی مدارس غیرانتفاعی کشور تا 25 دی ماه اعلام می‌کند: قرار شد این موضوع را در اولین جلسه شورای معاونان مطرح کنیم و تمام معاونان و مسئولان آموزش و پرورش در این جلسه حاضر باشند تا بتوانیم دستورالعملش را همان جا اعلام کنیم. برای همین هنوز نمی‌توانم درباره چگونگی‌اش حرفی بزنم. محمد محسن بیگی در پاسخ به این سؤال که آیا روابط خویشاوندی افراد در مدارس هم مورد بررسی قرار می‌گیرند اعلام می‌کند: هنوز در این باره گزارشی به ما نرسیده است. ما مدرسه‌ای که افراد روابط خویشاوندی و فامیلی داشته باشند نداریم و اگر باشد به ما اعلام کنند. چرا که مؤسس، کسی که درخواست تأسیس مدرسه را می‌دهد؛ بر اساس ضوابط خودش می‌تواند کادر اداری و آموزشی را معرفی کند. وی می‌گوید: حدود 15 هزار مدرسه غیرانتفاعی در کشور مجوز فعالیت دارند و حدود هزار مدرسه هم پشت نوبت مجوز هستند. همچنین موضوع رسیدگی به شهریه مدرسه هر روز در دستور کار سازمان بازرسی کشور است و اگر خانواده‌ها در این مورد مشکلی داشتند به سازمان بازرسی وزارت آموزش و پرورش اطلاع دهند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

هدی هاشمی / ایران

کدخبر: 446765 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟