تصمیمات نادرست بانک مرکزی از مهم‌ترین آسیب‌های مبارزه با فساد است

عباس جعفری دولت آبادی در ادامه سخنانش در دانشگاه علوم قضائی گفت: شرکت های صوری یکی از آسیب های پیش روی ما در مقابله با فساد است و این شرکت ها مثل برق و باد درست می شود و در پرونده های ارزی دیدیم ظرف ۲۴ ساعت شرکت ایجاد و درخواست ارز می کند و صرافی ها هم بعنوان دومین آسیب در مبارزه با فساد اگر از مسیر درست خارج شوند به پولشویی می افتند.

وی عملکرد برخی بانک ها را نیز از دیگر آسیب های پیش روی مبارزه با فساد خواند و گفت: برخی بانک ها برای جذب سرمایه برای مرده و هر شخص پولداری حساب باز می کنند و گزارش پول شویی نمی دهند و اخیرا مقام معظم رهبری دستوری به بانک ها دادند که تحرک خوبی صورت گرفت و اگر بانک ها اصلاح شود بسیاری از فسادها برطرف خواهد شد و بانک مرکزی هم برخی مواقع تصمیمات نادرستی می گیرد که ما را در مبارزه بافساد با مشکل مواجه می کند که البته وضع امروز بانک مرکزی بهتر شده است.

دادستان عمومی وانقلاب تهران وجود برخی سامانه ها را با وجود ظاهر شیکی که دارند، مشکل آفرین خواند و گفت: سامانه ها برای ایجاد شفافیت طراحی شده اند و مثلا وقتی کالایی از طریق سامانه وارد می شود ما باید بدانیم که چه کسی وارد کرده است و چگونه مصرف می شود و در خصوص پرونده ثبت سفارش خودروهای خارجی ما به مشکلاتی برخوردیم که برای مثال تا امروز این سامانه ۱۰ نفر ادمین اصلی دارد که تعدادی دستگیر شده اند و اینها دسترسی روان به سایت داشتند و وقتی کالایی وارد می شد اگر به ادمین وصل می شدید کار شما انجام می گرفت.

وی گفت: مثلا درخواست واردات موتور پمپ آب داده می شد اما بعد پشیمان می شدند و می گفتند می خواهیم پورشه وارد کنیم و این ادمین ها با ارتباطات رانتی و مالی این اقدامات را انجام می دادند و ما متهمی را داریم که می گفت ساعت ۱۲ شب نوع کالا تغییر می کرد.

دادستان عمومی وانقلاب تهران افزود: اقدام دیگر اینها این بود که تاریخ ها را جا به جا می کردند به این ترتیب که ۱۲ دی ۹۵ بخشنامه کردند که فقط نمایندگی هایی خودرو وارد کنند که خدمات پس از فروش دارند و از این تاریخ تا ۲۵ همین ماه این بخشنامه اجرا نشد و گفتند ابهام دارد و دوباره در ۲۴ تیر سال ۹۶ تا ۲۸ تیر همان سال قرار شد نمایندگی ها هم خودرو وارد نکنند اما در این دو دوره ۴۶ هزار خودرو ثبت و ۹ هزار خودرو وارد شد و حدود ۲ هزار مورد از گمرک ترخیص شده که همه اشکال داشته است.

جعفری دولت آبادی گفت: این سامانه ها برای کنترل و شفافیت طراحی می شود اما برخی با دستکاری و پرداخت رشوه و به کارگیری ادمین مرتکب فساد می شوند و ما در همین خصوص کسی را در ماکو گرفتیم که چند ماه پس از دستگیری در سایت کار می کرد.

وی افزود: در پرونده سایت همتا متهمی دستگیر شد که دفتری در پاساژ علاء الدین اجاره کرده بود و دو تا سه کارمند تلفن های قاچاق Contraband را از دوبی روزانه شماره ثبت می گرفتند و ثبت می کردند که در همین ارتباط ۵۱ هزار گوشی تلفن همراه به نام موبایل مسافری ثبت شد در حالی که یک مسافر یک یا دو موبایل می تواند با خودش بیاورد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: از همین طریق به روزترین و گران ترین گوشی های تلفن همراه وارد شد.

وی وجود برخی دلالان را از مهم ترین آسیب ها در مبارزه با فساد خواند و افزود: امروز برخی برای ارتکاب جرم Crime دلالی می کنند والا اگر دلال،​خدمات ارائه کند هیچ مشکلی نیست.

جعفری دولت آبادی در بخش دیگری از سخنانش سرعت، دقت و قاطعیت را از اهداف تشکیل شعب ویژه در ماه های اخیر برشمرد و گفت: در مدت سه ماه ، هزار و ۷۰۰ فرد احضار شدند که بیش از ۱۰۰ نفر آن ها همچنان در زندان Prison هستند و در این شعب از مجرب ترین بازپرس ها استفاده شده است.

وی در ادامه اقدامات سلبی و حبس و اعدام execution را در ریشه کنی کامل فساد کافی ندانست و گفت: باید بیش از اینها در بحث پیشگیری کار کرد و مثلا اگر بانک مرکزی به بانک های عامل فشار بیاورد که پول های بادآورده را معرفی کنند این از پولشویی پیشگیری می کند یا اینکه دولت وقتی اسناد برخی اراضی ملی اش را در اختیار ندارد چطور می تواند از آن حفاظت کند؟

دادستان عمومی وانقلاب تهران همچنین استمرار را در مبارزه با فساد ضروری خواند و گفت: باید در مبارزه با فساد مشکلات مردم هم حل شود و ما در پرونده های مربوط به قطعات خودرو اگر تدبیر به خرج نمی دادیم کارخانه های خودروسازی سایپا و ایران خودرو تعطیل می شد و بر همین اساس معاون اول قوه قضائیه دستور داد که همه قطعات توقیف شده در گمرک رفع توقیف شود تا خودروسازان هیچ بهانه ای برای ادامه فعالیت نداشته باشند.

جعفری دولت آبادی گفت: در خصوص نیشکر هفت تپه هم از مدت ها پیش مدیرعامل این شرکت پرونده داشت و ارز گرفته و فروخته بود و چند ماهی هم فراری بود اما پس از اینکه به ما معرفی شد از او خواستیم فعلا کارخانه اش را اداره کند تا به مشکل نخورد و ما در موارد مشابه هم مراقب بودیم تا در رسیدگی به پرونده ها به اشتغال آسیب نرسد.

وی افزود: آقایان روزچنگ در دوره دولت دهم اقداماتی کردند که باقری درمنی و مظلومین می کردند و آنها به زندان رفتند درحالیکه ۱۸۰ میلیارد تومان بدهی داشتند و کارخانه ایستک مال آنها بود و ۲ میلیارد تومان هزینه تبلیغاتشان را در صدا و سیما می دادند در حالی که در زندان به سر می بردند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: بعدها که فهرست ارز بیرون آمد دیدیدم که به این کارخانه هم ارز داده اند و تصمیم گرفتیم این ارز به کارخانه داده شود تا تعطیل نشود چرا که عده ای می خواستند این کارخانه به تعطیلی کشیده شود تا به خواسته های خود برسند.

وی از رسانه ها خواست در خصوص مبارزه قوه قضائیه با فساد روشنگری کنند و اگر به شیوه های محاکمه انتقاد دارند ایرادی ندارد اما پایه های مبارزه با فساد را سست نکنند.

جعفری دولت آبادی گفت:​ همراه بودن مردم در حمایت از دستگاه قضایی در مبارزه با فساد اثرگذار است و ارزیابی ما این است که مردم از برخوردهای اخیر قوه قضائیه خوشحالند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت : برخورد با گران فروشی خرد جزء وظایف تعزیرات است اما مبارزه با گران فروشی های کلان تحت عنوان مبارزه با اخلال گران اقتصادی وظیفه دادستانی است و ورود می کنیم.

عباس جعفری دولت آبادی در ادامه سخنانش در دانشگاه علوم قضایی به مشکلات مزمن در بخش مبارزه با فساد اشاره کرد و افزود: یکی از این مشکلات گرانی است که مردم به آن در هر دوره ای واکنش نشان می دهند و خواستار برخورد قاطع هستند.

وی گفت:​ همانطور که در خصوص پرونده های تلفن همراه وارد شدیم اگر گرانی ها کلان و سازمان یافته باشد ورود می کنیم اما برخورد با گران فروشی خرد با تعزیرات است که امیدواریم مردم عملکرد بخش تعزیرات را بیش از اینها حس کنند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران مسئله ارز را نیز از دیگر مشکلات مزمن کشور خواند و افزود: همیشه این موضوع پس از انقلاب اثرگذار بوده است و در سال ۹۰ و ۹۱ هم در دوران ریاست عادلی در بانک مرکزی دچار بحران ارزی شدیم و قانون Law مجازات اخلال گران نیز پس از بحران حوادث Accidents همان سال در سال ۶۵ تصویب شد.

دولت آبادی گفت: مسئله مشکلات ارزی هر چند وقت یکبار فراز و فرود دارد و گاهی اوقات فسادهای سنگینی در این بخش رخ می دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه امروز مانند زمان جنگ ، جرائم اقتصادی ساده نیست، افزود: باید دانشگاه ها بویژه دانشگاه های حقوق در این خصوص ورود کنند و وقتی به قاضی Judge در باره ال سی و تورم نقطه به نقطه و ثبت سفارش چیزی می گوییم باید مسلط باشد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران گفت: چند وقتی است موضوع بیت کوین مطرح شده است و باید قضات آثار حقوقی آن را بدانند چرا که آن یک نوع رمز است و نه ارزی می دهی و نه ارزی می گیری و باید قضات این مباحث جدید را بدانند.

دولت آبادی توجه دانشگاهیان را به آسیب های اجتماعی ضروری خواند و افزود:​درست است که این مباحث را باید جامعه شناسان دنبال کنند اما دشمن از طریق امور اجتماعی و فرهنگی و تغییر سبک زندگی ورود می کند و نباید از این حوزه ها غفلت کنیم.

وی گفت: چه اتفاقی افتاده که تئاتر شلوغ شده است؟​ تئاتر که به خودی خود بد نیست اما آیا تئاتر و سینمای ما مطابق ارزشهاست؟

دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: مسائلی همچون طلاق، اعتیاد، بیکاری، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی آینده کشور را تحت الشعاع قرار می دهد و آیا در دانشگاه های ما دانشجویان با آسیب های اجتماعی آشنا می شوند.

دولت آبادی گفت:​ در خصوص جرائم امنیتی نیز ما با جاسوسی الکترونیکی و تخلفات شرکت های هرمی مواجهیم که حتما باید دانشجویان حقوق با آن آشنا باشند.

وی درباره حقوق عامه نیز افزود: قانون اساسی نگفته است که متولی حقوق عامه کیست و بعدها در قانون آیین دادرسی کیفری گفته شد که باید دادستانی برای حفظ حقوق عمومی ورود کند و سوال ما این است که آیا حقوق عمومی همان حقوق عامه است؟ این مسائل باید در دانشگاه ها تبیین شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در ادامه به سوالات دانشجویان حاضر در این نشست پاسخ داد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با فساد مسئولان بلند پایه برخورد نمی کنید؟ گفت:​ مگر آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور وقت از مسئولان بلند پایه نبود؟ از خود آقای رحیمی شنیدم که می گفت به او گفته اند در محاکمات حاضر نشود اما ما او را به دادگاه می کشاندیم و ۱۳ جلسه درباره او تحقیق کردیم و نمونه دیگر این افراد مرتضوی دادستان سابق بود که او هم محاکمه شد و اکنون در زندان است و نمونه دیگر مهدی هاشمی بود که وقتی از خارج برگشت او را هم محاکمه کردیم.

دولت آبادی افزود: اگر می خواستیم تحت تاثیر این فشارها قرار بگیریم نباید محاکمه می کردیم.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا متهمان ارز و سکه را دیر دستگیر کردید؟​ گفت: وقتی بازار Store ارز، سکه ، خودرو و مسکن ملتهب شد ما اگر می خواستیم شدت عمل به خرج دهیم دولت می گفت که قوه قضاییه با سیاست های دولت مخالف است و البته باید یکسری کارهای اطلاعاتی و پلیسی انجام می دادیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره علت کوتاهی مقامات قضایی با تخلفات شرکت های خودرو سازی داخلی و همچنین سوء​استفاده شرکت پارس حیات ترکیه افزود: خودرو سازان ۴۰ سال است که همیشه می گویند پول نداریم و اکنون ۴۰۰ هزار خودرو پیش فروش کرده اند و امیدواریم خدا کمکشان کنند تا بتوانند تعهداتشان را انجام دهند.

دولت آبادی گفت:​ شرکت های خودرو سازی مشکلات بسیار زیادی دارد و اگر قوه قضاییه می خواست نگاه خشکی داشته باشد کارخانه های ایران خودرو و سایپا تعطیل می شد اما ما همیشه از انها انتقاد داریم که چرا پس از چند دهه فعالیت هنوز خودرو مناسبی تحویل مردم نمی دهند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: شرکت پارس حیات ترکیه هم ۵۰ میلیون دلار ارز گرفته و پرونده اش در دادستانی تهران مطرح است و برخی افراد در داخل کمک کرده اند و ادعای آنها این است که ما شرکت ترکیه را آوردیم تا در زنجان و ابهر سرمایه گذاری کنند اما این موضوع به ما اثبات نشده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مشکلات کانون وکلا را حل نمی کنید؟ گفت: این مشکلی تاریخی است و آنها می گویند باید مستقل باشیم اما قوه قضاییه معتقد است که آنها باید همانند پلیس Police و ضابطان تحت نظارت باشند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران افزود: وقتی کارشناسان و پلیس به عنوان یاران عدالت تحت نظارت هستند وکلا هم باید تحت نظارت باشند و دعوای ما سر استقلال Esteghlal آنها نیست ، سر نظارت است.

دولت آبادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا حامیان یقه سفید ها را معرفی نمی کنید؟ گفت: ما ابایی از بابت معرفی نداریم اما دلمان نمی خواهد جنگ و دعوا راه بیندازیم و هر زمان از دادستانی بیرون رفتم راحت تر حرف خواهم زد.

وی افزود: امروز دشمن بی حیایی داریم و باید صفوف متحدی داشته باشیم اما این را بدانید که قوه قضاییه در مبارزه با فساد جدی است و درهمه سطوح ورود کرده و البته موانع هم جدی است و نباید امید مبارزه با فساد از دل مردم کنده شود.

دادستان عمومی و انقلاب تهران در واکنش به توئیت امروز مهناز افشار هم گفت:​ اگر مطلب جدیدی گفته است حتما بررسی می کنیم و خصومت شخصی نداریم.

عباس جعفری دولت آبادی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: در مقام مقابله با کسی نیستیم و مطالب کلی می گوییم و کسانی که خارج از وظایفشان اقداماتی انجام دهند که جرم باشد تحت تعقیب قرار می گیرند و منحصر به ایشان هم نیست.

وی گفت: کسانی که در حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و قضایی مطالبی می گویند اگر ادله و مدرکی نیاورند، حتما تحت تعقیب دادستانی قرار می گیرند.

دادستان تهران افزود: ​اگر وی به خودش گرفته ، اشکال از خودش است و بنابراین به طور کلی به مقامات و کسانی که تریبون دستشان است می گویم که طوری اظهارنظر نکنند که موجب تشویش اذهان عمومی شود و به نوعی دروغ گویی کنند.

جعفری دولت آبادی گفت: تریبون ها برای بیان واقعیت های کشور است و اگر کسی دستگاهی را متهم کند باید پاسخگو باشد.

مهناز افشار چندی پیش در فضای مجازی اقدام به تبلیغ یک آمپول کرد که در همین ارتباط دادسرای تهران او را احضار کرده بود و دیروز دادستان عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که خانم مهناز افشار ظاهرا با حضور در دادستانی از این اقدام خود ابراز پشیمانی کرده است.

امروز مهناز افشار در توئیت دیگر خود ضمن اینکه تعهد دادن خود را در دادسرا تکذیب کرده بود ، اعلام کرد به جای اخبار کذب در ارتباط با من خبر واقعی کار کنید؛ معلم ها ، کارگران، مرگ زندانیان و خبر واقعی مردم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 445248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟