بختگان دومین دریاچه بزرگ ایران بعد از ارومیه است. هر دو به یک سرنوشت دچار شده‌اند اما بختِ بختگان به اندازه دریاچه ارومیه در رسانه‌ها بلند نبود که بتواند احیای آن را به یک مطالبه ملی تبدیل کند. سه سد درودزن، ملاصدرا و سیوند متهمان ردیف اول خشک شدن بختگان هستند. سد سیوند سال 51 افتتاح شد. سد سیوند و ملاصدرا را هم محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم با‌وجود همه انتقاد‌ها در سال 86 افتتاح کرد.«محسن محفوظی»، کارشناس معین تالاب‌های استان فارس بهمن 95 متهمان دیگر وضعیت بختگان را کشاورزانی دانسته که اقدام به حفر چاه‌های غیرمجاز و پمپاژ آب رودخانه می‌کنند. کشاورزان این چاه ها را در پایین دست سدها زدند.

«اصغر مسعودی» نماینده مردم شهرستان‌های استهبان و نی‌ریز در آبان سال 95 درباره عدم تحقق وعده احیای بختگان گفته بود:«با توجه به وعده داده شده در مورد برنامه‌ریزی برای احیای بختگان هنوز هیچ برنامه‌ای عملیاتی نشده و خشکی این دریاچه مشکلات زیادی را برای کشاورزی و سلامت منطقه رقم زده است.»

«ابوالفضل آبشت» مدیر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران هم در سال 96 گفته بود:«در صورت نهایی شدن پیش‌نویس سند احیای تالاب بختگان، حدود ۱۰ میلیون دلار از سوی صندوق سازگاری به این پروژه تعلق می‌گیرد.»

«عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خرداد ماه سال‌جاری خواستار تهیه و تدوین طرح مطالعاتی احیای دریاچه بختگان با محوریت دانشگاه شیراز شده و گفته: «در صورت ارائه نشدن برنامه ریالی در این باره هزینه نخواهیم کرد.»

«مسعود باقرزاده کریمی» معاون امور تالاب‌ها در دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست به روزنامه ایران می‌گوید: «ما در احیای تالاب‌های سه استان سیستان و بلوچستان، خوزستان و فارس به‌دنبال الگویی مثل ستاد احیای دریاچه ارومیه هستیم.» او احیای تالاب‌های این سه استان را جزو اولویت‌های سازمان محیط زیست می‌داند و از برگزاری جلسه مشارکت مسئولان محیط زیست با استاندار فارس در هفته آینده خبر می‌دهد. باقرزاده با اعلام آماده‌سازی برنامه مشارکتی احیای تالاب‌های استان فارس، می‌گوید: «تخریب تالاب‌های فارس از جمله بختگان 40 سال زمان برده است، بنابراین احیای آنها ممکن است 80 سال طول بکشد. تالاب با جنگل فرق دارد. مثل جنگل نیست که یک درخت قطع شود درخت دیگری به جای آن کاشته شود. چهار برابر ظرفیت و توان آبی، برای بختگان نیاز تعریف شده است!» او در پاسخ به این سؤال که آیا طبیعت 80 سال زمان برای احیای خود دارد؟ بروکراسی‌های اداری را مهم‌ترین مانع برای تخصیص اعتبار لازم برای احیای تالاب‌های فارس از جمله بختگان اعلام می‌کند. تالاب‌های مهم فارس همچون بختگان، طشک، مهارلو، پریشان و... درحالی در ایستگاه بی‌پولی گیر کرده‌اند که به گفته باقرزاده کریمی این تالاب‌ها، تحت مدیریت ستاد احیای تالاب‌های فارس، ردیف اعتباری مشخص دارند. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

اردیبهشت 1386

کدخبر: 443524 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟