مدت هاست مسئولان از جمع آوری زنان خیابانی با افتخار سخن می گویند اما همان مسئولان از خود نمی پرسند که نتیجه این گونه جمع آوری ها در نهایت چه می شود و چقدر آسیب های اجتماعی را کاهش می دهد؟ آیا زنان دستگیر شده متنبه می شوند و پس از آزادی، راه صحیح زندگی را در پیش خواهند گرفت؟ آیا پس از آزادی، مشکلاتی که به دلیل آن به خیابانی شدن روی آورده اند، حل می شود؟ یا با همان مشکل منتهی با برچسب حبس کشیده، دوباره به زندگی سراسر سیاه خود بازمی گردنند.

این موضوع مبحثی بود که برای پاسخ به آن با وکیل پایه یک دادگستری و پرونده های مطرح جنایی گفتگو کرده ایم.

عبدالصمد خرمشاهی، وکیل پایه یک دادگستری و پرونده های مطرح جنایی اظهار داشت: در سال های اخیر شاهد جمع آوری مقطعی زنان خیابانی از سوی پلیس Police و دستگاه های متولی هستیم که این افراد پس از گذراندن مدت زمان تعیین شده در زندان، دوباره آزاد می شوند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد که برای نجات زنان خیابانی فقط به جمع آوری آنها فکر کرده ایم و به زندگی پس از آزادیشان، هیچ نگاهی نداشته و برنامه ریزی در جهت بهبود شرایطی که منجر به خیابانی شدنشان شده است، نداریم.

خرمشاهی گفت: اشکال کار و عدم موفقیت در جمع آوری زنان خیابانی، این است که راه حلی برای کاهش آن نداریم و سعی نمی کنیم راه جایگزین برای مشکلات افراد با حمایت دولت انتخاب کنیم.

وکیل پایه یک دادگستری و پرونده های مطرح جنایی بیان داشت: واضح است زنانی که جمع آوری می شوند نه تنها مشکلاتشان حل نمی شود بلکه با برچسب های غیرمتعارف به زندگی بیرون از زندان، بازمی گردند که قبح برخی از موضوعات برایشان شکسته شده و در انجام ناهنجاری ها حریص تر می شوند.

وی افزود: بهترین راهکار برای کاهش یکی از معضلات جامعه و نجات این افراد ، سوق دادن زنان خیابانی به سمت و سوی کارآفرینی و فراهم کردن منبع درآمد پایدار است تا این افراد از سر نیاز مالی به انحراف کشیده نشوند.

خرمشاهی خاطرنشان کرد: در ابتدا برای زنان خیابانی باید متولی واحد مشخص شود تا پس از آزادی، آنها را تحت حمایت قرار دهد، این اقدام باید از سوی دولت هدایت و جهت دهی شود تا با نظارت و پیگیری مداوم، پشتوانه مالی و فرهنگی برای این افراد فراهم شود.

وکیل پایه یک دادگستری و پرونده های مطرح جنایی گفت: در غیراینصورت وضعیت جرائم و ناهنجاری ها، با تعیین مجازات نیز تغییر نخواهد کرد، شاید به صورت مقطعی پاره ای از جرم Crime ها متوقف شود اما دوباره با شدت بیشتری باز خواهد گشت.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 443291 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟