راست یا دروغ؛ در فضای مجازی... مساله این است

به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، فرزاد شاه حیدری، کارشناس فضای مجازی گفت: فضای مجازی متشکل از مجموعه شبکه های اجتماعی، موتورهای جستجوگر، سایت های اینترنتی و غیره است. افراد در فضای اجتماعی رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. ماهیت شبکه های اجتماعی، افراد را به انتشار دروغ تشویق می کنند(سیث استیون. 2017)، اما همین افراد در موتورهای جستجو رفتاری متفاوت از خود نشان می دهند.

به محصول نهایی که از جمع آوری اطلاعات تولید شده فضای مجازی به دست می آید اصطلاحا "کلان داده" می گویند، "کلان داده" با جمع بندی و پردازش اطلاعات منتشر شده توسط کاربران در شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجوگر تهیه می شود، که از آن می توان برای تحقیقات جامعه شناختی استفاده کرد.

با بررسی های انجام شده روی این اطلاعات به دست آمده از شبکه های اجتماعی به این نکته پی می بریم که افراد مشتاق هستند وضع اجتماعی و شخصی خود را متفاوت و بهتر از واقعیت جلوه دهند، اما افراد در موتورهای جست وجو صرفا واقعیت را جست وجو می کنند.

به طور مثال با بررسی 10 کلمه پرکاربرد که برای توصیف همسر در شبکه های اجتماعی استفاده شده است و مقایسه آن با 10 کلمه پرکاربرد که برای توصیف همسر در موتورهای جست وجو استفاده شده است، نتایج جالبی به دست آمد.

به این شکل که از 10 کلمه پرکاربرد که برای توصیف همسر در شبکه های اجتماعی استفاده شده است 9 کلمه مثبت و فقط یک کلمه منفی وجود داشت اما در موتورهای جستجوگر، تنها 2 کلمه مثبت و هشت کلمه منفی وجود داشت. این امر نشان می دهد که افراد در شبکه های اجتماعی سعی می کنند همسر خود را بهتر از واقعیت توصیف کنند.

در تحقیقات دیگری که از سوی موسس ای تحقیقاتی وابسته به "آلفابت" انجام شده نیز، مشاهده شد که برخی افراد حتی پا را از این مسئله فراتر گذاشته و برخی مشکلات خود را که حتی با خانواده در میان نمی گذارند، در موتورهای جستجوگر، جستجو می کنند.

این در حالی است که با بررسی سابقه جستجوی افراد و پرونده پزشکی آن ها وجود ارتباط مستقیمی بین برخی عبارت های جستجو شده و پدیدار شدن علائم برخی از بیماری ها در ماه های بعد مشاهده شده است.

به طور مثال با بررسی سوابق جستجوی افراد مبتلا به بیماری های سرطانی مشاهده شد که بیماران از ماه ها قبل علائم اولیه بیماری خود را در موتور جستوگر جستجو کرده بودند، در صورتی که اعضای خانواده هایشان از وجود این علائم در بیمار بی اطلاع بودند. از سوی دیگر می توان با بررسی سوابق جستجوی افراد احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را پیش بینی کرد.

بیماری ها معمولا دارای علائم مشخصی هستند که ممکن است با یک ترتیب زمانی مشخص ظاهر شوند که می توان ارتباط معنا داری میان ظهور علائم بیماری و تاریخچه جستجوهای بیمار کشف کرد؛ بسیاری از بیماری ها با تشخیص زودهنگام به راحتی درمان می شوند.

با توجه به اهمیت فضای مجازی و کاربرد اطلاعات به دست آمده از آن می توان در بهبود فضای سلامت، اجتماعی و غیره استفاده کرد.

از این رو می بایست توجه بیشتری به گسترش زیربنا و بستر فناوری اطلاعات کشور نمود و از جنبه های مثبت این فضا در تسهیل پیشرفت در جنبه های حیاتی و مورد نیاز کشور استفاده کرد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 441428 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟