به گزارش رکنا، بر همین اساس هفته گذشته جلسه شورای عالی کار با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ نمایندگان کارگران و کارفرمایان و همچنین نمایندگان وزارتخانه‌های امور اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و مسائل مرتبط با این موضوع موردبررسی قرار گرفت.

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان در خصوص این نشست، اظهار کرد: جلسه شورای عالی کار باهدف بررسی افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر محیط‌های کاری برگزار شد که با ارائه گزارش‌هایی از سوی دولت درباره نحوه تعیین مزد، آمار و ارقام مربوط به آن از سال‌های گذشته تاکنون و اتفاقاتی که برای دستمزد کارگران رخ داده، همراه بود.

احمدرضا معینی افزود: سه نفر نماینده جامعه کارگری در این نشست تلاش کردیم تا فضای جلسه به صورت متمرکز بر روی موضوعات افزایش حقوق و دستمزد کارگردان بر اساس آیین‌نامه شورای عالی کار پیش برود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه کارگروه مزد زیرمجموعه شورای عالی کار فعال است، در ابتدا گزارشاتی درباره وضعیت سبد معیشتی کارگردان ارائه شد که در حال حاضر سبد معشیتی کارگران نسبت به سال 96، حدود یک میلیون و 240 هزار تومان افزایش یافته است که این مبلغ در کنار رقمی که از سال گذشته تعیین شده بود، جمعاً به حدود 4 میلیون تومان می‌رسد.

عضو شورای عالی کار کشور تأکید کرد: آنچه دولت بر آن پافشاری دارد این است که تا پایان سال سبد کالایی در چند نوبت به صورت نقدی به مردم ارائه شود، اما ما معتقدیم که جامعه کارگری از عموم اقشار جامعه مستثنی است. سبد کالا عموم مردم اعم از حقوق‌بگیران و غیر حقوق‌بگیران را دربرمی‌گیرد، اما دغدغه ما در خصوص جامعه حقوق‌بگیر است.

وی با بیان اینکه تصمیمات اتخاذ شده در خصوص وضعیت جامعه کارگری مربوط به زمانی است که نرخ ارز حدود سه هزار تومان بود، اظهار کرد: در حال حاضر نرخ ارز بین 14 تا 15 هزار تومان است، هم‌چنین جامعه کارفرمایی که بیشتر شامل دولت است، قیمت کالاهای اساسی بازار Store همچون حبوبات، برنج، روغن، نوشیدنی‌ها، مواد شوینده و ... را افزایش داده و در این شرایط اقشار کم‌درآمد برای خرید مایحتاج خود باید چندین برابر قبل هزینه کنند، بنابراین کمبود درآمد به نحو دیگری باید برای جامعه کارگری جبران شود.

معینی افزود: در نهایت مطالبه ما این بود که جلسه دیگری برای بررسی به‌روز شدن میزان مزد کارگران تشکیل شود و مقرر شد این نشست طی دو هفته آینده نه با حضور نمایندگان ارگان‌ها، بلکه با حضور مستقیم نمایندگان وزارت صنعت و معدن، وزارت کار، اداره کل استاندارد، وزارت اقتصاد و دارایی برگزار شود.

وی افزود: ماحصل این جلسه در قالب نتایج اتخاذ شده به شورای عالی کار ارجاع داده می‌شود و تصمیم نهایی درباره آن گرفته خواهد شد.

رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار استان اصفهان همچنین درباره میزان کاهش قدرت خرید جامعه کارگری در سال جاری، گفت: قدرت خرید این قشر در حال حاضر حدود یک میلیون و 240 هزار تومان نسبت به ابتدای سال 97 کمتر شده است.

وی درباره تعیین رقم خط فقر نیز، اظهار کرد: این رقم در استان‌های مختلف متفاوت است. ضمن اینکه متأسفانه در کشور ما جامعه آماری درستی وجود ندارد و هر نهاد به‌طور جداگانه آماری ارائه می‌دهد.

معینی افزود: به عنوان مثال هفته گذشته مرکز آمار نرخ تورم را از ابتدای سال 13 درصد اعلام کرد، درحالی‌که با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، هیچ عقل سلیمی تورم 13 درصد را نمی‌پذیرد.

عضو شورای عالی کار کشور تأکید کرد: با توجه ارقام استخراجی از شهرهای مختلف در حال حاضر خط فقر در استان‌هایی مانند تهران و اصفهان تا رقم 5 میلیون تومان تعیین می‌شود.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 437011 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟