به گزارش رکنا، امید یوسفی رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان آذربایجان غربی با اشاره به مشاهده اولین پلنگ نر در جزیره اشک دریاچه ارومیه اظهار داشت: جزیره اشک حدود 250 هکتار وسعت و دارای پوشش گیاهی مانند جنگل های زاگرسی است که متاسفانه در سال های اخیر به دلیل کاهش آب دریاچه ارومیه و بحرانی شدن وضعیت این دریاچه بسیاری از جزایر رو به خشکی رفته اند.

وی افزود: با خشک شدن جزایر دریاچه ارومیه، گونه های حیات وحشی از جمله قوچ ومیش،‌ شغال و عقاب وارد این جزایر شده اند که در سال های گذشته این اتفاق بی سابقه بوده است.

یوسفی گفت: گونه های حیات وحش برای آب خوردن به آبشخورهای تعبیه شده در جزایر مراجعه کرده اند و توسط دوربین های به کار گذاشته شده به صورت سه شب متوالی مشاهده شده اند.

وی ادامه داد: پلنگ مشاهده در جزیره اشک نیز برای خوردن آب به این آبشخورها آمده بود. این پلنگ نر و سالم است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان آذربایجان غربی تصریح کرد: یک گروه کارشناسی برای بررسی وضعیت پلنگ مشاهده شده در جزیره به منطقه فرستاده شد که براساس مشاهدات چند ردپا نیز در سواحل یافت شده است.

وی افزود: به طور یقین نمی توان گفت که این پلنگ از کجا و به چه صورتی به جزیره وارد شده است، چرا که در این منطقه تا چند صد کیلومتر زیستگاه فعال حیات وحش نداریم.

یوسفی گفت: در چند سال گذشته تنها در منطقه بوکان لاشه یک پلنگ یافت شده بود و شمال استان تنها زیستگاه فعال حیات وحش است .

وی ادامه داد: گونه پلنگ به دلیل عادت رفتاری باید حداقل 60 کیلومتر قلمرو داشته باشد. به احتمال زیاد این گونه از یک جمعیت در اطراف کشورهای همسایه جدا شده و به این منطقه آمده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش استان آذربایجان غربی در ادامه بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا یک ردیاب به گردن پلنگ نصب کنیم چرا که ممکن است این پلنگ به برای جفت گیری به دنبال جفت خود برود و با این کار ما می توانیم به جمعیت این گونه برسیم.

وی افزود: در گام اول با روش های صحیح و با کمترین استرس این گونه را زنده گیری کنیم تا از وضعیت جسمی و دندان های آن اطلاع پیدا کنیم؛ چرا که دندان های این گونه به نشان از سن آن است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

دختری که مجری برنامه نود را شوکه کرد! + عکس

هویت 4 تروریست اهواز اعلام شد +اسامی و عکس

ابوبکر بغدادی وارد خاک ایران شد ؟!

وقتی در کلانتری دختر جوان را دیدم تصویر تمام مردهای مشکل دار در برابر چشمان قرار گرفتند !

مادرم بعد از طلاق به بد راهی رفت! / زن بدحجاب ویرانمان کرد!

مهریه عروس ایرانی که هرگز تکرار نمی شود!

سرقت میلیاردی از زنان تهرانی با آب طلا / آن ها سوار شاسی بلند بودند

قرار خونین مرد متاهل با زنی زیبا که وجود نداشت!

زیبایی این زن بلای جانش شد!

این 6 عکس راز حمله تروریستی به اهواز را روشن می کند؟!+ تصاویر

اولین انتقام ایرانی ها از گروهک الاحوازیه + عکس

همخوابی بیشرمانه مدیرعامل یک شرکت با یک دختر 16 ساله +عکس

جنگلبان پشت درخت ها متوجه تجاوز 2 پسر جوان به دختر 13 ساله شد + عکس

 

کدخبر: 419049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟