پرداخت بیمه بیکاری براساس سه ماه آخر اشتغال

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، نصور آتشی گفت: یکی از خدماتی که سازمان تأمین اجتماعی در دوران اشتغال و بیمه‌پردازی فرد ارائه می‌دهد، بیمه بیکاری است که طبق ضوابط به بیمه شده پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به شرایط برخوداری بیمه شده از مقرری بیمه بیکاری افزود: فردی که با وجود میل و اراده خود بیکار شده و همچنین آماده به کار است مشمول بیمه بیکاری می‌شود.

آتشی اظهار داشت: بیمه شده در این صورت، ٣٠ روز مهلت دارد به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه و درخواست خود را مبنی بر دریافت بیمه بیکاری مطرح کند. در صورتی که امکان اشتغال باشد فرد با توجه به تخصص و تجربه به محیط کاری معرفی می‌شود و در غیر این صورت چنانچه سوی واجد شرایط تشخیص داده شود به سازمان تأمین اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری معرفی می‌شود.

مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: برای دریافت بیمه بیکاری حداقل ٦ ماه سابقه اشتغال در کارگاه مشمول قانون Law کار و پرداخت حق بیمه الزامی است.

وی با بیان اینکه مدت زمان دریافت بیمه بیکاری به مدت زمان پرداخت حق بیمه در زمان اشتغال و تاهل و تجرد بودن بیمه شده بستگی دارد، افزود: هر میزان سابقه پرداخت حق بیمه فرد بیشتر باشد، مدت زمان دریافت این مقرری نیز بیشتر می‌شود.

آتشی ادامه داد: مدت زمان دریافت بیمه بیکاری حداقل ٦ ماه و حداکثر ٥٠ ماه است.

وی در خصوص میزان بیمه بیکاری گفت: متوسط ٣ ماه اشتغال آخر افراد، مبنای پرداخت است.

مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در خصوص حداقل و حداکثر میزان دریافتی بیمه بیکاری اظهار داشت: پرداخت این مقرری کمتر از حداقل دستمزد سال نیست و همچنین از ٨٠ درصد متوسط حقوق فرد بیشتر نیست.

آتشی با بیان اینکه تمامی مشمولان قانون کار واجد شرایط مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند، گفت: مستمری بگیران، بیمه شدگان اختیاری و صاحبان مشاغل آزاد و اتباع بیگانه مشمول بیمه بیکاری نیستند.

وی افزود: مدت زمان دریافت بیمه بیکاری به‌عنوان سوابق بیمه‌ای فرد محسوب می‌شود.

مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر بالغ بر ٢٢٠ هزار نفر در کشور از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند و ماهانه این سازمان بالغ بر ٢٥٠ میلیارد تومان در این بخش هزینه می‌کند.

آتشی گفت: بیمه شدگانی که در اثر حوادثی مانند جنگ، زلزله، سیل، آتش‌سوزی بیکار شوند شرط سابقه حداقلی ٦ ماه برای دریافت بیمه بیکاری لحاظ نخواهد شد و می‌توانند بعد از بیکار شدن در چنین حوادثی برای دریافت این مقرری اقدام کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 340971 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟