با موافقت دانشگاه تهران در خط 6 مترو تهران هواکش نصب می شود

مهندس پورهاشم صبح امروز در بازدید دو نفر از اعضای شورای شهر از پروژه خط 6 متروی تهران با اشاره به ویژگی‌های این خط گفت: خط 6 قطر تهران را قطع می کند و از شمال کن آغاز و با عبور از محله کوهسار و بزرگراه‌های همت و اشرفی اصفهانی وارد بلوار مرزداران می‌شود و با عبور از یادگار امام به سپاه و خیابان ۱۷ شهریور و از آنجا به دولت‌آباد و حرم مطهر عبدالعظیم حسنی می‌رسد.

وی بابیان اینکه طول کل تونل این خط ۳۲ کیلومتر است که ۲۷ ایستگاه دارد، گفت: همچنین ۲۵ هواکش میان‌تونلی و پله اضطرار برای این خط پیش‌بینی شده است. همچنین خط شش مترو با شش ایستگاه، خطوط دیگر تقاطع دارد.

مدیرکل پروژه خط 6 متروی تهران با بیان اینکه کل مسیر خط شش حفاری و لاینینگ شده است، گفت: البته دستگاه تی بی ام در نیمه جنوبی خط شش از دولت‌آباد تا ضلع شرقی حرم عبدالعظیم حسنی در حال فعالیت است که لازم به ذکر است این نیمه جنوبی به تازگی به خط شش الحاق شده است.

پورهاشم با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه ۸۸ درصد و پیشرفت ایستگاه‌ها ۸۴ درصد است، گفت: نیمه جنوبی خط شش از دولت‌آباد تا حرم عبدالعظیم حسنی شش کیلومتر است که از مناطق سنگی همچون بی‌بی‌ شهربانو عبور می‌کند واز نزدیکی آثار باستانی منطقه ری و چشمه علی نیز تردد می‌کند. به همین دلیل مجبور به استفاده از دستگاه تی بی ام هستیم.

وی با بیان اینکه برخی ایستگاه‌های خط شش همچون میدان شهدا، یادگار امام، مرزداران و ... تکمیل شده است، گفت: خط شش دارای ویژگی‌های خاصی است به گونه‌ای که برای اولین بار در مترو از تکنولوژی پابندونگارد در زیر بیمارستان شریعتی نصب شده است.

مدیرکل پروژه خط شش متروی تهران در تشریح این ویژگی خط شش با بیان اینکه براساس استانداردهای جهانی ارتعاش نباید بیشتر از حدود ۷۰ دیسیبل باشد، گفت: خط شش مترو از بیمارستان شریعتی و مرکز پزشکی هسته‌ای عبور می‌کند که به ناچار از تکنولوژی پابندونگارد استفاده کردیم که حدود ۳۰ دیسیبل کاهش ارتعاشات را شاهد خواهیم بود. البته به دلیل هزینه پنج برابری استفاده از این تکنولوژی تنها باید در جاهایی که ارتعاشات مترو موجب آسیب می‌شود، از این تکنولوژی استفاده کنیم.

پورهاشم با بیان اینکه در خط شش به دلیل استفاده از استانداردهای جدید و به روز در ابعاد و احجام سازه‌ها صرفه‌جویی ۱۵۰ میلیارد تومانی را شاهد بوده‌ایم، گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های خط شش این است که در محدوده میدان امام حسین تا میدان سپاه مجبور شدیم از زیر بافت مسکونی عبور کنیم و بر همین اساس از مدل برآورد ریسک ساختمان‌ها استفاده کردیم و با پهنه‌بندی خانه‌ها آنها را بر اساس درجه ریسک تقسیم‌بندی کردیم و مجبور شدیم از ابزار خاص استفاده کنیم که خوشبختانه بدون مشکلی از ۱۰۳۰ ملک عبور کرده و اتفاقی رخ نداد.

وی با بیان اینکه خط شش رکورددار است، گفت: خط شش رکوددار حفر روزانه ۲۸.۵ متر و حفر ماهانه ۴۸۹ متر است.

نصب هواکش خط 6 در انتظار موافقت دانشگاه تهران

مدیرکل پروژه خط شش متروی تهران با بیان اینکه ظرفیت نهایی حمل مسافر در خط شش 45 هزار نفر با سرفاصله دو دقیقه پیش‌بینی شده است، گفت: در خط شش ۲۵ هواکش پیش‌بینی شده چرا که بر اساس استانداردهای جهانی در هر ۳۸۱ متر باید یک هواکش درنظر گرفته شود که ۲۴ هواکش آن ساخته شده اما به دلیل عدم توافق با دانشگاه تهران هنوز نتوانسته‌ایم زمینی را از دانشگاه اقتصاد برای ساخت هواکش بگیریم که یکی از درخواست‌های ما از شورای شهر این است که نسبت به رایزنی با دانشگاه برای دریافت قطعه زمین اقدام کند.

پورهاشم با بیان اینکه توسعه نیمه جنوبی خط شش با شش کیلومتر و چهار ایستگاه در حال انجام است، گفت: در طراحی اولیه مسیری در نظر گرفته شده بود که از نزدیکی قبرستان ابن بابویه، دژ رشکان، چشمه علی و برج طغرل عبور می‌کرد اما بر اساس مذاکراتی که سازمان میراث فرهنگی داشتیم این خط تغییر مسیر داد و از خیابان شهید غیوری مترو را ادامه دادیم که البته فاصله زیادی با چشمه علی و آثار تاریخی ری دارد که تحت تاثیر مترو نیز نیستند.

وی در پایان با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۰ ایستگاه از ۲۷ ایستگاه خط شش با تونل ۳۲ کیلومتری این خط می‌تواند تا پایان سال مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: همچنین شرکت راه‌آهن در خصوص اتصال خط یک و شش و همچنین اتصال به خط راه‌آهن حومه مذاکراتی داشته است که مطالعات آن در حال انجام است. چرا که از نظر صنعت مترو این اقدام شدنی است و می‌توان با ایجاد برخی اصلاحات این مهم را محقق کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 313281 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟