«اعتماد سوم» از فردا با میر فتاح

خوانندگان «اعتماد» با قلم شیرین و روان او در صفحه ١٦ روزنامه در ستون «کرگدن» آشنایند. این ستون یکی از پرخواننده‌ترین ستون‌های روزنامه است. هفته‌نامه «کرگدن» نیز که از انتشارات روزنامه اعتماد است با سردبیری میرفتاح منتشر می‌شود. باید یادآور شوم که زندگینامه کاری میرفتاح مملو از نوگرایی و کار حرفه‌ای است. آنان که بیشتر با میرفتاح آشنایند با خواندن نام او به یاد هفته‌نامه مهر و روزنامه روزگار می‌افتند که هر دو با مدیریت و سردبیری او منتشر می‌شد و البته بسیاری نشریات دیگر که از سال ٦٨ و شروع کار مطبوعاتی میرفتاح در دسترس خوانندگان ایرانی و حتی فارسی‌زبان قرار گرفته است.

دیروز در مراسم معارفه میرفتاح، الیاس حضرتی، صاحب امتیاز و مدیرمسوول روزنامه اعتماد از دوره جدیدی که با سردبیری میرفتاح آغاز خواهد شد با عنوان «اعتماد سوم» نام برد.

نامی که نشان‌دهنده اعتقاد حضرتی به تخصص در حرفه مطبوعاتی است و به نوعی نشان‌دهنده نقش پررنگ تحریریه و در راس آن سردبیر در شخصیت و بالندگی روزنامه اعتماد است. اما باید بگویم که میرفتاح ادامه ‌دهنده راه ‌«اعتماد دوم» و «اعتماد اول» است که به ترتیب با سردبیری جواد دلیری و نگارنده این یادداشت منتشر می‌شد.

جواد دلیری که دیروز سردبیری را تحویل سیدعلی میرفتاح داد، در میان ما جوان‌ترین سردبیر بود و الحق با توجه به شرایط کشور و به ویژه مطبوعات کاری شایسته و ماندنی از خود به یادگار گذاشت. او که سردبیری روزنامه را در مهر ماه ٩١ از من تحویل گرفت جوانی خوش‌ذوق، روزنامه‌نگاری حرفه‌ای و نویسنده‌ای توانمند است که کار مطبوعاتی خود را در سال ٧٤ در روزنامه ایران آغاز کرد. من که در همان تاریخ به عنوان سردبیر اجرایی روزنامه ایران با دلیری مصاحبه استخدامی کردم، برای ثبت در پرونده کاری او نوشتم: «جوانی توانا است. بر اخبار کشور مسلط است. می‌تواند خبرنگار و روزنامه‌نگار خوبی شود و حتی آینده‌ای درخشان برای او در دبیری و سردبیری مطبوعات پیش‌بینی می‌کنم.» در همان زمان دلیری آنچنان از خود شایستگی‌ نشان داد که توانست به دبیری سرویس سیاسی روزنامه ایران برسد. بعدها نیز از دور شاهد کارهای حرفه‌ای او در روزنامه و سایت‌ها به ویژه سایت «جماران» بودم. چون اصرار داشتم جوانگرایی باید یکی از اصول کاری در روزنامه اعتماد باشد و آقای حضرتی نیز به آن اعتقاد داشت، تصمیم گرفتیم آقای دلیری برای مدتی به عنوان معاون سردبیر شروع به کار کند و در وقت مقتضی سردبیری روزنامه را برعهده گیرد که این تغییر و تحول اتفاق افتاد و من سردبیری روزنامه را تحویل وی دادم. شماره‌های منتشر شده روزنامه از آن تاریخ تا امروز نشانی از فعالیت و نوآوری‌های جواد دلیری است که شاهد آن بوده‌اید و نیازی به تشریح ندارد. البته ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که آقای دلیری برای کار در سنگری دیگر در مطبوعات کشور از سردبیری روزنامه کناره گرفت و این‌کار در اوج بالندگی روزنامه اتفاق افتاد.

روزنامه‌ای که اینک پیش‌ رو دارید، آخرین شماره‌ای است که جواد دلیری آن را سردبیری کرده است و اطمینان دارم روزنامه اعتماد از فردا با سردبیری سیدعلی میرفتاح با تکیه بر تمامی اصولی که نشأت گرفته از حرفه و اخلاق روزنامه‌نگاری و از آغاز کار و دوران سردبیری من تحریریه روزنامه اعتماد به آن اعتقاد داشته است، منتشر خواهد شد و البته با دیدگاه یک سردبیر تازه به عنوان فروع کار که لازمه زنده بودن یک واحد مطبوعاتی است.

امیدوارم خوانندگان روزنامه اعتماد همچون گذشته با نقد فعالیت روزنامه این امکان را به سردبیر جدید ما نیز بدهند که از آرا و عقایدشان مطلع شود و کار تحریریه اعتماد بر مدار خواست خوانندگان فرهیخته روزنامه بچرخد. اطمینان دارم آقای میرفتاح نه تنها کانال‌های ارتباطی فعلی «اعتماد» با خوانندگان را حفظ خواهد کرد، بلکه با خلقیات حرفه‌ای که در او سراغ دارم کانال‌های جدیدی نیز بر آن خواهد افزود.در پایان باید یادآور شوم حرکت حرفه‌ای و اخلاقمدار در «اعتماد اول» و «اعتماد دوم» بدون تردید با خواست الیاس حضرتی مدیر این واحد مطبوعاتی بوده است و به همین جهت بدون شک در «اعتماد سوم» نیز ادامه خواهد یافت. در پایان می‌ماند تذکر این نکته روشن و شفاف که سرمایه روزنامه اعتماد، نیروی انسانی آن یعنی خبرنگاران، دبیران و نویسندگان آن در تحریریه و مدیران و کارمندان و کارکنان آن است که همه با عشق و علاقه به کار اشتغال داشته‌اند و دارند در بحث تحریریه که موضوع اصلی این یادداشت من است وجود افراد حرفه‌ای و توانا که قاطعانه باید بگویم هر یک در کار خود به استادی رسیده‌اند، اصلی‌ترین عامل تداوم بالندگی روزنامه بوده است و خواهد بود. خوشبختانه مدیریت روزنامه قدردان این نیروی پر توان است و تا چنین فرآیندی در روزنامه حاکم باشد، «از باد و بارانش نیابد گزند»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 312468 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟