روز پزشک؛ روز قدردانی از دوستداران سلامت

رکنا اجتماعی: هر کس در طول زندگی خود جهت معاینه و معالجه به پزشک مراجعه کرده است و خاطرات تلخ و شیرینی از این مراجعات برای بیماران و پزشکان ثبت می شود.

لبخند پزشک و پیگیری حال بیمار از جمله مواردی است که علاوه بر تجویز دارو، حال بیمار را از لحاظ بار روحی و روانی بهتر می کند؛ به مناسبت یکم شهریور که به دلیل همزمانی با زادروز پزشک و فیلسوف بزرگ ایرانی ابوعلی سینا روز پزشک نامگذاری شده است، پای خاطرات جمعی از پزشکان نشستم.

صفا نجمی، متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) از دانشگاه تبریز و فلوشیپ اختلالات حرکتی ( movement Disorders ) از دانشگاه سنت لوییس آمریکا از جمله پزشکان حاذقی است که پیگیری های مستمر حال بیمارانش حتی در زمانی که برای انجام طرح های تحقیقاتی خود در خارج از کشور حضور دارد موجب شده بیماران او که دچار اختلالات عصبی و روانی هستند، از لحاظ روحی احساس خوب و آرامی داشته باشند.

نجمی که عضو انجمن های نورولوژی ایران و آمریکا و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی است، در خصوص بهترین و بدترین خاطرات خود در طول زندگی حرفه ای خود می گوید: حضور و کار در کنار اساتید بزرگ ایران و جهان جزو روزها و خاطرات شیرین حرفه ای من است و زمانی که می توانم نگاه و چهره رضایتمند بیمار و خانواده اش را ببینم، حس شعف خاصی پیدا می کنم.

وی ادامه می دهد: بدترین لحظه های حرفه ای من وقتی است که به تشخیص یک بیماری سخت و لاعلاج می رسم و در عین حال از اینکه که چطور به بیمار و خانواده اش موضوع را اعلام کنم، درمانده می می شوم.

دکتر نجمی در پاسخ به اینکه به نظر شما وظیفه یک پزشک چیست، پاسخ می دهد: وظیفه هر پزشک این است که بهترین و موثرترین و حتی الامکان کم هزینه ترین روش های پیشگیری یا تشخیصی و درمانی موجود برای بیماری ها را در اختیار بیمارانش قرار دهد.

وی اظهار کرد: بر این اساس واضح است که پزشک در کنار طبابت لازم است از آخرین دستاوردها در حیطه تخصصی خود مطلع باشد؛ پزشک با جان و روح انسان و خانواده سروکار دارد.

این متخصص مغز و اعصاب ( نورولوژی ) با بیان اینکه فرد و خانواده اجزای تشکیل دهنده جامعه هستند، افزود: جامعه امروزی ترکیب پیچیده و در هم تنیده ای از عوامل و اجزای بسیار متنوع و مختلف است؛ بالطبع یک پزشک زمانی می تواند به وظایفش بهد درستی و بطور کامل و ایده ال عمل کند که در سیستم و بستری اصولی و دقیق با مدیریتی آگاهانه و سالم و سازمان یافته قرار داشته باشد.

تسکین روانی بیمار مهمترین وظیه یک پزشک است

دکتر حسن حسن زاده، متخصص ارولوژی از دانشکده علوم پزشکی تبریز نیز از جمله پزشکان حاذقی است که لبخند همیشه بر لبانش جاری است و در حوزه ناباروری بسیار فعال است تا لبخند را بر لبان زوجین جاری کند.

حسن زاده نیز در پاسخ به بدترین و بهترین خاطرات خود در دوران 14 سال خدمت تخصصی اظهار کرد: بهترین خاطرات من بچه دار شدن زوج های ناباور است که از متلاشی شدن خانواده ها پیشگیری می کند.

وی ادامه داد: بدترین خاطره نیز مرگ افراد در سنین پایین ناشی از سرطان ها هست.

دکتر حسن زاده در خصوص وظیفه یک پزشک نیز اظهار کرد: بنظر من وظیفه ذاتی هر پزشک علاوه بر مهارت در حیطه کاری خود و به روز کردن اطلاعات علمی درمان، تسکین روانی بیماران و همراهان بیمار می باشد و چه بسا اکثریت بیماران با تسکین روانی بهبود می یابند.

پزشکان، امید انسان های دردمند

دکتر علی اکبر طاهراقدم، متخصص مغز واعصاب و استاد گروه نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز مردی بلندقامت با چهره ای آرام است که با لبخندی بر لب با بیماران خود سخن می گوید.

دکتر طاهراقدام نیز در پاسخ به بهترین خاطره خود اظهار کرد: سال ها قبل در یکی از کشیک های اورژانس فرد ترومای بسیار بدحالی را آورده بودند و هرچه تلاش می کردیم وضعیتش بدتر می شد تا اینکه بالاخره در بخش بستری شد.

وی ادامه داد: فردای آن روز در بخشی که بستری شده بود به بیمار سرزدم و دیدم وضع رو به بهبودی ندارد و خودم را سرزنش می کردم که شاید خدای نکرده کم کاری کرده ام.

وی یادآور شد: چند سال از این ماجرا گذشت تا اینکه روزی خانم و آقایی به مطب من آمدند و خانم از من پرسید این آقا را میشناسی و من پاسخ دادم نه. خانم گفت یادتان نیست آن شب تصادف Crash کرده بود و شما با همه توان تلاش می کردید تا بهتر شود، این همان بیمار است که اکنون بهبود یافته است.

وی گفت: وقتی من این اتفاق را دیدم، فهمیدم که تلاش های از ته دل و جان ما اثر کرده و من همان جا خدا را شکر کردم.

دکتر طاهر اقدم با اشاره به آیه قرآنی 'و من أحیاها و کئنما احیاالناس جمیعا'، در خصوص وظیفه یک پزشک گفت: وظیفه ما پزشکان خدمت خالصانه، عاشقانه و عالمانه به انسان های دردمندی است که برای بدست اوردن سلامتی خود بعد از خدا تنها امیدشان طبیبان هستند.

دیدن نور امید در چهره زوج های نابارور بهترین خاطره پزشکان زنان و زایمان

دکتر لیدا حیدری متخصص زنان و فلوشیپ نازایی و رئیس بیمارستان 29 بهمن تبریز نیز از جمله پزشکانی است که با چهره بشاش و پرمهر خود امید را بر دل بیماران خود به خصوص زوجین نابارورو روشن می کند.

خانم دکتر حیدری در خصوص بهترین خاطره خود می گوید: یک مادر باردار با حالت شوک و بدون نبض به علت خونریزی شدید را که همه از برگشت بیمار نا امید شده بودند از طریق انجام سزارین البته با طی عوارضی نجات دادم و این بهترین خاطره من از دوران خدمتم به مردم است.

وی ادامه داد: این تلاش من برای نجات بیمار در حالی بود که همه به من میگفتند چرا از مریضی که مرده است، دست نمی کشی و من با این وجود بیمار را سزارین کردم و او نجات یافت.

دکتر حیدری افزود: یکی دیگر از خاطرات خوبم از این دوران زمانی است که در شهرستان بودم و بیماری را با تشنج های مکرر بعد از زایمان از یکی از روستاهای اطراف آورده بودند و ما چون بخش آی سی یو نداشتیم به اطرافیان بیمار گفتم بیمار باید اعزام شود که آنها قبول نکردند.

وی گفت: من اصرار کردم که بیمار خواهد مرد و همراهان بیمار گفتند اگر قرار است بمیرد همین جا پذیرش کنید و ما بالاخره در بخش یک اتاق ویژه فراهم کردیم تا اینکه بیمار بعد از سه روز تلاش و رسیدگی به هوش آمد.

این متخصص زنان افزود: بدترین خاطره ام نیز مربوط به مرگ یکی از بیماران در حال زایمان است که به دلیل کبد چرب جان خود را از دست داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 297941 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟