ضرورت اجرای اقدامات پیشگیری از اعتیاد در محیط کار

بی‌شک در عصر حاضر یکی از مسائل مهم و اساسی که سلامتی انسان را با خطر بسیار اساسی مواجه ساخته، اعتیاد به مواد مخدر Drugs است.

اعتیاد معضل خاص یک کشور نیست بلکه یک مشکل جهانی بوده و مشکل اعتیاد و اثرات آن بر نیروی انسانی جامعه و بعد اقتصادی به نحو قابل ملاحظه­ای مورد توجه است.

مبارزه با اعتیاد، این بلای خانمان سوز عصر حاضر، تمامی دولت‌ها، ملت‌ها و به طور عام جوامع انسانی را به چالش کشیده و به عنوان یکی از برنامه‌های سیاسی و اجتماعی در کشور مورد توجه قرار گرفته است.

امروزه بخش عمده‌ای از جمعیت جامعه ایران در محیط­های کاری مشغول به فعالیت بوده و در معرض خطرات ناشی از اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند.

این محیط­‌ها تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته­ و ظرفیت آنها مورد غفلت قرار گرفته است چرا که در صورت گرفتار شدن کارکنان به مواد مخدر، مشکلات بسیاری از قبیل غیبت از کار، اتلاف وقت کارگران و آسیب‌های ناشی از بی‌دقتی کارکنان معتاد Addicted در استفاده از ابزار، هزینه­های ناشی از صدمه به تجهیزات، کاهش تعهد کارکنان آلوده به مواد مخدر نسبت به شغل، اشاعه جرائمی چون سرقت Stealing در محیط کار، افت کارائی کارکنان گرفتار، افزایش فشار کار بر سایر کارگران سالم، تخریب و اتلاف منابع، کاهش خلاقیت و ابتکار شغلی و شیوه های ضد اجتماعی و بد­اخلاقی ­ها که ویژگی افراد گرفتار در دام سوء مصرف هستند، گریبانگیر شاغلین است.

با این اوصاف بدون تردید مصرف مواد در محیط کار یکی از اصلی‌ترین معضلات محیط‌های کاری بوده و با افزایش مشکل مصرف مواد در محیط­های کاری در جهان، اقدامات و تلاش­های فراوانی جهت مقابله با این معضل و اثرات مخرب آن توسط دست­اندرکاران، مسئولان و صاحبان بخش‌های دولتی انجام گرفته است.

مشکل مربوط به مصرف مواد مخدر در محیط‌‌های کاری کشورمان نیز دارای پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی است و با توجه به افزایش روز افزون سوء مصرف مواد از لحاظ تعداد مصرف‌کنندگان، مقدار مصرف مواد و شدت نوع ماده مصرفی در محیط‌های کاری و متعاقب آن صدمات و لطماتی که صاحبان مشاغل، کارکنان، خانواده ­های کارکنان، افراد خدمات گیرنده از آن حرفه یا صنعت، مردم و در نهایت جامعه متحمل می ­شوند، اهمیت استفاده از برنامه‌های پیشگیری از مواد در محیط­های کاری بیش از پیش احساس می‌شود.

امروزه محققان با درک موضوع اعتیاد در محیط­های کاری، ضعف در اجرای روش‌های پیشگیری از اعتیاد و ارتکاب جرائم مواد مخدر را به عنوان عامل موثر در انحرافات اجتماعی کارمندان محیط‌های کاری و میل به سمت سوء مصرف مواد مخدر دانسته و عواملی همچون افزایش تعداد کارکنان معتاد، فروپاشی خانواده، طلاق، تکدی­گری، فرزندان معتاد و روسپیگری را از پیامدهای نبود روش‌های موثر پیشگیری از اعتیاد کارمندان محیط‌های کاری ذکر می‌کند.

بنابراین با توجه به افزایش روز افزون سوء مصرف مواد مخدر از لحاظ تعداد مصرف کنندگان، مقدار مصرف مواد و شدت نوع ماده مصرفی در محیط‌های کاری و متعاقب آن صدمات و لطماتی که صاحبان مشاغل، کارکنان، خانواده ­های کارکنان، افراد خدمات گیرنده از آن حرفه یا صنعت، مردم و در نهایت جامعه متحمل می ­شوند اهمیت استفاده از برنامه­ های پیشگیری از مواد در محیط‌های کاری بیش از پیش احساس می‌شود.

به قلم: ابراهیم قربانی پژوهشگر حوزه اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 290432 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟