چه دلایلی باعث گوشه گیری همسران می شود

یکی از مسائلی که زوج ها به طور عمده با آن روبه رو می شوند، رفت و آمد با خانواده همسر است و این که نوع و میزان آن به چه صورتی باشد متاثر از برخی موارد است که در زیر به آن اشاره می شود.

1- تیپ شخصیتی درون گرا و برون گرا : تفاوت در تیپ شخصیتی درون گرا و برون گرا در زوج ها، مشکلاتی را برای آن ها فراهم می کند. افراد برون گرا تمایل زیادی به رفت و آمد با دیگران، جمع های شلوغ، مسافرت رفتن، مهمانی Party دادن و مهمانی رفتن و ... دارند. در واقع این افراد نه تنها در حوزه های ارتباطی با دیگران بلکه در حوزه ابراز هیجانات پرشور و حرارت تر از افراد درون گرا هستند. افراد درون گرا تنهایی را به بودن در جمع ها ترجیح می دهند .این افراد به طور معمول از رفت و آمد زیاد خسته می شوند و جمع های شلوغ و پر سرو صدا را دوست ندارند. اگر همسر شما به غیر از اعضای خانواده تان برای رفت و آمد با دیگر افراد مانند خانواده پدری خودش و دوستانش نیز تمایلی نشان نمی دهد و خیلی اهل بیرون رفتن یا مسافرت رفتن نیست احتمالا از تیپ های درون گراست. تیپ های شخصیتی، الگوهای بادوام و باثبات رفتاری هستند که اصولا قابل تغییر نیستند. در این صورت اگر شما هم تمایل تان برای معاشرت با دیگران خیلی بیشتر از همسرتان است، باید این نکته را در نظر بگیرید که با توجه به تیپ شخصیتی همسرتان او در بسیاری از موارد نمی تواند شما را همراهی کند و باید انتظارتان را از او کمتر کنید. در این صورت اگر انتظارات تان را تغییر ندهید، به نارضایتی و ایجاد تنش در رابطه تان منجر می شود و می تواند تاثیر عکس در رابطه تان ایجاد کند و اندک اشتیاق همسرتان را نیز از بین ببرد.

2- مسائل فرهنگی و تربیتی : موضوع دیگری که می تواند این مسئله را تحت تاثیر قرار دهد، تفاوت های فرهنگی و تربیتی است. در بعضی از فرهنگ ها این گونه افراد یاد می گیرند و حتی در خانواده و اطرافیانشان مشاهده می کنند که رفت و آمد زیاد با خانواده همسر کار مناسبی نیست و روابط باید در چارچوب خاص و مرزها باید خیلی سفت و سخت باشد و ممکن است باورهایی مانند صمیمی شدن به دخالت خانواده ها منجر می شود، هر چه رابطه رسمی تر، آرامش بیشتر و ... در افراد وجود داشته باشد. به طور معمول در بعضی فرهنگ های سنتی تر، این باور وجود دارد که وقتی دو نفر ازدواج می کنند این زن است که وارد خانواده مرد می شود و باید با خانواده آقا صمیمی تر باشد و خانواده آقا در اولویت است؛ البته این موضوع در بعضی خانواده ها برعکس است.

باید بررسی کنید همسرتان دلیل رفت و آمد نکردن را چه می داند و چه دلایلی برایتان می آورد و اگر باورهایی که در بالا برایتان مثال زدم در صحبت هایش مطرح شد، باید با صحبت و زمان دادن به او و بیان مستقیم خواسته ها و احساساتتان برای تغییر باورهایش و گاهی اطمینان دادن برای رفع نگرانی هایش قدم بردارید و اگر باور همسرتان بسیار محکم و انعطاف ناپذیر بود، از یک زوج درمانگر کمک بگیرید.

3-وجود ناراحتی و دلخوری: در بعضی از رابطه ها، همسران از دلخوری ها و ناراحتی هایشان حرف نمی زنند و گاهی سال ها یک مسئله را در ذهنشان نگه می دارند و مدام آن را نشخوار می کنند. گاهی در طول زندگی دیده می شود که یک ناراحتی کوچک کم کم به کوهی از کینه و بغض تبدیل می شود و به دلیل این که آن را بیان نمی کنند و راهکاری برای حل آن نمی اندیشند، برای رهایی از احساس منفی آن، رفتارهایی را انجام می دهند مانند رفت و آمد نکردن، برآورده نکردن انتظارهای همسر، کم کردن محبت و توجه و ... .

ممکن است همسر شما به دلیل دلخوری از شما یا خانواده شما، روابطش را با خانواده تان کم کرده باشد. اگر علت رفت و آمد نکردن را خیلی شفاف و واضح بیان نمی کند یا طفره می رود، این فرضیه قوی تر می شود چون این افراد به طور معمول از بیان ناراحتی هایشان اجتناب می کنند و به صورت رفتاری، دلخوری هایشان را نشان می دهند. در این صورت خودتان این فرض را مطرح کنید و به او فضایی همراه با پذیرش بدهید و زمانی که راحت تر از دلخوری هایش صحبت کرد برای حل و رفع آن چاره ای بیندیشید.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 288953 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟