3 ماده مخدری که همه فکر می کنند اعتیاد آور نیست/تشکیل گروه درمانی خانواده‌های معتادان

محمدباقر صابری زفرقندی،عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره مشکلات خانواده در سیر مراقبت‌های درمانی معتاد Addicted اظهار داشت: مردم اعتیاد را معادل مصرف مواد مخدر Drugs می‌دانند. هر چند اعتیاد و وابستگی به مواد مخدر شایع ترین و در عین حال ناتوان کننده ترین نوع اعتیاد است ولی انواع دیگری از اعتیاد نیز در جامعه شیوع دارد. از جمله می‌شود از اعتیاد به اینترنت و یا اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی نیز نام برد.

مدیر گروه اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: ویژگی اصلی همه انواع اعتیاد این است که فرد معتاد را دچار مشکلات جدی در عملکرد می‌کند. اختلال عملکرد می‌تواند در عملکرد شغلی و یا عملکرد اجتماعی و یا روابط بین فردی نمود پیدا کند.

دکتر صابری زفرقندی بیان داشت: با شروع اعتیاد زندگی فرد معتاد تماماً تحت الشعاع تهیه و مصرف مواد قرار می‌گیرد. دایره معیوب نیاز شدید به مصرف مواد، تلاش برای تهیه مواد و نهایتا مصرف مواد، فرد معتاد را روز به روز دچار مشکلات عدیده و پیچیده‌تر می‌کند.

وی گفت: بنابر القای این تفکر غلط که برخی از نوجوانان و جوانان فکر می‌کنند که انواعی از مواد اعتیاد آور نیستند موضوع خطرناکی است. چه بسا پسر و یا دختر نوجوان ما و به خصوص قشر دانشجوی ما به این امید که مصرف موادی مثل ریتالین، گل و یا حشیش اعتیادآور نیستند ناخواسته در دام اعتیاد گرفتار آمدند.

صابری زفرقندی ادامه داد: در کنار آسیب‌های جسمی، روانی و اجتماعی اعتیاد که متوجه فرد معتاد است باید توجه داشته باشیم که از جمله قربانیان آشکار و نهان اعتیاد خانواده‌ها هستند. قدر مسلم، بیشترین بار عاطفی و اقتصادی با وجود یک فرد معتاد متوجه خانواده است. در اینجا خانواده می‌تواند پدر و مادر، خواهران و برادران و یا همسر و فرزندان باشند و از آنجاییکه اعتیاد در زمره بیماری‌های مزمن قرار دارد تمامی عوارض بیماری‌های مزمن نیز بر آن مترتب است.

وی گفت: در جریان و سیر درمان اعتیاد مانند همه بیماری‌های مزمن، توجه به خانواده و وضعیت زندگی و موقعیت اجتماعی فرد معتاد بسیار حائز اهمیت است. درگیر شدن خانواده‌ها در روند درمان تحقیقاً در سرعت بهبودی و همچنین ماندگاری در درمان موثر است. برای رسیدن به این هدف مهم لازم است تا ابتدا خانواده‌ها نیز مورد حمایت تیم درمانی قرار بگیرند.

صابری زفرقندی تصریح کرد: استرس ناشی از وجود معتاد در خانواده بقدری شدید و ناتوان کننده است که می‌طلبد بخشی از توجه درمانی به اعضای خانواده معطوف شود. به خصوص مراقبت درمانی از مراقبین اصلی مانند همسر و یا مادر ضرورت بالایی دارد. افسردگی و اضطراب از جمله اختلالاتی است که سلامت روانی خانواده‌های افراد معتاد را تهدید می‌کند.

این روان پزشک گفت: امروزه تجربیات موفقی در گروه درمانی خانواده‌های معتادان در اختیار نظام درمانی کشور ما است. بنابراین مراکز درمان اعتیاد لازم است به تشکیل گروه درمانی خانواده‌ها و مراقبین معتادان توجه ویژه ای مبذول کنند.

صابری زفرقندی عنوان کرد:‌ همچنین دفتر تخصصی وزارت بهداشت نیز ضرورت دارد تا در پروتکل درمانی موضوع مراقبت از خانواده‌ها را لحاظ کند.

این روان پزشک خاطرنشان کرد:‌ در کوریکولوم آموزش درمانگران اعتیاد اعم از روانشناسان و یا پزشکان نیز جای خالی اینگونه آموزش‌ها عمیقاً احساس می‌شود و لازم است تا به این موضوع مهم پرداخته شود.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

 

کدخبر: 287328 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟