روز خواستگاری جوگیر نشویم

الان بعد از دو سال وقتی می‌گویم این کارت اشتباه بوده یا نباید این حرف‌ها را بزنی یا فلان کار را انجام بدهی، واکنش مثبتی از خودش نشان نمی‎دهد. چه‌کار کنم؟

آنچه من از صحبت های شما برداشت می کنم این است که نیازها و انتظاراتی از همسرتان دارید که برآورده نمی شوند و در هنگام مطرح‎کردن آن، همسرتان ناراحت می شود. یک دلیل این که همسرتان واکنش مناسبی نشان نمی دهد، ممکن است بیان نامناسب و نادرست این نیازها و انتظارات باشد. همچنین ممکن است ایشان این نگرش را داشته‎باشد که وقتی شما درباره رفتار او نظری می دهید به این معناست که دیگر همسر قابل قبول و خوبی برای شما نیست؛ بنابراین ناراحت می شود. هر دو این موارد نیاز به تغییر و اصلاح دارد.

احساسات و نیازهای خودتان را بشناسید: برای بیان دقیق احساس ها، نیازها و انتظارات‎تان در یک موقعیت، لازم است سعی کنید در ابتدا آن ها را در خودتان تشخیص دهید؛ بنابراین فهرستی از نیازها و انتظارات‌تان در موقعیت های مختلف تهیه کنید. سپس برای بیان این نیازها و انتظارات با همسرتان، زمان و محیط آرامی را فراهم کنید. در بیان نیازها، احساس ها و انتظارات‌تان لازم است به این مواردتوجه کنید:

کلمات و تعریف مناسب را پیدا کنید: مثلا اگر دلخور هستید، نگویید عصبانی هستم. همان واژه دلخوری را به کار ببرید.

شدت را مشخص کنید: مثلاً وقتی فقط کمی ناراحت هستید، دقیقاً همین شدت را بیان کنید به جای آن نگویید خیلی ناراحتم.

مدت: مثلا از هفته گذشته تا الان کمی دلخور هستم.

علت و زمینه را بیان کنید: دقت کنید وقتی علت را بیان می کنید به سرزنش همسرتان نپردازید (مثلاً تو مرا عصبانی کردی، یا به خاطر ولخرجی های تو عصبانی ام). این بیان باعث می شود به جای تمرکز بر مشکل، همسرتان سرزنش شما را بشنود و ناراحت شود و در نتیجه حالت دفاعی بگیرد. به جای این کار، موقعیت مناسبی را انتخاب و بدون سرزنش کردن، زمینه و موقعیتی را که احساس شما در آن به وجود آمده است، توصیف کنید؛ مثلاً بعد از آن که در مهمانی Party به حرفم توجه نکردی دلخور شدم.

تقاضا و انتظار خود را مطرح کنید: انتظار نداشته‌باشید که همسرتان تمامی احساس‌ها و نگرش هایش را تغییر دهد، بلکه تغییر رفتار بسیار مهم است؛ بنابراین رفتار مد نظر را بدون سرزنش و ابهام بیان کنید؛ مثلاً انتظار دارم در مهمانی با احترام با من رفتار کنی و مرا سرزنش نکنی. ممکن است این احترام از نظر شما، هر رفتاری باشد.

همه این موارد را ترکیب کنید و به همسرتان بگویید: برای مثال من احساس می کنم دلخورم و احساس می کنم که تحقیر شده ام (کلمات و تعریف مناسب)، در واقع خیلی دلخور شده ام (شدت)، از لحظه ای که در میهمانی هفته قبل (مدت)، جلوی پدر و مادرم مرا سرزنش کردی تا الان دلخور هستم. انتظار دارم وقتی اشکالی در رفتار من وجود دارد، وقتی تنها هستیم درباره آن صحبت کنیم.

دقت کنید که بیان این موارد به‌طور صحیح بسیار مهم است و شما به تمرین نیاز دارید. می توانید قبل از رخ دادن بسیاری از مسائل به همراه همسرتان به تهیه فهرستی از انتظارات و نیازهای خودتان و او بپردازید و در این‌باره با یکدیگر صحبت و توافق کنید سپس آن ها را انجام دهید. پس از انجام دادن این انتظارات، یکدیگر را تشویق و از همدیگر قدردانی کنید. بسیار مهم است که علاوه بر ناراحتی ها، زمان هایی را نیز به بیان احساس ها و نکات مثبت زندگی اختصاص دهید و از یکدیگر قدردانی کنید.بهترین قیمت های اجاره و فروش مسکن را اینجا ببینید / مشاوره رایگان

سوسن قهرمانی دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی در انستیتو روان‌پزشکی

کدخبر: 287256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟