بازنشستگی سرآغاز کار مسافرکشی

بازنشستگی به معنی توقف فعالیت های حرفه ای به علت بالا رفتن سن است که این امکان را برای کارگر یا کارمند فراهم می آورد تا از حقوق بازنشستگی استفاده کند.

ولی امروزه با گذشت زمان و سخت تر شدن زندگی ها بازنشستگی معنی خود را از دست داده است و افرادی که باید در خانه بمانند و استراحت کنند مجبورند برای گذران زندگی خود به شغل جدید پناه آورند.

60 درصد کسری در هزینه های زندگی بازنشستگان

در قرن 19 میلادی فکر کمک به افرادی که سال های بسیاری را در امورخدماتی به سر برده اند در برخی از کشورهای اروپایی شکل گرفت. در سال 1302 قانون Law استخدام قضات به تصویب رسید. پس از آن قوانین دیگری وضع شد که به موجب آن ها حقوق بازنشستگی به عموم کارکنان لشکری و کشوری تعلق گرفت. در سال 1328 اولین قانون کار به تصویب رسید و صندوقی به نام تعاون و بیمه کارگری تشکیل شد که به کارگران پیر و از کار افتاده حقوق پرداخت می کرد.

زمانی که شرایط اقتصادی سخت و دشوار شد، همه به تقلا برای یافتن شغل دوم افتادند. اگر تا 10 سال گذشته خانواده کارگری می توانست از طریق دریافت حداقل دستمزد ماهانه تا 50 درصد از هزینه های خود را تأمین کند، این نسبت رفته رفته کاهش یافت تا اینکه امروز کارشناسان بازار Store کار معتقدند، دستمزدهای مصوب شورای عالی کار در هر سال چیزی حدود 40 درصد از نیازهای ماهانه یک خانوار کارگری را تأمین می کند و 60 درصد کسری وجود دارد.

یک میلیون و پانصد هزار تومان در ازای سی سال خدمت

اکبری یکی از کارمندان بازنشسته در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران با اشاره به مشکلاتش در دوران بازنشستگی گفت: ماهی یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق می گیرم که از این مقدار ماهیانه یک میلیون تومان را صرف وام می کنم و تا پایان ماه به سختی روزگار می گذرانم بنابراین مجبورم هر روز ساعت 6 صبح تا هشت شب به مسافرکشی بپردازم.

وی در ادامه افزود: مدتی در یکی از نهادها مشغول به کار شدم و با حقوق آن زندگی خود را می گذراندم اما با تصویب قانون عدم به کارگیری بازنشستگان از آنجا هم رانده شدم.

اکبری ادامه داد: من به عنوان یک بازنشسته و تمام افرادی که هم سن و سال من هستند دنبال امکانات تفریحی که از طرف نهادهای مختلف برای رفاه حالمان وعده می دهند نیستیم فقط تنها خواسته ما افزایش حقوق بازنشستگی برای گذران یک زندگی معمولی است.

بازنشستگی ; شروع شغل دوم

زمانی که بازنشستگی فرا می رسد، همزمان فرزندان بزرگتر به سن ازدواج رسیده اند و باید علاوه بر مخارج تحصیلات پر هزینه دانشگاهی فرزندان کوچکتر، هزینه ازدواج برای فرزندان بزرگتر را نیز تهیه کرد . اگر این افراد مسکنی نداشته باشند مجبورند تمام اهتمام خود را بگذارند تا پول وام و قسط خانه ای که با پول بازنشستگی شان تهیه کرده اند را بدهند .

نداشتن حقوق و مزایای مناسب ، عدم حمایت بیمه های درمانی، فشارهای مالی، عدم تکریم وهم چنین عدم برنامه ریزی جهت پر کردن اوقات فراغت بازنشستگان و بسیاری از مسائل دیگر این پدیده را در ایران با مشکلات بسیاری مواجه کرده است . به طوری که بر اثر فشارهای مالی بسیاری از بازنشستگان به دنبال شغل دوم جهت کسب درآمد بیشتر برای رفع مشکلات مالی هستند. اگر به خیابان ها نگاه کنیم بسیاری از راننده های تاکسی یا اژانس را این افراد تشکیل می دهند. چراکه بعد از بازنشستگی تنها شغلی که به راحتی می توانند انجام دهند همین رانندگی کردن است آن ها با پولی که بابت یک عمر کارشان از دولت اخذ کرده اند ماشینی می خرند که نقطه عطفی برای انجام شغل جدیدشان یعنی مسافرکشی باشد.

در حالی که این قشر برای سال های پایانی عمر خود از دولت انتظارات بیشتری دارند تا از این طریق زحمات سال های جوانی آنان جبران شود اما این افراد توانمند با سختی و غم فراوان باید بار سفر از این دنیا بسته و انواع حسرت ها را با خود به جهان باقی ببرند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 283670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟