بازار داغ اجاره «مدارس ابتدایی» در قلب تهران!

با شروع فصل تابستان ثبت‌نام مدارس رونق دارد و واحدهای آموزشی خود را برای شروع سال تحصیلی آینده در مهر ماه آماده می‌کنند.

در این شرایط مراجعه مردمی به مدارس به جهت ثبت‌نام و جابه‌جایی مدرسه وجود دارد؛ ضمن اینکه برخی خانواده‌ها هم برای ثبت‌نام فرزندشان در مدرسه، به مدارس مختلف مراجعه می‌کنند.

در چنین شرایطی، برخی ادارات آموزش و پرورش فعالیت‌هایی انجام می‌دهند مبنی بر اجاره واحدهای آموزشی، جا به جایی برخی مدارس و حتی افزایش تعداد مدارس غیردولتی که همگی در فصل تابستان افزایش چشمگیر دارد.

در یکی از جدیدترین موارد، اداره آموزش و پرورش منطقه 10 تهران مزایده‌ای به تاریخ چهارشنبه 21 تیرماه 1396 در یکی از جراید کثیرالانتشار منتشر و نسبت به اجاره دو واحد آموزشی خود مبادرت کرده است.

در نگاه نخست این موضوع به ذهن می‌رسد که مدارس مذکور دولتی هستند، اما پس از بررسی‌ها مشخص می‌شود که هر دو مدرسه، اکنون به صورت غیردولتی در اجاره هستند و فقط ملکیت آن دولتی و در اختیار اداره آموزش و پرورش منطقه 10 است.

دو مدرسه مذکور اکنون دارای دانش‌آموز هستند و مدت اجاره آن تا پایان شهریور ماه است و افرادی که بخواهند این دو مدرسه را اجاره کنند باید از اول مهرماه مدرسه را اجاره و در اختیار بگیرند که این فعالیت جدید در نوع خود جالب توجه است.

در متن آگهی مزایده فوق آمده است، «آموزش و پرورش منطقه 10 تهران در نظر دارد فضاهای آموزشی ذیل را به صورت مزایده اجاره دهد، لذا از علاقمندان دارای مجوز راه‌اندازی مدرسه غیردولتی ابتدایی درخواست می‌گردد جهت شرمت در مزایده و کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم مزایده به مدت هفت روز از تاریخ درج آگهی همه روزه به جز ایام تعطیل به آدرس ذیل مراجعه نمایند. اتوبان نواب میدان بریانک اداره آموزش و پرورش منطقه 10 واحد پشتیبانی»

مدارس ابتدایی

مدارس ابتدایی

در این آگهی مزایده، آدرس دو مدرسه ابتدایی وجود دارد و اداره آموزش و پرورش فوق در نظر دارد تا این دو مدرسه را اجاره دهد.

با توجه به اینکه منطقه 10 به لحاظ بافت شهری و اجتماعی از مناطق دارای ساکنان به مراتب زیادی برخوردار است، وجود مدارس دولتی یکی از امور بدیهی است، اما نکته حائز اهمیت این است که اجاره مدرسه غیردولتی به همراه دانش‌آموزان خواهد بود زیرا مدارس در حال حاضر مشغول ثبت نام هستند و دانش‌آموزان مدارس مذکور از مهرماه در همین مدرسه باید مشغول تحصیل شوند.

در تماسی که با واحد پشتیبانی اداره آموزش و پرورش منطقه 10 داشتیم، مسئولان این واحد از وجود چنین آگهی مزایده‌ای ابراز بی اطلاعی کردند و برای کسب اطلاعات بیشتر به واحد حقوقی عودت دادند.

در تماس با واحد حقوقی این اداره، مسئول مورد نظر در خصوص آگهی مزایده فوق الذکر گفت: این مدارس قدیمی هستند، اما فعلا امکان استفاده از آنها وجود دارد.

وی افزود: پس از اینکه این آگهی مزایده منتشر شد، ظاهرا دعوایی به وجود آمده بین اداره آموزش و پرورش و افرادی که دو مدرسه مذکور اکنون در اجاره آنهاست و آن افراد از طریق اداره کل آموزش و پرورش تهران به دنبال تمدید اجاره خود نیز هستند.

وی گفت: ملکیت این دو مدرسه مذکور برای اداره آموزش و پرورش است و این اداره قصد اجاره آنها را دارد، ضمن اینکه اکنون هم هر دو مدرسه به صورت غیردولتی تا پایان شهریورماه در اجاره هستند. برای اجاره این مدارس باید پیشنهاد قیمت اجاره را به اداره آموزش و پرورش منطقه 10 ارائه کنید.

در شرایطی که در آن محدوده نیاز به مدرسه دولتی و همچنین تأکید بر رایگان بودن آموزش است، چرا اداره آموزش و پرورش مذکور به دنبال اجاره مدارس به بخش غیردولتی است؟ در گذشته که نام مدارس غیرانتفاعی به مدارس غیردولتی تغییر یافت، خارج شدن این دست مدارس از انتفاع بود، اما اکنون به نظر می‌رسد با نام غیردولتی موضوع انتفاع نیز وجود دارد.

در اصل 30 قانون Law اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.

این تحرکاتی و علاقمندی ادارات آموزش و پرورش برای اجاره واحدهای آموزشی اعم از اجاره ساختمان و حیاط مدارس نشان می‌دهد که نظام آموزشی علاقه خاصی به اجاره و جا به جایی مدارس به نوعی در سرقفلی واحدهای آموزشی دارد و این شرایط شاید در آینده نیز ادامه دار باشد.

این موضوعات در آموزش و پرورش مسبوق سابقه هم هست به طوری که دقیقا در 21 تیرماه سال گذشته آگهی مزایده‌ای شبیه آنچه امروز برای اجاره دو مدرسه مشاهده شده است، وجود داشت و آن زمان برای اجاره حیاط مدرسه اقدام شده بود.

در آگهی مزایده آن تاریخ نیز آمده بود، «مدیریت آموزش و پرورش منطقه 8 تهران در نظر دارد حیاط دبستان مسلم واقع در تهرانپارس، فلکه اول، خیابان شهید حسینی رو به روی تالار صدف جهت اجاره به مزایده بگذارد. متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر و بازدید از محل و دریافت فرم اسناد مزایده از تاریخ درج آگهی به مدت 10 روز فرصت دارند تا در ساعات اداری به جز ایام تعطیل پاکت‌های شرکت در مزایده را به نشانی تهران خیابان دماوند بعد از چهار راه خاقانی به کارشناسی رفاه و تعاون تحویل نمایند.»

به نظر می‌رسد آموزش و پرورش هم کم کم باید به دنبال ایجاد بنگاه‌های معاملات املاک باشد، زیرا در شرایطی که شاهد افزایش تعدد اجاره بخش‌های آموزشی به بخش‌های خصوصی هستیم شاید در آینده به مراکز معاملات املاک آموزشی نیاز باشد و در آینده نه چندان دور مراکز دولتی به مراکز خصوصی تغییر کاربری دهند.

نشانه‌هایی که از گوشه و کنار مدارس و مراکز آموزشی دریافت می‌شود، نشان از علاقمندی برخی آموزش و پرورشی‌ها به اجاره و واگذاری مدارس است.

ضمن اینکه این نکته هم نباید فراموش شود که پیش از این نمایندگان مجلس شورای اسلامی واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی را هم تا پایان برنامه پنجم توسعه ممنوع کرده‌اند و حالا وضعیت و تکلیف این خصوصی در نظام آموزشی در برنامه ششم توسعه مشخص نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 283139 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟