نگرانی برای خطر ریزش ساختمان کتابخانه ملی

تقریباً سه سال پیش در چنین روزهایی (دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳) بود که دیداری بین رئیس وقت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی - که ساختمان هر دو سازمان در اراضی عباس آباد واقع شده است - صورت گرفت و در آن غلامعلی حدادعادل خطاب به سیدرضا صالحی امیری، مجموعه فرهنگی مستقر در اراضی عباس‌آباد تهران را «خطه‌ای از بهشت» دانسته بود که «علاقه‌مندان به فرهنگ این مرز و بوم را سیراب می‌کند».

«میدان فرهنگ یا «پارکینگ طبقاتی فرهنگ»؟

آن زمان اما از پروژه عظیمی که امروز با نام «پارکینگ طبقاتی فرهنگ» در این محدوده در حال ساخت، خبری نبود و حد فاصل ساختمان این دو سازمان فرهنگی را زمینی فراگرفته بود و علی‌الظاهر قرار بود به میدانگاهی برای سهولت در دسترسی مراجعین و تردد آسان‌تر میان ساختمان کتابخانه ملی و فرهنگستان‌های زبان و ادب فارسی و علوم پزشکی تبدیل شود.

معاون کتابخانه ملی: تَرَک‌های شدیدی در قسمت هم‌جوار پروژه با کتابخانه ملی، ایجاد شده است

مدتی بعد اما سر و کله دستگاه‌هایی عظیم‌الجثه برای جابجا کردن خاک‌هایی که از گودبرداری این منطقه وسیع بیرون می‌آمد، پیدا شد. گودبرداری‌ها ادامه یافت تا اینکه امروز حفره‌ای وسیع به طول بیش از یکصد مترمربع و عرضی در همین حدود و با عمق بیش از ۳۰ متر ، در این منطقه ایجاد شده است. حالا که این پروژه تقریباً به مراحل پایانیِ گودبرداری زمین نزدیک شده، خبرهای نگران کننده‌ای در خصوص نشست دو ساختمان مجاور آن یعنی کتابخانه ملی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی به گوش می‌رسد.

غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران، ضمن صحه گذاشتن بر این نگرانی‌ها، گفت: متاسفانه باید بگویم که ضلع شمالی ساختمان کتابخانه ملی نشست کرده است و این مسئله کاملاً مشخص است.

این مقام مسئول در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: خیلی از کارشناسانی هم که از مسئله مطلع شده‌اند، نسبت به آن اعلام خطر کرده‌اند. ما هم این مسئله را به مسئولان گوشزد کرده‌ایم، اما بنده دیگر نمی‌دانم که بعد از آن چه اتفاقی در این رابطه افتاده است.

امیرخانی ادامه داد: آنچه مشخص است این است که در ضلع شمالی ساختمان کتابخانه ملی و در زمینِ هم سطح با سازه کتابخانه ملی، یک نشست ، رخ داده و تَرَک‌های شدیدی در این قسمت به وجود آمده است.

معاون کتابخانه ملی ایران در پاسخ به این سوال که «چرا تا این لحظه اطلاع‌رسانی لازم برای انجام اقداماتی برای حفظ ایمنی بنای کتابخانه ملی و همچنین مصون ماندن کارکنان و نیز مراجعه کنندگان به این سازمان از خطرات احتمالی صورت نگرفته است؟»، گفت: من کلیاتی را که به چشم دیده‌ام، گفتم و از جزئیات پیگیری‌ها و مواردی از این دست، بی‌اطلاعم و این موارد را باید از مسئولان روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پیگیری کنید.

دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی: قبلاً اعتراض خودمان را به مسئولان منتقل کرده‌ایم

همچنین «محمدرضا نصیری» دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، پیرامون آسیب‌هایی که ممکن است بابتِ گودبرداری عمیق در پروژه مورد اشاره متوجه ساختمان این سازمان فرهنگی وارد شده باشد گفت: ما چندی پیش و زمانی که عملیات گودبرداری برای ساخت این پروژه به مجاورت ساختمان فرهنگستان رسیده بود، اعتراض خودمان را منتقل کردیم. البته ساختمانی که در جنب این پروژه وجود دارد، یک ساختمان نیمه‌کاره است که مربوط به سالن همایش‌ها و سمینارهاست و ساختمان فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم از طریق سالن رستوران‌ها با این پروژه مجاورت پیدا می‌کند.

وی افزود: آقای دکتر کلانتر (دبیر فرهنگستان علوم پزشکی) که دبیر مشترک فرهنگستان‌ها نیز هست، پیگیر این کار بوده و جلساتی را در این رابطه تشکیل داده است. ظاهراً پیگیری‌های ایشان (سیدمحمدرضا کلانتر معتمدی) به اینجا منجر شده که مسئولان این پروژه فاصله‌ای را با ساختمان‌های فرهنگستان‌های زبان و ادب فارسی و علوم پزشکی، در نظر گرفته‌اند و در واقع یک حریم با این ساختمان‌ها ایجاد کرده‌اند اما بنده از کم و کیف دقیق این پیگیری‌ها اطلاع کامل ندارم.

در همین حال «فرامرز عظیمی» مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد، ضمن رد ادعای نشست کردن زمین در محدوده ضلغ شمالی ساختمان کتابخانه ملی ایران بر اثر پروژه شهری مورد اشاره، گفت: بنده به شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم؛ سنوات قبل در این پروژه خاکبرداری انجام شده است و سازه نگهدار را ایجاد کرده‌اند و با ابزار دقیق متریک و با دستگاه‌های لیزر هر گونه انحراف و تغییرات احتمالی، اندازه‌گیری می‌شود و خوشبختانه حتی یک سانتی‌متر هم انحراف در این زمینه مشاهده نشده است.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد: شکستن سنگ‌های معبر به معنی جابجایی زمین نیست

وی افزود: متاسفانه دوستانی که اطراف کتابخانه ملی هستند، به جهت اینکه ماشین‌های سنگین در پیاده‌روهای اطراف این محدوده تردد می‌کنند و ممکن است سنگ‌هایی که روی کف معبر فرش شده، بشکند، فکر می‌کنند که زمین دارد جابه‌جا می‌شود. من از شما به عنوان یک خبرنگار می‌خواهم که حتماً بیائید اینجا تا با هم وضعیت را رصد کنیم؛ اگر کوچکترین جابجایی در زمین وجود داشت، بنده حرف دوستان را می‌پذیرم.

وی با اعلام اینکه عمق گودبرداری انجام شده در این پروژه ۳۳ متر است اما هیچگونه آسیبی به بناهای واقع در این محدوده وارد نکرده است، درباره اینکه گویا پیشتر قرار بوده تنها یک میدان با عنوان «فرهنگ» در این محدوده ایجاد شود و علت تغییر پروژه به یک پارکینگ طبقاتی عظیم چه بوده است؟، تاکید کرد: در این پروژه، همه کاربری‌ها زیرِ زمین است؛ و روی پروژه تبدیل به فضای سبز خواهد شد و در واقع همان مکان فرهنگی و گردشگری که شما گفتید، خواهد شد و مورد استفاده مراجعین به این سازمان‌ها خواهد بود.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد ادامه داد: برای این پروژه ساخت ۳۰۰۰ واحد پارکینگ طراحی شده و هم اکنون هم در حال ساخت است. این پروژه حداکثر تا ۲.۵ سال دیگر به اتمام میرسد البته این مشروط به تامین اعتبارات لازم و بحث وجود شرایط مناسب جوی و آب و هوایی در منطقه است اما بار دیگر اعلام می‌کنم تا الان که بنده خدمت شما هستم، هیچگونه خطری این منطقه را تهدید نمی‌کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 281840 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟