آخرین اخبار از تغییرات و نحوه انتخاب رشته در پایه نهم//جزییات دروسی که بیشترین تاثیر را در هدایت تحصیلی دارند

مسعود شکوهی؛ مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش،  دربارهٔ سازوکار هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش‌آموزان پایه نهم، با اشاره به اینکه سال گذشته بدلیل نبودِ آمادگی لازم بین دانش آموزان و خانواده‌ها، پذیرش موضوع تاحدی برایشان سخت بود، گفت: یکی از وظایف مهمی که آموزش و پرورش برعهده دارد؛ کمک به دانش آموزان برای رشدِ خودآگاهی، کشف استعداد‌ها و طرح‌ریزی برای آینده شغلی آن‌ها بوده و هدایت تحصیلی، در واقع عینیت بخشیدن به این وظیفه است.

وی افزود: هدایت تحصیلی فرایندی است که روند حرکت دانش آموزان را در مسیر تحصیل و در آینده، اشتغال آن‌ها را طراحی کرده و در نهایت منجر به آگاهی یابی آن‌ها نسبت به زندگی و ایجاد شرایط ورود به شرایط جامعه می‌شود، لذا حساسیت زیادی هم برای خانواده دانش‌آموزان و هم برای ما در آموزش و پرورش دارد.

جزییات شیوه‌نامه جدید هدایت تحصیلی در پایه نهم

شکوهی با بیان اینکه در شیوه نامه جدید، دیگر شاخص‌هایی را که قانون Law برنامه پنجم الزام کرده بود، ملاک عمل نیست، گفت: ظرفیت‌های موجود در هر منطقه، بعنوان ملاک عمل است؛ در شیوه نامه جدید که اوایل امسال آن را ارسال کردیم تلاش بر این است که دانش آموزان نسبت به خود و توانایی‌هایشان به یک ارزیابی دقیق برسند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما با اجرای این شیوه نامه، براساس بررسی‌های مشاوره‌ای؛ توانایی، رغبت، ارزش‌ها، شخصیت و استعداد دانش‌آموز را استخراج و در نهایت پیشنهادات خود را بعنوان یک مشاور، ارائه می‌کنیم که از نظر ما هر دانش آموز، بهتر است در چه رشته‌ای ادامه تحصیل بدهد.

رتبه بندی دانش آموزان براساس نمرات آن ها

او گفت: همچنین دانش آموزان براساس نمراتِ نوبتِ دومِ پایه‌های هفتم، هشتم و نهم، درهر منطقه رتبه‌بندی خواهند شد؛ به این معنی که عملکرد هر دانش آموز در مقایسه با دیگر دانش آموزان هر منطقه ارزیابی و باتوجه به ظرفیتهای هر منطقه، به گرو‌های الف، ل، ج و د دسته بندی می‌شوند.

شکوهی افزود: پس از این رتبه بندی، دانش آموزانی که گروه «الف» قرار می‌گیرند، باید در‌‌ همان هفته اول نسبت به ثبت نام اقدام کنند، آنهایی که در گروه ب هستند، یک هفته صبر می‌کنند تا ثبت نام گروه الف پایان بپزیرد و ظرفیت بعدی ایجاد شود و سپس ثبت نام خواهند کرد. به همین ترتیب، دو گروه دیگر نیز مراحل ثبت نام را یک هفته بعد از گروه قبلی انجام خواهند داد.

چه دروسی بیشترین تاثیر را در هدایت تحصیلی دارند؟

وی در تشریح چگونگی دسته بندی دانش آموزان اظهار داشت: هر کدام از رشته‌های تحصیلی، ۲ تا ۳ درس ملاک ارزیابی عملکرد تحصیلی قرار می‌گیرد، بطور مثال در رشته تجربی، دانش آموز باید در درس علوم حداقل نمره ۱۴ و در درس ریاضی حداقل نمره ۱۳ گرفته باشد. در حالی که برای اننخاب رشته تحصیلی ریاضی فیزیک، دانش آموز باید در درس ریاضی حداقل نمره ۱۴ و در علوم حداقل نمره ۱۳ دریافت کرده باشد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش افزود: همچنین برای رشته علوم انسانی نیز دانش آموزان ادبیات فارسی، مطالعات اجتماعی و عربی حداقل نمرات۱۴، ۱۳ و ۱۲ کسب کرده باشد. در رشته معارف میز ملاک ارزیابی گرفتنِ خداقل نمراتِ ۱۴، ۱۳ و ۱۲ بترتیب در دروس معارف، عربی و ادبیات فارسی است.

او با اشاره به اینکه ما در بخش رشته‌های کار و دانش و فنی حرفه‌ای در واقع زمینه‌ها را به دانش آموزان معرفی می‌کنیم، گفت: برای ادامه تحصیل در رشته‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر، بسته به هر رشته، حداقلِ میانگین نمرات دانش آموزان در دروس ریاضی، علوم، کار و فناوری و فرهنگ و هنر Art باید بین ۱۰ تا ۱۲ باشد.

در پایه نهم، نمرات از ضریب ۳ برخوردار است

شکوهی از اعمال ضرایب در بررسی نمرات گفت و ادامه داد: نمرات پایه‌های هفتم و هشتم ضریب یک دارد اما در پایه نهم، نمراتِ از ضریب ۳ برخوردار است؛ چرا که در این نوبت از پایه نهم، برخی آزمون‌ها بصورت هماهنگ و در سطح کشور یا استان برگزار شده است و قاعدتاً ار لحاظ روایی و پویایی از حدنصاب قابل قبولی برخوردار است.

انتخاب رشته اجباری نداریم

وی در پاسخ به این سوال که اگر دانش آموزی در برابر نتایج هدایت تحصیلی مقاومت کرده و بر اساس سلایق شخصی خود یا خانواده بخواهد در رشته‌ای بجز آنچه هدایت تحصیلی برایش ترسیم کرده، ادامه تحصیل بدهد، شرایط چگونه خواهد بود، گفت: ما انتخاب رشته اجباری نداریم. یعنی دانش‌آموز اگر حدنصاب نمره را آورده باشد، در هر رشته‌ای که بخواهد، می‌تواند ثبت نام کند.

او افزود: نکته مهم اما این است که مدارس دولتی ظرفیت محدودی دارد و ما این ظرفیت را بر اساس بالا‌ترین نمره‌ای که دانش آموزان دریافت کرده‌اند، معرفی می‌کنیم. این امکان برای دانش آموزی که حدنصاب لازم را برای تحصیل در رشته‌ای در یک منطقه کسب نکرده باشد وجود دارد که با توجه به ظرفیتهای مناطق دیگر بتواند برود و در آنجا، در رشتهٔ مورد علاقه‌اش ادامه تحصیل بدهد و یا می‌تواند در مدارس غیرانتقاعی ثبت نام کند؛ مشروط به اینکه حدنصاب آن رشته تحصیلی را بدست آورده باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 281263 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟