هشدار ریزش و فرونشست به تهران/ به داد پایتخت برسید

پویان عباسی، دکترای مهندسی عمران در خصوص فرونشست زمین در تهران گفت: پدیده فرونشست زمین، در شهرهای در حال توسعه به وجود می آید. این پدیده کمتر در شهرهای توسعه یافته یا توسعه نیافته دیده می شود. به دلیل اینکه در این شهرها، بحث ساخت و ساز رونق بسیاری دارد. علت این پدیده در سه چهار مورد قابل بحث است. کمتر شدن تراز آب های زیر زمینی در وهله اول قابل بحث است. عوام با این پدیده آشنا هستند اما علت اصلی را نمی دانند.

این کارشناس در ادامه افزود: مهم ترین دلیلی که می تواند نقش موثری در فرونشست زمین داشته باشد، وارد شدن فاضلاب های انسانی منازل به سفره های زیر زمینی و بستر خاک است. همین امر، باعث آب شستگی های خاک خواهد شد. فاضلاب در تهران قابل پیگیری است. طرح فاضلاب تهران مربوط به 30 سال پیش است اما در 5 سال اخیر با جدیت بیشتری پیگیری می شود.

عباسی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال می توانیم به فاضلاب های منطقه گیشا اشاره کنیم. فاضلاب این منطقه قدیمی است. از خاصیت آن منطقه این است که بستر سنگی داشته و خاصیت زهکشی در آن وجود ندارد. یکی از مسایل قابل تامل و قابل بحث گودبرداری های عظیم و عمیق در شهر تهران است. مقصر این موضوع هم کسی است که مجوز را صادر می کند. از نظر بحث تخصصی، دقیقا وارد شدن به عرصه داخلی خاک همانقدر تاثیراتش قابل بحث است که ارتفاع ساختمان تاثیر دارد. برای عمق خاک هم باید تصمیم گیری شود. ما به بستر طبیعی خاک داریم نزدیک می شویم و آلودگی بیشتری به آن وارد می کنیم. ما در تنش های طبیعی خاک دست بردیم و جریان طبیعی تحمل نیروهای خاک را به هم زدیم. فکر کنید از بافت بدن تان تکه ای را خارج کنند، خب بقیه اعضا هم دچار مشکل خواهد شد.

وی تاکید کرد: الان تعداد زیادی چاه های غیر مجاز داریم. آب را از منابع آب های زیر زمینی خارج می کنند. دشت شهریار تهران، از پر نشست ترین مناطقی است که در سال چندین سانتی متر نشست می کند. دلیل آن هم مشخص است. تعداد زیادی باغ و زمین های کشاورزی در شهریار وجود دارد. آب تهران چندین متر کاهش پیدا کرده است. نکته قابل تاملی که در آینده نه چندان دور، با آن مواجه خواهیم شد. نشست زمین را در اثر لرزش های زمین خواهیم داشت. این ساختمان ها مقاومتی در برابر این فرونشست ها نخواهند داشت.

عباسی در خصوص تاثیر مترو در این فرونشست ها تصریح کرد: بحث مترو و حمل و نقل غیر قابل اجتناب است. نمی توانیم اجتناب کنیم. راهکارهایی وجود دارد که با ایجاد مترو همزمان بتوانیم مقاوم سازی هایی را انجام دهیم که فرونشست ها را کاهش دهیم.

این متخصص و کارشناس در پایان تاکید کرد: کاشت گیاهان مختلفی که ریشه های محکمی دارند، از فرونشست زمین جلوگیری می کنند. قطع درختان، باعث نشست زمین خواهد شد. همین خیابان ولیعصر را در نظر بگیرید. قطع درختانش باعث ایجاد فضای خالی زیادی خواهد شد. درختانی که ریشه های شان می توانند مقاومت را در برابر فرونشست ایجاد کنند و از بسترهای خاکی محافظت را به عمل آورند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 279336 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟