واگذاری زمین‌های عراق به ایران

معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست در نشست خبری کنفرانس بین المللی مقابله با گرد و غبار، چالش‌ها و راه حل‌ها گفت: روز سوم جولای یا دوازدهم تیرماه افتتاحیه این کنفرانس خواهد بود.

به گفته او به دلیل اهمیت روز افزون طوفان های گرد غبار و آسیب های بهداشتی و اقتصای آن، این کنفرانس را ایران که بسیار تحت تاثیر طوفان های گرد و غبار قرار گرفته است برگزار خواهد کرد.

ابتکار افزود: از اولین سفرهای خارجی من سفر به عراق برای مذاکره در خصوص مشکل گرد و غبار بوده است، از آن روز تا کنون و بحث های زیادی را با عراق داشته ایم، در نهایت دو ماه پیش چارچوب های برنامه های مشترک و برنامه اجرایی امضا شد که بر اساس آن ۲۰۰ هکتار مزرعه آموزشی عراق در اختیار ایران گذاشته می شود تا در آن مکان آموزش هایی برای چگونگی کاشت نهال، مالچ پاشی، بحران آب و تالاب ها، بررسی کیفیت هوا و ...داده شود.

او تصریح کرد: پیمانکار ما در این طرح ستاد عتبات است که مدتی است گام های خودش را آغاز کرده است.

رییس سازمان محیط زیست همچنین به دیگر همسایگان ایران که از منشاهای گرد و غبار هستند اشاره کرد و گفت: عربستان سعودی هم جزوی از کانون های گرد و غبار است که اثر مستقیم بر ایران می‌گذارد، از طرف دیگر سد سازی در ترکیه و هم چنین وجود صحرای قره قوم در ترکمنستان هم بر وضعیت گرد و غبار در ایران اثر گذاشته است.

او ادامه داد: مهم ترین مسئله در کنفرانس، تبادل تجربیات خواهد بود و همچنین همکاری های منطقه ای و بین المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ابتکار با اشاره به گرمایش زمین و تغییر اقلیم در جهان گفت: از نظر ما روند طوفان های گرد و غبار همزمان با افزایش دمای جهانی اتفاق افتاده و ارتباط مستقیم با طوفان های گرد و غبار دارد.

او ادامه داد: ما در اجلاس تغییر اقلیم که در مراکش برگزار شد، نشست تخصصی برگزار کردیم. در حال حاضر هم از همه توانمان برای حل این مسئله استفاده خواهیم کرد. حضور ریاست برخی از کنوانسیون های بین المللی هم گواهی بر اهمیت این موضوع دارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277646 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟