علت گرمای مرگبار در استان خوزستان

بهادری، مدیرکل هواشناسی استان خوزستان در خصوص وضعیت دمای هوای استان خوزستان گفت: پدیده دمای بالا به ندرت اتفاق می افتد، این افزایش دمای 54 درجه نیز بعد از 15سال اتفاق افتاد.

وی افزود: دمای هوای این استان از روز گذشته تاکنون از دمای 54 به 49 درجه کاهش پیدا کرده و در دمای 49 درجه نیز باقی خواهد ماند.

بهادری همچنین با بیان اینکه معیار اصلی سنجش دما در همه دنیا، میزان دمای هوا در سایه است، گفت: دمای استان خوزستان در سایه 54 و در آفتاب 67 درجه است.

بهادری هم چنین با اشاره به اینکه امروز شاهد ورود دو موج گرد و خاک به استان خوزستان هستیم، تصریح کرد: موج اول این گرد و خاک ها که از سمت عراق وارد کشور شده است، امروز صبح اتفاق افتاده و باعث کاهش دید 3 کیلومتری شد. موج دوم این گرد و خاک نیز، بعد از ظهر و در شهرهایی مانند آبادان، بستان، شادمان، خرمشهر اتفاق افتاده و کاهش دید را به هزار و 500 خواهد رساند.

او در ادامه دلایل افزایش دمای بی سابقه در این استان را 2 علت دانسته و تشریح کرد: یکی از دلایل این افزایش دما، پدیده دینامیکی در هواشناسی، به نام پر فشار جنب حاره ای است، بر اساس این پدیده، الگوی تابستانه با تقویت و استقرار زود به هنگام باعث روند افزایش دما در بسیاری از نقاط کشور و از جمله استان خوزستان می‌شود.

مدیر کل هواشناسی استان خوزستان، علت بعدی افزایش دما را کمبود بارش ها در این استان عنوان کرده و گفت: استان خوزستان از نظر کمبود بارش در کشور، رتبه اول را داشته و کمترین دریافت بارش را دارد. هم چنین در این استان، فصل خشک سال 6 ماه بوده و در واقع از ابتدای اردیبهشت تا آبان ماه، هیچ بارندگی در این استان اتفاق نمی افتد که این امر به خودی خود یکی از دلایل مهم افزایش دمای استان است.

او در پایان و ضمن بیان اینکه ما بازهم می توانیم شاهد دمای بالا در استان خوزستان باشیم، گفت: طی روزهای آینده یا هفته های آینده در اهواز و بسیاری از نقاط استان خوزستان، باز هم شاهد افزایش دما و بروز پدیده گرد و خاک خواهیم بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 277442 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟