چه کنیم که ماشین مان جوش نیاورد؟

از آنجا که در فصل تابستان هوا بسیار گرم می شود، در نتیجه ممکن است موتور خودرو نیز بسیار سریع تر دمایش افزایش پیدا کند.

به گزارش رکنا ، برای جلوگیری از داغ شدن خودرو و کاهش دمای موتور خودرو روش هایی وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را معرفی کرده و به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

یکی از مشکلاتی که ممکن است گریبانگیر رانندگان اتومبیل‌ ، خصوصا در ماه های گرم سال شود، گرم شدن و افزایش بیش از حد دمای موتور خودرو است. این موضوع سبب می شود تا دمای موتور از حدود استاندارد خود خارج شود و به اصطلاح خودرو جوش بیاورد. از آنجا که در فصل تابستان هوا بسیار گرم می شود، در نتیجه ممکن است موتور خودرو نیز بسیار سریعتر دمایش افزایش پیدا کند. برای جلوگیری از داغ شدن خودرو و کاهش دمای موتور خودرو روش هایی وجود دارد که در ادامه برخی از آن ها را معرفی کرده و به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.

کاهش دمای موتور خودرو

داغ شدن خودرو همانطور که اشاره شد، افزایش دمای موتور خودرو، می تواند باعث جوش آوردن خودرو گردد که عدم توجه به این موضوع، در نهایت منجر به صدمه و آسیب زیاد به موتور خودرو می گردد. در نتیجه هنگامی که دمای موتور به فراتر از حد استاندارد آن رسید، باید فورا خودرو را متوقف و خاموش نمود و پس از آن برای حل مشکل، چاره ای اندیشید.

این مطلب به دو بخش تقسیم می شود. در بخش اول به ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد موتور و در نتیجه کاهش دمای موتور خودرو خواهیم پرداخت. در بخش دوم نیز راهکارهایی را برای کاهش سریع دمای موتور ارائه خواهیم داد که در زمانی کاربرد دارد که خودروی ما بیش از حد داغ شده و جوش آورده است.

جلوگیری از افزایش دمای موتور در روزهای گرم

یکی از مهمترین بخش هایی که جزو سیستم خنک کننده موتور محسوب می شود، آب و روغن موتور می باشد. این دو مایع نقش موثری در خنک کنندگی موتور خودرو ایفا می کنند. عدم توجه به میزان، کیفیت و ترکیبات این دو مایع، می تواند باعث افزایش دمای موتور و در نهایت جوش آوردن خودرو شود. پس از آن باید به فن های خنک کننده خودرو نیز توجه نمود که در صورت عدم عملکرد صحیح، می توانند باعث جوش آوردن خودرو شوند. در ادامه این موارد توضیح داده شده است.

آب رادیاتور

درجه آمپر آب موجود در رادیاتور در روزهای گرم سال به هیچ وجه نباید کمتر از میزان استاندارد تعریف شده در دفترچه راهنمای خودرو باشد. به علت گرمای زیاد در تابستان، همواره باید به صورت دوره ای میزان آب موجود در رادیاتور را چک نمود. علاوه بر این، باید از ضدیخ و ضدجوش نیز به میزان مناسب در رادیاتور خودرو استفاده شود. این مایع سبب می شود تا نقطه جوش آب موجود در رادیاتور بالا رود و در نتیجه حتی اگر موتور به دمای صد درجه نیز برسد، خودرو جوش نیاورد.

روغن موتور

روغن موتور نیز باید در روزهای گرم سال به صورت مرتب و دوره ای تعویض گردد. استفاده طولانی مدت از روغن موتور سبب می شود تا این روغن خاصیت اولیه خود را از دست داده و در نتیجه میزان گرانروی آن کاهش یابد. این موضوع سبب می شود تا این روغن در هنگام برخورد با قطعات داغ موتور، نتواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد و در نتیجه خنک کنندگی لازم را نداشته باشد.

اتصالات و لوله های آب

گرمای بیش از حد سبب می شود تا در اثر انبساط، بست های موجود در مسیر لوله ها و جریان آب ورودی و خروجی به موتور، سست شده و گاها از جای خود در بیایند. این موضوع سبب می شود تا مقداری از آب موجود در رادیاتور به بیرون نشت پیدا کرده و در نتیجه باعث کاهش سطح آب رادیاتور شود. یکی از راه های کاهش دمای موتور خودرو این است که هر از چند گاهی از محکم بودن اتصلات آب، اطمینان حاصل کنیم.

هواگیری به موقع

هر بار که خودروی ما جوش بیاورد یا به دلایلی مقداری از آب آن کاسته شود، باعث می شود تا مقداری هوا در مسیر لوله های آب درون موتور نفوذ پیدا کند. این هوا سبب می شود تا عمل خنک کنندگی آب با اختلال مواجه شود و در نتیجه دمای موتور کاهش پیدا نکند. برای کاهش دمای موتور خودرو ، پیشنهاد می شود حتما پس از هر بار جوش آوردن خودرو، عمل هواگیری رادیاتور انجام شود.

پروانه و فن های خودرو

اگر خودروی شما از جمله مدل هایی است که قابلیت نصب پروانه را در قسمت جلویی خود دارد، پیشنهاد می کنیم در فصول گرم حتما این پروانه را نصب کنید. همچنین اطمینان از سلامت فن های رادیاتور می تواند منجر به کاهش دمای رادیاتور و در نتیجه کاهش دمای موتور خودرو شود.

ترافیک و کار کردن درجا

توقف در ترافیک، درجا کار کردن، کار کردن با دور موتور بالا و سایر موارد این چنینی، باعث می شود تا دمای موتور رفته رفته افزایش پیدا کند. سعی کنید از مسیر هایی تردد داشته باشید که کم ترافیک تر باشند. حرکت خودرو در دور موتور پایین و با سرعت مناسب، سبب می شود تا هوا در موتور جریان یافته و موتور خنک تر شود.

کاهش سریع دمای موتور خودرو

اگر خودروی شما داغ کرده است و درجه آمپر آن بیش از حد بالا رفته است، برای کاهش سریع دمای آن راهکاری برای سرعت بخشیدن به کاهش دمای آن وجود دارد که در ادامه به صورت مرحله مرحله آن را ذکر خواهیم نمود:

1. خودرو را در محلی که سایه است پارک نموده و خاموش کنید.

2. درب کاپوت خودرو را باز نمایید تا هوای تازه به موتور برسد.

3. به هیچ وجه به اتصالات و درب رادیاتور دست نزنید. در این حالت دمای آب بسیار زیاد بوده و باز کردن هر قطعه ای می تواند منجر به سوختگی شدید شما شود.

4. درب رادیاتور را تا زمانی که مطمئن نشدید خودرو کاملا سرد شده است باز نکیند! باز کردن دداغ شدن خودرورب رادیاتور در دمای بالا باعث پاشیده شدن فشار بخار آب داغ به بیرون می شود.

5. به هیچ وجه روی قطعات داغ موتور آب نریزید! خنک کردن سریع موتور با استفاده از آب منجر به ترک خوردگی و آسیب دیدن قطعات موتور در اثر گرم و سرد شدن می شود.

6. به داخل کابین خودرو رفته و پنجره های خودرو را باز کنید. سپس بخاری خودرو را در درجه آخر برده و روشن نمایید. به این ترتیب فن های بخاری گرمای درون موتور را به داخل کابین هدایت می کنند و از طریق پنجره ها دفع می گردد.

7. سوئیچ ماشین را باز بگذارید تا فن های رادیاتور شروع به چرخش کنند.

با انجام موارد ذکر شده، خودروی شما در مدت زمان ۱۵ الی ۳۰ دقیقه خنک خواهد شد. پس از خنک شدن موتور، در صورتی که خودروی شما جوش آورده است، به آرامی درب رادیاتور را باز کرده و مقدار آب بخار شده را جبران نمایید. توجه داشته باشید که حتما پیچ هواگیری رادیاتور را نیز باز کنید و عمل هواگیری را در هنگام پر کردن رادیاتور انجام دهید.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 663430 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟