واکنش آموزش و پرورش به حذف رشته تئاتر در هنرستان سوره

خبر حذف رشته تئاتر برای دختران در هنرستان سوره در روزهای اخیر منتشر شده است. انتشار خبر حذف رشته تئاتر برای دختران در هنرستان سوره واکنش های زیادی را به دنبال داشته است. بسیاری از کاربران فضای مجازی نسبت به حذف رشته تئاتر برای دختران در هنرستان سوره واکنش نشان داده اند. وزارت آموزش و پرورش نیز به این اقدام هنرستان سوره واکنش نشان داد. هنرستان سوره وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است.

به گزارش رکنا، سیدمصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌ و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به حذف رشته نمایش در هنرستان «سوره» اظهار داشت: این موضوع باید از بخش سازمان تبلیغات اسلامی پیگیری شود، برخی از هنرستان‌ها وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده، بخشی هم غیردولتی است که با مراکز مدارس غیردولتی فعالیت می‌کنند، بخش دیگر هم دولتی هستند، ضمن اینکه همه اینها با ضوابط آموزش و پرورش کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه منطقه و استان باید پاسخگوی مساله پیش آمده برای هنرستان سوره باشند، گفت: این مورد خاص باید بررسی شود اما در هنرستان‌های وابسته وزارت ارشاد اکنون رشته نمایش در حال برگزاری است، همین اخیرا هم برای این رشته در استان خراسان رضوی مجوز اخذ شده است. مطمئنا برای این هنرستان، همان منطقه و استان می‌توانند پاسخگوی مسئله پیش آمده باشند.

آذرکیش افزود: در برخی مواقع، رشته‌هایی هستند که صرفا مربوط به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی است که امکان دارد، آن‌ها اعلام کنند ما دیگر نمی‌خواهیم فلان رشته را داشته باشیم یا حتی ممکن است یک رشته برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، ولی آن‌ها بگویند ما چند چند رشته را نمی‌خواهیم. حتی سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان هواپیمایی کشور هم امکان دارد بگویند برخی رشته‌ها را نمی‌خواهند.

وی افزود: حال ممکن است یک هنرستان غیردولتی که یک سال یک رشته را داشته باشد، سال دیگر جذب نداشته باشد. در واقع غیردولتی‌ها با ساختار خودشان کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در توضیح برگزاری دوره‌های کارگاهی هنرستان‌ها گفت: شیوه نامه‌های بازگشایی مدارس در آینده با همکاری وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ می‌شود. مطابق با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ما برنامه‌هایمان را تنظیم خواهیم کرد.

وی ادامه داد: دانش آموزان دو ساعت طی دو روز به کارگاه می‌روند که در مدت یک ماه این آمار به هشت جلسه می‌رسد، ما می‌توانیم این جلسات را جبران کنیم و این جای نگرانی ندارد.

آذرکیش درباره برگزاری کلاس‌های حضوری در مناطق زرد و آبی گفت: کرونا از اسفند ۹۸ آغاز شد و طبق مجوزی که ستاد ملی مقابله با کرونا داد، مناطق زرد و آبی می‌توانستند آموزش عملی انجام دهند، زیرا کشور در کل سال به طور کامل قرمز نبوده است.

وی بیان کرد: هم اکنون در مناطق زرد در کشور می‌توان آموزش حضوری را ادامه داد و خیلی از هنرستان‌ها هم این کار را کرده‌اند. در برخی از کشورها مانند تهران و اصفهان که میزان قرمز و نارنجی بیشتر بوده است، به محض اینکه به رنگ زرد در می‌آمد، بلافاصله آموزش‌هایشان را به صورت حضوری انجام می‌دادند. به طور مثال در استان تهران در بهمن و اسفند آموزش‌ها حضوری بوده است.

وی اضافه کرد: ‌اکنون نیز طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا فرآیند آموزش در حال تکمیل است. کرونا روی همه ابعاد زندگی انسان تاثیر گذاشته است و نمی‎توانیم بگوییم که تاثیر منفی روی آموزش فنی و حرفه‌ای نداشته است. کرونا روی ارتباطات مردم، کسب و کارها، روابط خانوادگی، نظام آموزشی دنیا، تعلیم و تربیت و… تاثیر گذاشت. اما معمولا بنا به اقتضائات روش‌های مختلفی برای جبران بوده و این روش‌ها هم توسط آموزش و پرورش تا حدی اجرا شده است.

آذرکیش گفت: در مصوبه جلسه ۵۲ ستاد مقابله با کرونا این بود که دروس عملی و کارگاهی هنرستان‌ها در مناطق زرد و آبی به شیوه حضوری باشد. این مورد از اواخر دی، بهمن و اسفند اجرایی شد.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش‌وپرورش در پایان بیان کرد: وضعیت قرمز از استان‌های جنوبی کشور شروع شد و کم کم کل کشور را فرا گرفت، در این بازه‌های زمانی مناطقی که زرد بودند طبق مجوز آموزش خود را انجام دادند. در کل کشور با توجه به رنگ‌بندی که بوده آموزش‌ها هم متناسب با آن‌ها پیگیری شده است.

کدخبر: 715868 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟