آغاز تزریق واکسن کرونا به مددجویان و کادر درمان مراکز نگهداری از معتادان

تزریق عمومی واکسن کرونا مهمترین راهکار پیشگیری از همه گیری این ویروس محسوب می شود. ایران از جمله کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا است، اما با توجه به تاخیر در تولید انواع واکسن کرونا ایرانی، همچنان نیاز به واردات واکسن کرونا در کشورمان احساس می شود. همچنین باید توجه داشت که کند پیش رفتن روند تزریق عمومی واکسن کرونا در ماه های گذشته منجر به بروز موج پنجم کرونا در کشورمان شده است.

به گزارش رکنا، رضا تویسرکان منش، مدیرکل درمان و حمایت‌های احتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: واکسیناسیون مددجویان و کادر درمان مراکز ماده ۱۶ که در آن برای نگهداری از معتادان متجاهر استفاده می شود، با پیگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر و موافقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.

وی با اعلام این خبر اظهار داشت: معتادان به مواد مخدر به دلیل استفاده از مواد و شرایط نامناسب زندگی، تغذیه و سکونت، دچار ضعف سیستم ایمنی هستند.

تویسرکان منش افزود: سیستم ایمنی بدن، مهمترین سد دفاعی در برابر ویروس کرونا است و با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن، فرد مستعد ابتلا به بیماری می‌شود، بنابراین این افراد طبق پروتکل ملی که برای واکسیناسیون وجود دارد، بعد از کادر درمان، به نوعی مانند بیماران پیوندی و دیالیزی جزء گروه‌های آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند.  

مدیرکل درمان و حمایت‌های احتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: اوایل اردیبهشت سالجاری از وزارت بهداشت خواستیم مددجویانی (معتادان متجاهر) را که در مراکز ماده ۱۶ نگهداری می‌شوند، در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دهد و همچنین توضیح دادیم که کارکنان و و مددکاران این مراکز شرایط خاص و حساسی دارند و بعد از کادر درمان، یکی از پرریسک‌ترین کارها، فعالیت‌هایی است که آنان انجام می‌دهند.

تویسرکان‌منش تصریح کرد: مصرف مواد مخدر به تدریج با گذشت زمان، سبب تضعیف ریه بیماران (معتادان) شده و بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های عفونی همچون کرونا می‌کند.

وی افزود: همچنین براساس مطالعات آماری، موادمخدر باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن می‌شود و این سرکوب، ورود ویروس به بدن را تسهیل می‌کند و با تاثیرات سوء بر سیستم ایمنی، بیمار معتاد را مستعد مبتلا به بیماری می‌کند که به همین منظور، واکسیناسیون مددجویان و کادر درمان مراکز ماده ۱۶ با پیگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر و موافقت وزیر بهداشت آغاز شده است.

گفتنی است؛ ماده ۱۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن مبی بر این است معتادان به مواد مخدر و روان‌گردان و متجاهر به اعتیاد، با دستور مقام قضایی برای مدت یک تا سه ماه در مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب نگهداری می‌شوند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟