سال 1400 و 8 خبر برتر استان آذربایجان غربی / از اتوبوس خبرنگاران تا سرنوشت کارگران اروم دشت

نسرین کریم معجنی هستم؛ خبرنگار پایگاه خبری رکنا در استان آذربایجان غربی  که در بخش های مختلف خبری در سال جاری به آن پرداخته ام اخباری که گاهی خبرهای از توسعه استان و گاهی اخباری بود که غم بر دلمان گذاشته به تعدادی از این اخبار اشاره می کنم.

1- قلم چگونه تاب نوشتن این خبر را داری

اتوبوس خبرنگاران

این بار خبرنگاران خود خبر ساز شدند. مثل همون بار که هواپیماشون سقوط کرد. مثل چندین و چند سانحه دیگر ولی این یکی، آتش به دل می‌زند رسما می‌گویند اتوبوس خبرنگاران ترمز بریده بود. ترمز بریده؟ به همین سادگی؟  استاندار آذربایجان‌غربی می گوید یک امر طبیعی هست!

با اتوبوسی که جواد حیدریان نوشته قراضه‌ترین اتوبوس بوده، راهی‌شان کردید؟ 

اینکه دیگر هواپیما نیست که نوی آن نباشد یک اتوبوس سالم نبود، سوارشان کنید؟ اینقدر بی‌دروپیکر؟ مردن اینقدر مفت؟ اینقدر راحت گفتید ترمز برید.

چه بگویم؟  چه بنویسم برای آن همکار دیگر که نمی‌شناسمش و می‌گویند جشن عروسی داشت یا آن نوگل پژمرده‌ی دیگر؟

قلم بنویس که این بار جای تحلیل نیست  چرا یک‌بار خودتان سوار این ارابه‌های مرگ نیستید؟ جز این است که نه تنها زندگی که مرگ را هم طبقاتی کرده‌اید؟

2- 80  تن از کارگران شرکت اروم دشت بعد از 16 سال به حقوقشان می رسند​

دو/ 80  تن از کارگران شرکت اروم دشت بعداز 16 سال به حقوقشان می رسند

مشاور کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی گفت ؛ با پیگیری های مجدانه هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان ، بزودی مطالبات ۱۶ ساله معوق ۸۰ تن از کارگران شرکت اروم دشت از طریق بانک عامل پرداخت خواهد شد. 

علی صحرانورد مشاور و مدیر اجرایی کانون شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی که در جمع کارگران شرکت اروم دشت سخن میگفت: اظهار داشت خوشبختانه اعضای کمیسیون امنیتی کارگری استان در جلسه اخیر مصوب کرد بانک عامل بعنوان کارفرمای اصلی بدون فوت وقت مطالبات معوق کارگران را پرداخت کنند این نماینده کارگری از تلاش های جهاد گونه اعضای کمیسیون امنیتی کارگری استان قدردانی کرد‌ وتصریح کرد : کارگران بدون فوت وقت آرای قطعی واصداری خود را از سوی هیات های تشخیص و حل اختلاف اداره کار ارومیه را به دفتر کانون شوراها تحویل دهند .

3- توانمند سازی و مهارت آموزی برای ایجاد اشتغال جوانان از اهداف عالیه سازمان است

مهارت آموزی

مدیرکل فنی حرفه ای آذربایجان غربی گفت: سازمان فنی حرفه ای به عنوان یک سازمان پیشرو، منسجم
،کارا و اثر بخش در بحث آموزش های مهارتی ۴ هدف عمده را دنبال می کند.

محمد سلیم عباسی در گفتگو با خبرنگار رکنا در ارومیه به اهداف سازمان فنی حرفه ای پرداخت و گفت: هدف اول سازمان آموزش مهارت بعنوان توانمند سازی و ایجاد زیر ساخت های اشتغال برای جوانان و کسانی که جویای کار هستند. 

 وی افزود: هدف دوم، تدوین آموزش ها با استاندارد های بین المللی کاراست از آنجا که سازمان آموزش فنی حرفه ای عضو فعال سازمان بین المللی کار ILO میباشد و استانداردهای آموزشی باید منطبق با نیاز بازار کار بومی سازی و در کشور پیاده شود که این استاندارها در بیشتر از ۱۲۸ کشور دنیا اعتبار دارد و آزمون هایی که گرفته می شود در این خصوص گواهینامه صادر و در این کشورها قابل ترجمه و استفاده هستند.

عباسی با عنوان این مطلب که آخرین ماموریت سازمان احراز صلاحیت حرفه ای است افزود: برابر قانون ماده ۱۳ نظام صنفی جمهوری اسلامی ایران سازمان فنی حرفه ای سنجش صلاحیت نیروی کار را نیز برعهده دارد و شغلی که قانون نظام صنفی مشخص کرده خصوصا فنی و مهندسی باید گواهی نامه توانایی را از سازمان دریافت کند.

4- رانندگان اتوبوسرانی ارومیه دست از کار کشیدند/290راننده اتوبوسرانی بخش خصوصی ارومیه دست به اعتصاب زدند!

رانندگان۲۹۰ راننده بخش خصوصی سازمان اتوبوسرانی ارومیه بدلیل عدم تمدید قرار داد و خلف وعده مسئولین شهرداری و سازمان اتوبوسرانی دست از کار کشیدند و تجمع اعتراض آمیز برگزار کردند.

برخی از رانندگان  اظهار داشتند : متاسفانه مسئولین شهرداری ارومیه به رانندگان احترام قائل نیستند و به حق حقوق شان ارزشی قائل نبوده و به خواسته های منطقی و مصوب شده پایبند نبوده و برای چندمین بار شانه خالی کردند!؟                                                                                                                                         

یکی دیگر از رانندگان میگوید: بیش از ۴ ماه هست لاستیک های اتوبوسم صاف شده و یک روز در میان در این هوای سرد زمستانی پنچر میشود و توان خرید لاستیک را ندارم! وی میگوید سازمان اتوبوسرانی با داشتن این همه امکانات از نگهداری اتوبوس های خود عاجز مانده است.

5- کاخ سردار ماکو نوروز ۱۴۰۱ میزبان مسافران

ماکو​معاون میراث‌ فرهنگی آذربایجان غربی گفت: کاخ سردار ماکو پس از چند سال مرمت در ایام نوروز ۱۴۰۱ آماده بازدید علاقمندان و گردشگران باشد.

حسن سپهرفر معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: مرمت کاخ سردار ماکو از اواخر سال ۹۵ آغاز شده است و در حال حاضر عملیات مرمت و احیای آن در آخرین مراحل پایانی خود قرار دارد.

وی می گوید: مرمت کاخ سردار ماکو با نظارت این اداره‌کل و اعتبارات سازمان منطقه آزاد ماکو انجام می‌شود.

6- شورای عالی کار باید دستمزد کارگران و بازنشستگان را هر شش ماه یکبار بازنگری کند

دستمزد

در سال ۱۴۰۰ نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی ۴۵ درصد است ولی نرخ واقعی تورم حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است :

شورای عالی کار موظف است همه ساله افزایش دستمزد را بر مبنای نرخ تورم محاسبه کند ولی متاسفانه طی سال های گذشته، فاصله زیادی میان خط فقر و سبد معیشت وجود داشته است.

وی تصریح کرد:تصمیم شورای عالی کار در خصوص دستمزد سال آینده، باید بر اساس سبد معیشت و هزینه خانوار ۴ نفره صورت بگیرد.

عزیزی خاطر نشان ساخت شورای عالی کار با در نظر گرفتن نرخ تورم سال ۱۴۰۰، دستمزد ۱۴۰۱ را تعیین می کند و این باعث بروز مشکلات زیادی برای جامعه کارگری می شود.

این فعال کارگری تاکید کرد: به پیشنهاد بنده که از طرف میلیون ها کارگر و بازنشسته میگویم شورای عالی کار باید دستمزد کارگران و بازنشستگان را هر ۶ ماه یکبار بازنگری کند تا تاثیر بهتری در زندگی جامعه کارگری داشته باشد.

7- روزنامه نگاران آذربایجان غربی از حداقل های زندگی محرومند دولت کمک حالشان باشد 

صحرانورد

علی صحرانورد رییس انجمن صنفی روزنامه نگاران مستقل آذربایجان غربی ضمن عرض خیر مقدم به اعضای انجمن صنفی اظهار کرد: در زمینه دفاع از آزادی های مشروع و قانونی، پیگیر مطالبات صنفی و سیاسی روزنامه نگاران حقیقی و شناسنامه دار استان هستیم.

رئیس انجمن صنفی در ادامه افزود: یکی از اصلی ترین اولویت‌های کاری انجمن روزنامه‌نگاران، شناسایی و ساماندهی مشکلات این قشر است که متاسفانه قریب به اتفاق خبرنگاران بخش غیر دولتی از نبود بیمه تامین اجتماعی و امنیت شغلی رنج می‌برند و از دریافتی حداقل دستمزد شورای عالی کار محروم هستند.

وی تصریح کرد: منبع درآمد اکثر روزنامه نگاران از پورسانت آگهی های دولتی و خصوصی بوده که متاسفانه با این درآمد از حداقل های زندگی هم محروم هستند و نیاز به حمایت دولت را دارند.

 

8- شوراها ویترین جامعه است

شهر ارومیه

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: شوراهای شهر در تمامی شهرهای ایران ویترین جامعه است و به تمام جوانب شهر با حساسیت نگاه می کنند.

توماج وحید افشار در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار رکنا و در پاسخ به این سوال که تنی چند از اعضای شورای شهر پنجم و ششم ارومیه جهت ادای توضیحات خود توسط مقام قضایی به دادگاه احضار شده اند گفت: این موضوعی نیست که به شورا مربوط شود و تا این لحظه هیچگونه اطلاع رسمی از سوی مقامات قضایی به شورا اعلام وصول نگردیده و روال این گونه احضارها باید از سوی مقام قضایی افشا شود.

وی ادامه داد : اعضای احضار شده طبق قانون و حقوقی شهروندی خویش حق دارند در محکمه قضایی صالحه محاکمه شوند و از عملکرد خود دفاع کنند و فصل الخطاب این موضوع قانون و مراجع قضایی است. 

وحیدافشار با عنوان این مطلب که ارومیه شهری است با تنوع قومیت ها و اقوام مختلف تاکید کرد: به یقین حفظ هویت ارومیه باید اولویت اولمان باشد و تاکنون از شعارهایی که در زمان انتخابات داده ام عدول نکرده ام، با کسی هم در خصوص هویت ارومیه تعارف و شوخی ندارم اما در عین حال به تمامی اقوام و قومیت ها احترام می گذارم.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟