مسئولان به مشکلات روستاهای هشترود رسیدگی کنند.

به گزارش رکنا، امام جمعه هشترود با بیان این‌که یکی از مشکلات همیشگی روستاهای این شهرستان، مسئله راه‌های روستایی و مشکلات کمبود آب شرب است، گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرد سال، این شهرستان نیاز مبرم به بهسازی راه‌های روستایی و تامین آب شرب ۷۵ روستا دارد.

حجت‌الاسلام حسن جعفریان امام جمعه هشترود در گفت‌وگو با خبرنگاران  در خصوص مشکل راه روستایی این منطقه، اظهار کرد: به صورت کلی در شهرستان هشترود، ۹۰۰ کیلومتر راه وجود دارد که ۵۵۰ کیلومتر آن را راه‌های روستایی تشکیل می‌دهد. از مجموع ۵۵۰ کیلومتر راه روستایی نیز تاکنون فقط ۳۰۰ کیلومتر آسفالت‌ریزی شده و مابقی خاکی است.

وی با تاکید بر این‌که ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه برای بهسازی و آسفالت راه‌های خاکی هشترود نیاز است، افزود: تاکنون به تعداد زیادی از روستاهای شهرستان سفر داشته‌ام و وضعیت جاده‌ها را از نزدیک مشاهده کرده‌ام. برخی از جاده‌های روستایی از جمله محور آتش‌بیگ که شامل ۵۰ روستا ( آتش‌بیگ، عمران‌کندی، نخودآباد، بسیط، دوشر، سراسکند، جبیند) و مسیر سلمان کندی با  ۳۰ روستا ( گنج‌آباد، قره‌عورت، پاشابیگ و …) در فصل زمستان به خاطر قرار گرفتن در دامنه سهند و شدت بارش برف، همواره موقع بارش‌ها به مدت پنج روز و شاید بیشتر مسدود می‌شود.

وی با اشاره به مسافت طولانی برخی از مسیرها، ادامه داد: این در حالی است که در برخی از مناطق با احداث یک پل و تغییر مسیر، از مشکل مسدود شدن جاده رها شده‌اند.

حجت الاسلام جعفریان اظهار کرد: بسیاری از جاده‌ها به شکل غیرقابل تحملی دارای چاله، پستی و بلندی‌هایی هستند و این موضوع سبب شده تا افرادی که هر روز یا چند روز یک بار مجبور به تردد در این جاده‌ها هستند، دچار مشکل شوند.

وی با بیان این‌که برخی بخش‌ها جاده زیرسازی مناسبی نداشته و به راحتی تخریب می‌شوند، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل نیز کمبود ماشین‌آلات راهداری به خصوص دستگاه برف‌روبی است زیرا در زمان بارش برف سنگین، راهداری در ابتدا شروع به بازگشایی مسیرهای اصلی کرده و این کار خود چند روزی زمان می‌برد تا به مسیرهای فرعی و جاده‌های روستایی برسد و در این مدت اگر افرادی بیمار یا موضوع زایمان و … مطرح باشد و یا خدای نکرده اتفاق خاصی بیفتد، فقط باید منتظر ماند و یا از هلیکوپتر و مانند آن استفاده کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر چند دستگاه برف‌روبی در مناطق مرکزی بخش‌های روستایی مستقر باشند، دیگر شاهد چنین مشکلات و معضلاتی نخواهیم بود.

امام جمعه هشترود با اشاره به وجود معادنی در جاده‌های این شهرستان که سبب تخریب مسیر می‌شوند اما کسی در این خصوص پاسخگو نیست، گفت: چرا باید دستگاه‌هایی به آن سنگینی، با آن حجم بار از این جاده‌ها عبور کنند؟! مسیر یانبلاغی، درین‌سو، آسایش و گشایش هم به خاطر تخریب جاده توسط ماشین‌های معادن موجود در این ‌مسیر، برای خودروهای مردم، غیر قابل تردد شده است.

وی در ادامه افزود: به طور کلی اداره راهداری با کمبود تجهیزات و هم‌چنین کمبود اعتبار مواجه است و متاسفانه وضعیت در این سال‌ها علی‌رغم پیگیری‌ها، بهبودی نداشته است البته که سوء مدیریت‌هایی هم بوده و هست.

وی در خصوص معضل کمبود آب شرب در روستاهای این منطقه نیز گفت: مشکل دیگر شهرستان، مخصوصا در سال‌های خشکسالی، مسئله آب کشاورزی و آب شرب است. مردم در فصل تابستان، مدام به ما مراجعه می‌کردند، زنگ می‌زدند و پیام می‌فرستادند که درختان ما در آستانه خشک شدن است و احشام ما آب برای خوردن ندارند.

حجت‌الاسلام جعفریان با بیان این‌که برای رفع مشکلات به صورت میدانی در برخی از روستاها حضور یافته است، گفت: مردم به شدت از این موضوع شکایت داشتند چراکه آب شرب به قسمت‌های پایینی می‌رسید ولی به قسمت‌های بالا نمی‌رسید.

وی افزود: از ۱۹۷ روستای شهرستان فقط  ۱۲۲ روستا تحت پوشش آبفا قرار دارند. اگرچه در شهرستان هشترود، ۹۰ درصد روستاها آب دارند، اما فقط ۶۰ درصد آن‌ها تحت پوشش هستند، البته برخی روستاها خودشان همکاری نمی‌کنند و برخی‌ نیز به خاطر خانوار کم از اولویت برخوردار نیستند، ولی تعداد زیادی هم هستند که شرایط لازم را داشته ولی تاکنون تحت پوشش ابفا قرار نگرفته‌اند.

وی با بیان این‌که مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه برای تحت پوشش قرار دادن مابقی روستاها در شبکه آبفا نیاز است، گفت: متاسفانه دولت، بودجه و اعتبارات لازم را برای یک شهرستان محرومی مانند این منطقه اختصاص نمی‌دهد. طی دهه‌های گذشته زمانی که برخی دستگاه‌ها و تجهیزات وارداتی خریداری شده است، توجهی به هزینه نگهداری، ترمیم و خرابی قطعات، نشده لذا این امر سبب شده تا دستگاه‌ها پس از خرابی بلا استفاده مانده و مشکلات نیز پابرجا باشند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟