طرح زراعت چوب در هشترود اجرا می شود
حجم ویدیو: 4.62M | مدت زمان ویدیو: 00:00:47

به گزارش رکنا، رئیس منابع طبیعی وآب خیز داری هشترود گفت:توسعه یافتگی و تنوع تولید فرآورده های چوبی موجب افزایش مصرف فرآورده های چوبی در ایران گردیده و افزایش جمعیت و تقاضا ، کمبود چوب را نیز روز افزون نموده است . از طرفی دیگر محدودیت های زیست محیطی و لزوم حفظ ذخایر جنگلی برداشت از جنگل را صرفاً برای استفاده و بهره برداری از مواد خام چوب محدود نموده و لاجرم نیازهای مصرفی کشور یا بایستی از طریق واردات و یا از طریق زراعت چوب تأمین گردد

وی ادامه داد: در این باره زارعینی که زمین وآب لازم جهت کاشت درختان سریع الرشد را دارند می توانند با ارائه مدارک به اداره منایع طبیعی هشترود در زمان کاشت نهال رایگان دریافت نمایند واقذام به کاشت نمایند .

قاسمی متذکر شد:این کار می تواند کمکی برای بیکاری افراد باشد واز طرفی هم سود آوری برای زارعین دارد.

رئیس منابع طبیعی هشترود اظهار نمود:اشخاصی که خواستار ایجاد طرح زراعت چوب می باشند با ارائه نقشه مختصات دار ودرخواست به اداره منابع طبیعی وتشکیل پرونده در این اداره، بعد از بررسی پرونده برای گذراندن دیگر مراحل به اداره کل ارجاع داده می شود ودر آنجا نیز بعداز تصویب تسهیلاتی نیز با سود ۱۲درصد در اختیار زارع قرار می گیرد. تا اقدام به کاشت نماید.

وی متذکر شد:این تسهیلات دوره تنفسی چهار ساله می باشد.

قاسمی در مورد حمل هر گونه چوب از منطقه به سایر نقاط نیز گفت:کسانی که می خواهند در داخل استان اقدام به حمل چوب بکنند باید برای قطع درختان از جهاد کشاورزی مجوز قطع دریافت نمایند وبرای حمل آن از اداره منابع طبیعی مجوز اخذ نمایند ولی اگر قرار است چوب های بریده شده به استانهای دیگر حمل گردد‌ صاحب درخت باید مدارک لازم را به منابع طبیعی هشترود تحویل دهد واین اداره نیز در اسرع وقت وتوسط،اتوماسیون اداری مدارک را به مرکز ارسال می کند ودر عرض نیم ساعت مجوز برای خروج چوب از استان به دیگر استانها ومقصدهای دیگر در اسرع وقت صادر می شود.

رئیس اداره منابع طبیعی هشترود در ادامه به طرح تنفس جنگل نیز اشاره کرد وگفت:با توجه به کمبود منابع چوب جنگلی وقاچاق درختان از جنگل دولت مصوب کرده است که قطع درختان جنگلی به مدت ۱۰سال ممنوع است واگر کسی در عرض این ۱۰سال اقدام به قطع درختان جنگل بکند مجرم شناخته شده وبه مقامات قضایی معرفی می گردد تا قانون خودش درباره این افراد تصمیم بگیرد.

قاسمی در آخر به طرح همیار طبیعت اشاره کرد وگفت:بیش از هشتاد درصد مساحت کشور را عرصه های منابع طبیعی از قبیل جنگل ، مرتع و بیابان تشکیل می دهد و بیش از یک میلیون خانوار بطور مستقیم بهره برداران از این منابع خدادادی هستند که سالیان دراز ضمن استفاده اقتصادی ، خصوصاً در مقوله تعلیف دام ، نسبت به حفظ و احیاء با دانش بومی اقدام می نمودند . افزایش جمعیت و به تبع آن نیاز روز افزون به فرآورده های دامی و گسترش دانش بهره برداری از سایر تولیدات منابع طبیعی و گسترش اراضی شهری و کشاورزی در مراتع و جنگل ها باعث گردید که بیش از توان تولیدی عرصه های منابع طبیعی ، بهره برداری از آن صورت گیرد . خصوصاً اینکه طی سال های حاکمیت دولت بر اراضی ملی شکاف عمیقی بین اطلاعات و دانش بهره برداران با اطلاعات و یافته های روز تحقیقاتی که عرصه مورد عمل آن در دست بهره برداران می باشد ، ایجاد گردیده است تا جائی که با وجود تلاش های وسیع و زحمات فراوان و اجرای طرحهای عمرانی بسیار ، متاسفانه روند تخریب در عرصه های منابع طبیعی ادامه داشته و بگونه ای است که می توان گفت بستر تولید ( زمین ، خاک ، آب ) و حیات انسان ها در معرض خطر جدی قرار گرفته است . اکنون سیاست اعمال مدیریت پایدار با تکیه بر افراد ساکن در عرصه و افزایش دانش و آگاهی آنان بر مدیریت اجتماعی و محلی در دستور کار سازمان ها و جوامع بین المللی قرار گرفته است و در این راستا قوانین و مقررات مصوب مجلس شورای اسلامی ، شورای تشخیص مصلحت نظام و فرامین مقام معظم رهبری در خصوص حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگ سازی موید حساسیت امر بوده که بایستی با دقت و سرعت نسبت به جلوگیری از پیامدهای تخریب منابع طبیعی و گسترش فرهنگ منابع طبیعی در بین آحاد ملت و احیاء اراضی تخریب شده اقدام نمود . طرح حاضر با استفاده از تجربه قبلی استفاده از همیاران طبیعت که در برگیرنده اعضاء شورای اسلامی روستا ، دهیاران ، بسیجیان محلی ، معلمان ، دانش آموزان ، دانشجویان ، مجریان – بهره برداران ،فارغ التحصیلان و کلیه دوست داران طبیعت و منابع طبیعی است ، تهیه و ارائه گردیده تا ضمن بهره گیری از مشارکت مردمی در حفاظت و احیاء منابع طبیعی بتوان عملاً از راه کارهای پیشگیرانه از طریق آموزش و فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردم از پتانسیل ها و ظرفیت های موجود استفاده نمود .آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟